Педагогічне спілкування в системі комунікативних компетентностей викладача ЗВО
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-1-018-025Ключові слова:
викладач ЗВО, педагогічна взаємодія, педагогічне спілкування, структура педагогічного спілкування, комунікативні компетентностіАнотація
У статті розкрито один із найважливіших аспектів педагогіки вищої школи – педагогічне спілкування, яке дає можливість викладачеві об’єднати й подати наукову інформацію як цілісну систему, виділити в ній основне, розкрити свою позицію в доведенні, а студентам допомагає критично осмислити й засвоїти навчальний матеріал, що подається, усвідомити й оцінити його, відкинувши другорядне. Педагогічне спілкування забезпечує обмін інформацією, співпереживання, пізнання особистості, самоутвердження, продуктивну взаємодію, тому воно є поліфункціональним. Незважаючи на те що вимоги до ефективності професійно-педагогічного спілкування зросли, реальна практика часто свідчить про невідповідність рівня психолого-педагогічної підготовки викладачів вищої школи вимогам, що висуваються до них у наш час. Наголошено, що для правильної організації процесу продуктивного професійного педагогічного спілкування викладачеві важливо чітко розуміти його структуру. Увагу зосереджено на таких компонентах педагогічного спілкування: мета та зміст акту педагогічної взаємодії; комунікативні засоби, що застосовуються в цьому акті взаємодії; функції, що виконуються поточним актом взаємодії; стилі педагогічної діяльності та спілкування; застосовувані під час спілкування педагогічні технології. В результаті аналізу наукових джерел схарактеризовано систему стилів педагогічного спілкування, особливості яких залежать від обставин та індивідуальних характеристик його учасників. Підкреслено, що від обраного викладачем стилю роботи залежить не тільки те, які взаємини сформуються зі студентами, а й ставлення студентів до знань і безпосередньо до самого освітнього процесу. Зроблено висновок про те, що успішність педагогічної діяльності багато в чому залежить і від рівня комунікативної культури та компетентності педагога, який повинен володіти багатьма комунікативними й перцептивними навичками і уміннями, вміти грамотно подавати матеріал і володіти мовними та комунікативними компетентностями, враховувати індивідуально-психологічні та когнітивні особливості студентів.
Посилання
Barabash, Y. P. (2022). Hnuchkistʹ u lidersʹkiy povedintsi: vykorystannya upravlinsʹkoyi reshitky Bleyka-Moutona [Flexibility in leadership behavior: using the Blake-Mouton management grid]. URL: https://kerivnyk.info/2022/06/barabash.html. [in Ukrainian].
Kholkovsʹka, I. L., Voloshyna, O. V., & Hubina, S. V. (2019). Osnovy pedahohichnoyi maysternosti [Fundamentals of pedagogical skills]. Vinnytsya: Tvory. [in Ukrainian].
Khrapkinа, V. V. (Red.), Pichyk, K. V. (Red.), Shalomova, A. O., & Ihnatʹyeva, I. A. (2024). Doslidzhennya riznykh modeley liderstva ta yikh vplyv na rezulʹtatyvnistʹ hrupovoyi diyalʹnosti [Research on different leadership models and their impact on the effectiveness of group activity]. Upravlinnya innovatsiynym rozvytkom sotsialʹno-ekonomichnykh system: kolektyvna monohrafiya. NU «Kyyevo-Mohylyansʹka akademiya». (S. 517–529). K.: Vydavnychyy dim «Kyyevo-Mohylyansʹka akademiya». [in Ukrainian].
Pasynok, V. H. (2016). Movlennyeva kulʹtura suchasnoho vykladacha i studenta [Speech culture of a modern teacher and student]. Visnyk Kharkivsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni V. N. Karazina. Seriya «Inozemna filolohiya. Metodyka vykladannya inozemnykh mov – filolohichni, pedahohichni nauky», 268–274. [in Ukrainian].
Podberezsʹkyy, K. P. (2011). Kharakterystyka osoblyvostey pedahohichnoyi vzayemodiyi [Characteristics of the features of pedagogical interaction]. Visnyk Dnipropetrovsʹkoho universytetu imeni Alʹfreda Nobelya. Seriya «Pedahohika i psykholohiya», 2, 31–35. [in Ukrainian].
Pototsʹka, I. S., Rysynetsʹ, T. P., Loyko, L. S., & Mazur, O. V. (2023). Vplyv dialohichnykh zdibnostey vykladacha zakladu vyshchoyi osvity na uspishnistʹ provedennya lektsiy [The influence of dialogical abilities of a teacher of a higher education institution on the success of lectures]. Naukovi zapysky TSDU imeni Volodymyra Vynnychenka. Seriya: Psykholohiya, 1, 124–131. [in Ukrainian].
Semenoh, O., & Bazylʹ, L. (2008). Movna osobystistʹ uchytelya v khudozhniy literature [The language personality of a teacher in fiction]: navchalʹnyy posibnyk. K.: Feniks. [in Ukrainian].
Serheyeva, L. M. (Red.), Kondratʹyeva, V. P., & Khromey, M. Ya. (2015). Liderstvo [Leadership]: navchalʹnyy posibnyk. Ivano-Frankivsʹk: Lileya NV. [in Ukrainian].
Volkova, N. P. (2007). Pedahohika [Pedagogy]: navchalʹnyy posibnyk. Vyd. 2-he, pererob., dop. K.: Akademvydav. [in Ukrainian].
Voloshenko, M., & Azarkina, O. (2021). Psykholohiya profesiynoho spilkuvannya [Psychology of professional communication]: navchalʹnyy posibnyk. Kherson: Oldi-Plyus, 2021. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
-
pdf
Завантажень: 7
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.