Цифрова доступність в освіті: виклики та перспективи

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2024-9-2-057-063

Ключові слова:

цифрова доступність, технології в освіті, адаптивне навчання, рівний доступ до освіти, фахова підготовка, удосконалення освітнього процесу, цифрова трансформація

Анотація

У статті висвітлено проблематику цифрової доступності в освіті, зокрема виклики, які змушені долати освітні установи та студенти в умовах сучасного технологічного розвитку. Проаналізовано основні бар’єри, що заважають забезпеченню рівного доступу до освітніх ресурсів для людей з особливими освітніми потребами, як-то: недоступні платформи для онлайн-навчання, відсутність адаптованих навчальних матеріалів, а також недостатня обізнаність освітян щодо принципів доступності. Розглянуто, як ці проблеми впливають на освітній процес, що призводить до обмежень у здобутті якісної освіти широкими верствами населення.

Мета статтіпроаналізувати сучасний стан цифрової доступності в освіті, виявити основні виклики та обмеження, а також окреслити перспективні напрямки розвитку, що забезпечать рівні можливості для всіх учасників освітнього процесу.

На основі аналізу сучасних підходів до забезпечення цифрової доступності запропоновано рекомендації щодо вдосконалення освітніх платформ та інструментів. Особливу увагу приділено необхідності запровадження стандартів доступності, розробці інклюзивних навчальних матеріалів і проведенню навчання для освітян. Також розглянуто потенціал новітніх технологій, таких як штучний інтелект і адаптивне навчання, для покращення доступності освітніх ресурсів. У статті підкреслено, що цифрова доступність є ключовим елементом у створенні рівних умов для всіх студентів і підвищенні загальної якості освіти. Проте, для досягнення цієї мети потрібно подолати низку технічних, організаційних і фінансових викликів.

Біографії авторів

Софія Дембіцька, Вінницький національний технічний університет

д. пед. н., професор, професор кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Ілля Сіверт, Вінницький національний технічний університет

студент групи ПО-23б, факультет інформаційних технологій та комп’ютерної інженерії

Посилання

Albadawi, B. (2022). Leadership Change For Development Inclusive Education. Journal of Positive School Psychology, 6(2), 1085-1097. [in English].

Alper, M., & Goggin, G. (2017). Digital technology and rights in the lives of children with disabilities. New Media & Society, 19(5), 726-740. [in English].

Borodkina, I., & Borodkin, H. (2019). Shliakhy zabezpechennia dostupnosti veb-resursiv dlia liudei z obmezhenymy mozhlyvostiamy [Ways to ensure the accessibility of web resources for people with disabilities]. Implementatsiia yevropeiskykh standartiv v ukrainski osvitni doslidzhennia. Zbirnyk materialiv konferentsii UADO 2019, 25-28. [in Ukrainian].

Bykov, V. Yu., & Burov, O. Yu. (2020). Tsyfrove navchalne seredovyshche: novi tekhnolohii ta vymohy do zdobuvachiv znan [Digital learning environment: new technologies and requirements for knowledge seekers]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy, 55, 11–22. [in Ukrainian].

Calatayud, V. G. (2022). La innovación en Formación Profesional: el uso de las Escape Room. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 8 (1), 111-120 DOI: https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i1.8465. [in English].

Corrin, L. (2014). Examining digital natives: an investigation of university students’ engagement with technology: doctoral dissertation, University of Wollongong]. URL: http://ro.uow.edu.au/theses/4121. [in English].

Davydenko, H. (2023). Tsyfrova inkliuziia ta dostupnist: sotsialna didzhytalizatsiia [Digital inclusion and accessibility: social digitalization]: monohrafiia. Vinnytsia: TVORYO. [in Ukrainian].

Dembitska, S., Kuzmenko, O., Savchenko, I., Demianenko, V., Hanna, S. (2024). Digitization of the Educational and Scientific Space Based on STEAM Education. In: Auer, M.E., Cukierman, U.R., Vendrell Vidal, E., Tovar Caro, E. (eds) Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 901. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-53022-7_34 [in English].

Kryklii, O. A. (2022). Kontseptsiia tsyfrovoi inkliuzii. Sutnist, faktory, elementy [The concept of digital inclusion. Essence, factors, elements]. Ekonomichni horyzonty, 3 (21), 62-71. [in Ukrainian].

Markovets, O. S. (2020). Vykorystannia internet-resursiv ta tsyfrovykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti pedahoha [The use of Internet resources and digital technologies in the professional activities of a teacher]. Suchasni tendentsii rozvytku informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v osviti: zb. materialiv II Mizhn. nauk.-prakt. konf. v ramkakh Mizhnarodnoho osvitnoho forumu “Tsyfrova transformatsiia osvity”. Rivne: ROIPPO, 38–40. [in Ukrainian].

Romero Andonegui, A., Bilbao Quintana, N., Tejada Garitano, E., & López de la Serna, A (2021). Diversidad de uso tecnológico en el alumnado universitario; lo académico vs. lo personal. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7 (1), Junio 2021, 19-30. DOI: https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i1.7868 [in Spanish].

Sushchenko, L. O., Andriushchenko, O. O., & Sushchenko, P. R. (2022). Tsyfrova transformatsiia zakladiv vyshchoi osvity v umovakh didzhytalizatsii suspilstva: vyklyky i perspektyvy [Digital transformation of higher education institutions in the context of digitalization of society: challenges and prospects]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Spetsvypusk, 2, 146-151. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.spec.2.28. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 24

Опубліковано

2024-12-26

Як цитувати

[1]
С. Дембіцька і І. Сіверт, «Цифрова доступність в освіті: виклики та перспективи», ПедБез, вип. 9, вип. 2, с. 57–63, Груд 2024.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>