Розвиток критичного мислення та медіаграмотності як основи формування культури безпеки майбутніх фахівців з цифрових технологій

Автор(и)

  • Олексій Жмурко Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0009-0004-0226-8470
  • Ірина Понеділок Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка https://orcid.org/0009-0003-1240-5398

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-1-049-055

Ключові слова:

критичне мислення, медіаграмотність, культура безпеки, цифрові технології, професійна підготовка, інформаційна безпека, освітні програми; вдосконалення освітнього процесу.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню ключової ролі розвитку критичного мислення та медіаграмотності у формуванні культури безпеки майбутніх фахівців у сфері цифрових технологій. В умовах стрімкого поширення інформаційних технологій та зростання кіберзагроз, здатність фахівців до аналізу інформації, оцінки її достовірності, виявлення маніпуляцій та усвідомленого використання медіаресурсів набуває особливої актуальності. У статті розглянуто сутність понять «критичне мислення» та «медіа грамотність», проаналізовано різні підходи до їх визначення в науковій літературі. Підкреслено взаємозв’язок критичного мислення з творчістю та креативністю, що дозволяє генерувати нові ідеї та розглядати проблеми з різних точок зору. Наведено важливі критерії критичної оцінки, такі як адекватність оціночного судження, що залежить від актуальності концептуального ідеалу, верифікації припущень, логічності аргументації та врахування контексту. Окрему увагу приділено поширеним помилкам у процесі критичного мислення, таким як порушення фактичної точності та ігнорування контексту, що призводять до хибних висновків. Обґрунтовано необхідність інтеграції розвитку критичного мислення та медіаграмотності в освітні програми для майбутніх фахівців з цифрових технологій як фундаментальної основи їхньої професійної безпеки. Сформовано висновок про важливість формування у них здатності не лише споживати, але й критично оцінювати та безпечно використовувати цифрову інформацію, протистояти дезінформації та кіберзагрозам. Зазначено напрями подальших досліджень, спрямованих на розробку ефективних інтегрованих навчальних програм у цій сфері.

Біографії авторів

Олексій Жмурко, Вінницький національний технічний університет

аспірант кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Ірина Понеділок, Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

асистент кафедри комп’ютерних наук

Посилання

Cluster, D. (2001). What is critical thinking? International journal about thinking development through reading and writing, 4, 15–18.

Dembitska S., Kobylianskyi O., Nahorniak S., Puhach V., & Tatarchuk V. (2025). Usage of Artificial Intelligence for the Individualization of Learning in the Institutions of Higher Education. In: Auer, M. E., Rüütmann, T. (eds). Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, 1260, 199–207. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-85652-5_21.

Dembitska, S., Kobylianskyi, O., Kobylianska, & Tatarchuk V. (2024). Application of a risk-oriented approach in the process of professional training of specialists in energy industry. Przegląd elektrotechniczny, 6, 248-252. doi:10.15199/48.2024.06.52.

Dembitska, S., Kuzmenko, O., Savchenko, I., Demianenko, V., Safronova, H. (2024). Digitization of the Educational and Scientific Space Based on STEAM Education. In: Auer, M. E., Cukierman, U. R., Vendrell Vidal, E., Tovar Caro, E. (eds) Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, 901. https://doi.org/10.1007/978-3-031-53022-7_34.

Ivaniuk, V., Miastkovska, M., Dembitska, S. & Kuzmenko, O. (2025). The Use of Mathematical Packages of Applied Programs in the Educational Process. In: Auer, M. E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, 1260, 573–580. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-85652-5_57.

Kobylianskyi, O., Kobylianskyi, Y., Dembitska, S., Kobylianska, I., Pinaieva, O. (2025). Training of Specialists in the Sphere of Renewable Energy in the Conditions of Blended Learning for the Needs of the Regional Economy. In: Auer, M.E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, 1280, 3–15. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-83523-0_1.

Horban, Yu., & Oliinyk, O. (2024). Mediahramotnist yak chynnyk zakhystu informatsiinoho prostoru vid vorozhoi dezinfomatsii v chas viiny [Media Literacy as a Factor in Protecting the Information Space from Hostile Disinformation in Time of War]. Ukrainskyi informatsiinyi prostir, 1(13), 194–205. https://doi.org/10.31866/2616-7948.1(13).2024.300896. [in Ukrainian].

Dehtiarova, H. (2019). Pytannia formuvannia mediahramotnosti: podolannia stereotypiv [The issue of media literacy: overcoming stereotypes]. Ukrainskyi informatsiinyi prostir, 2(4), 195–206. https://doi.org/10.31866/2616-7948.2(4).2019.187531. [in Ukrainian].

Dubova, N., & Filimonova, I. (2024). Rozvytok krytychnoho myslennia u maibutnikh fakhivtsiv profesiinoi osvity v haluzi kharchovykh tekhnolohii [Development of critical thinking in future specialists of vocational education in the field of food technology]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 1(29), 108–115. https://doi.org/10.31499/2307-4914.1(29).2024.305103. [in Ukrainian].

Klochko, O. (2024). Rozvytok krytychnoho myslennia maibutnikh vchyteliv informatyky ta matematyky z vykorystanniam zasobiv shtuchnoho intelektu [Development of critical thinking of future teachers of computer science and mathematics using artificial intelligence tools]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 72, 14-26. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2024-72-14-26. [in Ukrainian].

Nadurak, V. (2022). Krytychne myslennia: poniattia ta praktyka [Critical thinking: concepts and practice]. Filosofiia osvity, 28(2), 129–147. [in Ukrainian].

Terno, S. O. (2016). Krytychne myslennia: dynamika ta sfera zastosuvannia [Critical thinking: dynamics and scope]. Naukovi pratsi istorychnoho fakultetu Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, 46, 310-315. [in Ukrainian].

Shevtsova, L. S., & Valenkevych, O. V. (2024) Rozvytok krytychnoho myslennia yak zasobu formuvannia movlennievykh umin ta navychok [Development of critical thinking as a means of forming language skills]. Ukrainska polonistyka, 22, 158-166. https://doi.org/10.35433/2220-4555.22.2024.ped-7. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 22

Опубліковано

2025-04-25

Як цитувати

[1]
О. Жмурко і І. Понеділок, «Розвиток критичного мислення та медіаграмотності як основи формування культури безпеки майбутніх фахівців з цифрових технологій», ПедБез, вип. 10, вип. 1, с. 49–55, Квіт 2025.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.