Аналіз недоліків використання інформаційно-комунікаційних технологій у закладах вищої освіти

  • Марина Мястковська Камянець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
  • Ірина Кобилянська Вінницький національний технічний університет
  • Наталія Васаженко Вінницький навчально-науковий інститут економіки Тернопільського національного економічного університету
Ключові слова: фахова підготовка, інформаційні технології, розвиток фахової компетентності, удосконалення навчального процесу, компетентнісний підхід в вищій школі, методичне забезпечення

Анотація

У статті проаналізовані недоліки використання інформаційних технологій в процесі підготовки фахівців. Визначені та окреслені можливі шляхи їх уникнення під час викладацької діяльності.

Об’єкт дослідження – процес фахової підготовки у закладах вищої освіти.

Метою цієї статті є аналіз науково-методичних публікацій з проблеми дослідження, визначення наявних недоліків використання інформаційних технологій в процесі підготовки фахівців у закладах вищої освіти та можливі шляхи їх подолання.

Проведений аналіз наукових джерел показав, що до основних недоліків використання інформаційних технологій відносять: зменшення уваги студентів в процесі роботи з комп’ютером; наявність різнопланової та суперечливої інформації, на основі якої необхідно прийняти рішення; неможливість машини повністю адаптуватися до здібностей та потреб студента; зменшення кількості живого спілкування, що може призвести до труднощів під час дискусій на професійні теми; бездумне використання з мережі Інтернет готових проектів, рефератів, доповідей та труднощі особистісного характеру.

Усе це є підставою для твердження, що використання інформаційних технологій в процесі вивчення навчальної дисципліни має бути методично обґрунтоване, забезпечене відповідними методичними рекомендаціями щодо роботи з комп’ютером під час опанування матеріалу та оптимально поєднане із традиційними методами навчання.

Перспективами подальших досліджень є методичне обґрунтування та експериментальна перевірка педагогічних умов щодо формування готовності майбутніх фахівців педагогічних спеціальностей до використання інформаційних технологій в процесі фахової діяльності.

Біографії авторів

Марина Мястковська, Камянець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри інформатики

Ірина Кобилянська, Вінницький національний технічний університет

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Наталія Васаженко, Вінницький навчально-науковий інститут економіки Тернопільського національного економічного університету

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри правознавства і гуманітарних дисциплін

Посилання

Bhattacharjee, B., & Deb, K. (2016). Role of ICT in 21st Century Teacher Education. International Journal of Education and Information Studies, Vol. 6, No.1.

Chen, Y. W. (2000). A Review of the Survey of Implementation of Computers in Education. URL: http://mste.illinois.edu/courses/ci499sp01/students/ychen17/pages/pap449ii.html.

Dembitska, S. V., & Kobylianskyi, O. V. (2014). Pedahohichni umovy vykorystannia internet-tekhnolohii v protsesi vyvchennia bezpeky zhyttiediialnosti. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. Zb. nauk. pr. Kyiv-Vinnytsia: TOV firma «Planer», vyp. 38, 310-315.

Geladze D. (2015). Using the Internet and Computer Technologies in Learning/Teaching Process. Journal of Educational Practice, Vol. 6, No. 2.

Haddad, W. & Drexler, A. (2002). Technologies for Education: Potentials, Parameters and Prospect. Washington D.C.: AED, Paris UNESCO.

Hrushchenko, L. M., & Fedorenko, N. V. (2009). Problemy vprovadzhennia informatsiinykh tekhnolohii u vyshchykh navchalnykh zakladakh. Visnyk Lvivskoho universytetu, Vyp. 25, Ch. 2, 133–141.

Khimchuk, L. (2013). Vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii v zahalnoosvitnikh shkolakh hirskykh rehioniv: trudnoshchi maibutnikh vchyteliv. Hirska shkola ukrainskykh Karpat, 8-9, 134-136.

Kobylianskyi, O., & Dembitska, S. (2014). Vykorystannia internet-tekhnolohii u protsesi vyvchennia bezpeky zhyttiediialnosti. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky. Kirovohrad: RVV KDPU im. V. Vynnychenka, vyp. 132, 61–65.

Kobylianskyi, O. V., Dembitska, S. V., & Kobylianska, I. M. (2014). Teoretychni zasady formuvannia kompetentsii z bezpeky zhyttiediialnosti u studentiv ekonomichnykh spetsialnostei: monohrafiia. Vinnytsia: VNTU.

Neetu Dabas. (2018). Role of Computer and Information Technology in Education System. Іnternational Journal of Engineering and Techniques, Volume 4, Issue 1, Jan – Feb.

Shykula, H. (2013). Rozvytok informatsiinykh tekhnolohii u VNZ Ukrainy: istorychnyi aspekt. URL: /wpcontent/uploads/2013/11/Pedahohika_Shykula_2013_11_26_12_01_11_7 08.pdf.

Sokolova, I. V., & Hruznova, S. V. (2012). Problemy vprovadzhennia novitnikh informatsiinykh tekhnolohii u navchalnyi protses vyshchykh navchalnykh zakladiv Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy : zb. nauk. pr. Vinnyts. derzh. ped. un-t im. M. Kotsiubynskoho. Kyiv; Vinnytsia, vyp. 32, 424-427.

Torubara, O. M. & Kleino, Ye. O. (2016). Zastosuvannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u profesiinii i tekhnichnii osviti. Naukovi zapysky. Seriia: pedahohika, 2, 56-62.

Verbickij, A. A. (1991). Aktivnoe obuchenie v vysshej shkole: kontekstnyj podhod: metod. posobie. Moskva: Vysshaya shkola.

Wilsz, J. (2008). Umieejetnosci potrzebne nauczycielowi techniki do skutecznego komunikowania sie z uczniami. Techika-Informatyka-Edukacja. Teoretyczne i praktyczne problem edukacji informatycznej, t. IX, red. W. Walat. Rzeszow. 189 p.

Опубліковано
2019-12-23
Як цитувати
[1]
М. Мястковська, І. Кобилянська, і Н. Васаженко, Аналіз недоліків використання інформаційно-комунікаційних технологій у закладах вищої освіти, ПБ, vol 4, № 2, с. 173-179, Груд 2019.
Розділ
Статті