Сучасний стан професійної підготовки фахівців механічної інженерії в Україні

Автор(и)

  • Софія Дембіцька Вінницький національний технічний університет
  • Ірина Кобилянська Вінницький національний технічний університет
  • Сергій Пугач Вінницький навчально-науковий інститут економіки Західноукраїнського національного університету

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2020-5-1-009-017

Ключові слова:

фахова підготовка, підготовка фахівців машинобудівної галузі, формування компетенцій, удосконалення навчального процесу, механічна інженерія

Анотація

У статті проаналізовані особливості фахової підготовки майбутніх працівників машинобудівної галузі у закладах вищої освіти України. Проаналізовані наявні напрацювання з проблеми дослідження та практичні аспекти підготовки майбутніх фахівців механічної інженерії.

Об’єкт дослідження – процес професійної підготовки майбутніх фахівців механічної інженерії.

Метою даної статті є аналіз особливостей професійної підготовки майбутніх фахівців машинобудівної галузі з подальшим виокремленням проблем і перспектив вдосконалення професійної підготовки майбутніх фахівців механічної інженерії.

На підставі проведеного аналізу навчальних планів підготовки бакалаврів та магістрів механічної інженерії встановлено структуру навчального навантаження за циклами дисциплін. Зокрема, визначено частку гуманітарної, природничої, професійної та практичної підготовок майбутніх працівників машинобудівної галузі.

Визначено напрями вдосконалення професійної підготовки майбутніх фахівців механічної інженерії шляхом аналізу та адаптації загальнодидактичних принципів щодо визначення змісту освіти: урахування соціальних умов і потреб суспільства; відповідності змісту освіти цілям обраної моделі освіти; структурної єдності змісту освіти на різних рівнях; єдності змістової та процесуально-діяльнісної сторін навчання; доступності й природовідповідності.

Перспективами подальших досліджень є розробка методичного забезпечення підготовки майбутніх фахівців машинобудівних спеціальностей на основі компетентнісного підходу.

Біографії авторів

Софія Дембіцька, Вінницький національний технічний університет

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Ірина Кобилянська, Вінницький національний технічний університет

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Сергій Пугач, Вінницький навчально-науковий інститут економіки Західноукраїнського національного університету

доктор педагогічних наук, доцент, доцент кафедри правознавства та гуманітарних дисциплін

Посилання

Belyaeva, V. A., & Oleynik, E. Ye. (2001). Lichnostno-orientirovannye tekhnologii obucheniya studentov angliyskomu yazyku (neyazykovye spetsialnosti) [Personality-oriented technologies of teaching students English (non-language specialties)]. Ryazan: RGPU. [in Russian].

Halimska, I. I. (2017). Formuvannia profesiino znachushchykh yakostei osobystosti maibutnoho aviatsiinoho fakhivtsia zasobamy fizychnoi pidhotovky u lotnomu vyshchomu navchalnomu zakladi. (Avtoref. dys. kand. ped. nauk) [Formation of professionally significant personality traits of the future aviation specialist by means of physical training in flight higher education institution. (Author's dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences)]. Kirovohradckyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Vynnychenka, Kropyvnytskyi. [in Ukrainian].

Horbatiuk, R. M. (2011). Teoretyko-metodychni zasady profesiinoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv kompiuternoho profiliu. (Avtoref. dys. d-ra. ped. nauk) [Theoretical and methodical bases of professional training of future engineers-teachers of computer profile. (Author's dissertation. Doctor of Pedagogical Sciences)]. Ternopilskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Hnatiukа, Ternopil. [in Ukrainian].

Hulai, O. I. (2019). Teoretyko-metodychni osnovy profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv budivelnoho profiliu v umovakh neperervnoi osvity. (Avtoref. dys. d-ra. ped. nauk) [Theoretical and methodical bases of professional training of future specialists of construction profile in the conditions of continuous education. (Author's dissertation of Dr. Pedagogical Sciences)]. Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho, Vinnytsia. [in Ukrainian].

Khozhylo, M. E., Kulyk, I. A., & Derevianchuk, M. I. (2014). Systemy avtomatyzovanoho proiektuvannia v strukturi pidhotovky suchasnoho inzhenera-mekhanika [Automated design systems in the training structure of a modern mechanical engineer]. Stroitel'stvo. Materialovedenie. Mashinostroenie. Seriya: Pod"yomno-transportnye, stroitel'nye i dorozhnye mashiny i oborudovanie, 79, 172–178. [in Ukrainian].

Khutorskoy, A. V. (2007). Sovremennaya didaktika [Modern didactics]. Moskva: Vysshaya shkola. [in Russian].

Korsun, Yu. O. (2019). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi samosvidomosti u maibutnikh inzheneriv. (Avtoref. dys. kand. ped. nauk) [Pedagogical conditions for the formation of professional self-awareness in future engineers. (Author's dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences)]. Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho, Vinnytsia. [in Ukrainian].

Kosaruk, O. M. (2019). Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv inzhenernykh spetsialnostei na zasadakh intehratsii navchannia z vyrobnytstvom. (Avtoref. dys. kand. ped. nauk) [Professional training of future specialists in engineering specialties on the basis of integration of training with production. (Author's dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences)]. Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho, Vinnytsia. [in Ukrainian].

Ovcharuk, V. V. (2019). Formuvannia zdoroviazberihaiuchoi kompetentnosti studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv zasobamy fizychnoho vykhovannia. (Avtoref. dys. kand. ped. nauk) [Formation of health-preserving competence of students of higher technical educational institutions by means of physical education. (Author's dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences)]. Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho, Vinnytsia. [in Ukrainian].

Petruk, V. A. (2008). Teoretyko-metodychni zasady formuvannia bazovykh profesiinykh kompetentsii u maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnykh spetsialnostei. (Avtoref. dys. d-ra. ped. nauk) [Theoretical and methodological principles of formation of basic professional competencies in future specialists of technical specialties. (Author's dissertation. Doctor of Pedagogical Sciences)]. Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv. [in Ukrainian].

Povstyn, O. V. (2019). Teoretychni ta metodychni zasady profesiinoi pidhotovky do upravlinskoi diialnosti maibutnikh fakhivtsiv u haluzi bezpeky liudyny. (Avtoref. dys. d-ra. ped. nauk) [Theoretical and methodical bases of professional training for managerial activity of future specialists in the field of human safety. (Author's dissertation. Doctor of Pedagogical Sciences)]. Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho, Vinnytsia. [in Ukrainian].

Pryshliak, V. M., Dzhedzhula, O. (Red.), Solona, O. (Red.), & Budiak, R. (Red.). (2015). Kontseptualni pidkhody do proiektuvannia zmistu inzhenernoi osvity u VNZ [Conceptual approaches to designing the content of engineering education in higher education]. Suchasni osvitni tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi fakhivtsiv ahrarnoho profiliu: kolektyvna monohrafiia vykladachiv Vinnytskoho natsionalnoho ahrarnoho universytetu ta tekhnolohichno-promyslovoho koledzhu VNAU. Vinnytsia, 55–64. [in Ukrainian].

Pro osoblyvosti zaprovadzhennia pereliku haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy № 1151 vid 06.11.2015 r. [About features of introduction of the list of branches of knowledge and specialties on which preparation of applicants of higher education is carried out: the order of the Ministry of Education and Science of Ukraine № 1151 from 06.11.2015 ]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1460-15. [in Ukrainian].

Raikovska, H. O. (2019). Shliakhy vdoskonalennia pidhotovky fakhivtsiv mashynobudivnoi haluzi [Ways to improve the training of specialists in the engineering industry]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu, 2, 111–116. [in Ukrainian].

Raikovska, H. O., & Soloviov, A. V. (2017). Osoblyvosti vykorystannia CAE-system u navchalnomu protsesi maibutnikh bakalavriv z mekhanichnoi inzhenerii [Features of the use of CAE-systems in the educational process of future bachelors in mechanical engineering]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota», 2 (41), 216–218. [in Ukrainian].

Semerikov, S. O. (2004). Teoretyko-metodychni osnovy fundamentalizatsii navchannia informatyvnykh dystsyplin u vyshchykh navchalnykh zakladakh. (Avtoref. dys. d-ra. ped. nauk) [Theoretical and methodological bases of fundamentalization of teaching informative disciplines in higher educational institutions. (Author's dissertation. Doctor of Pedagogical Sciences)]. Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv. [in Ukrainian].

Shevchuk, T. (2015). Vazhlyvist humanitarnoi pidhotovky dlia maibutnikh fakhivtsiv mekhanichnoi inzhenerii v tekhnichnykh VNZ [The importance of humanitarian training for future specialists in mechanical engineering in technical universities]. Molod i rynok, 3 (134), 140 –145. [in Ukrainian].

Shevchuk, T. Ie. (2016). Pedahohichni umovy humanitarnoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv mekhanichnoi inzhenerii u vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladakh. (Avtoref. dys. kand. ped. nauk) [Pedagogical conditions of humanitarian training of future specialists in mechanical engineering in higher technical educational institutions. (Author's dissertation of Candidate of Pedagogical Sciences)]. Natsionalnyi universytet vodnoho hospodarstva ta pryrodokorystuvannia, Rivne. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 347

Опубліковано

2021-03-23

Як цитувати

[1]
С. Дембіцька, І. Кобилянська, і С. Пугач, «Сучасний стан професійної підготовки фахівців механічної інженерії в Україні», ПедБез, вип. 5, вип. 1, с. 9–17, Бер 2021.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>