Психологічні механізми впливу емоційного інтелекту на управлінські процеси в закладах освіти

Автор(и)

  • Олексій Жмурко Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0009-0004-0226-8470
  • Наталія Васаженко Вінницький навчально-науковий інститут економіки Західноукраїнського національного університету https://orcid.org/0000-0003-3896-2128

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-2-118-124

Ключові слова:

емоційний інтелект, управлінські процеси, психологічні механізми, заклади освіти, емоційна компетентність, лідерство, освітній менеджмент

Анотація

Стаття присвячена дослідженню психологічних механізмів впливу емоційного інтелекту на управлінські процеси в закладах освіти. В умовах трансформації системи управління та підвищення вимог до ефективності освітнього середовища емоційний інтелект розглядається як важливий ресурс оптимізації професійної діяльності керівників та педагогічних колективів. У статті визначено сутність поняття «емоційний інтелект», проаналізовано його ключові компоненти та розкрито їхній зв’язок із прийняттям управлінських рішень, мотивацією, комунікацією та подоланням конфліктних ситуацій. Особливу увагу приділено психологічним механізмам регуляції емоцій, емпатії, самоконтролю та соціальної взаємодії, які безпосередньо впливають на якість управління закладом освіти. Показано, що розвиток емоційного інтелекту сприяє підвищенню рівня довіри, створенню позитивного психологічного клімату та формуванню лідерського потенціалу управлінців. Обґрунтовано, що нехтування розвитком емоційної компетентності може призводити до деструктивних управлінських практик, зниження мотивації персоналу та конфліктності в колективі. Зроблено висновок, що інтеграція розвитку емоційного інтелекту в управлінську діяльність є необхідною умовою ефективності освітнього менеджменту та стійкого розвитку закладів освіти. Запропоновано напрями подальших досліджень, спрямованих на розробку практичних програм підвищення емоційної компетентності керівників і педагогічних працівників.

Біографії авторів

Олексій Жмурко, Вінницький національний технічний університет

аспірант

Наталія Васаженко, Вінницький навчально-науковий інститут економіки Західноукраїнського національного університету

кандидат  пед. наук, доцент

Посилання

Bar-On, R. (1997). Emotional Intelligence in Men and Women. Emotional Quotient Inventory. Toronto.

Briukhovetska, O. V. (2020). Formuvannia upravlinskoi empatii yak kliuchovoi profesiino vazhlyvoi yakosti kerivnykiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Developing managerial empathy as a key professional quality for leaders of general secondary education institutions]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity, 13(42) «Seriia «Sotsialni ta povedinkovi nauky», 33-50 [in Ukrainian].

Chen, J., & Walker, A. (2021). Emotional trajectory at different career stages of principalship: A perspective from excellent principals. Educational Management Administration & Leadership, 51(2), 384-404. https://doi.org/10.1177/1741143220985300.

Davis, M.H. (1996). Empathy: A social psychological approach. Boulder, CO : Westview Press.

Goulman, D. (2022). Emotsiinyi intelekt [Emotional intelligence]. Kyiv: Vivat [in Ukrainian].

Hoffman, M.L. (2000). Empathy and moral development: Implications for caring and justice. New York: Cambridge University Press.

Jaksic, C., & Schlegel, K. (2020). Accuracy in Judging Others’ Personalities: The Role of Emotion Recognition, Emotion Understanding, and Trait Emotional Intelligence. Journal of Intelligence, 8(3), 34. https://doi.org/10.3390/jintelligence8030034.

Kashchuk, K. M. (2017). Sutnist ta spetsyfichni rysy emotsiinoho intelektu u menedzhmenti ta samo menedzhmenti [The essence and specific features of emotional intelligence in management and self-management]. Vziato z: Implementatsiia naukovykh zasad ta perspektyvy doskonaloi marketynhovoi diialnosti pidpryiemstv yak rynkovo-oriientovanoi kontseptsii yikh rozvytku: kolekt. monohrafiia. (379-400). Vydavnytstvo Yevenok O.O., Zhytomyr. [in Ukrainian].

Lamm, C., Batson, Ch.D., & Decety, J. (2004). The neural substrate of human empathy: effects of perspective taking and emotion regulation. Journal of Cognitive Neuroscience, 19 (1), 42-58.

Mayer, J., Salovey, P., & Caruso, D. (2000). Emotional Intelligence in Everyday Life: A Scientific Inquiry. New York: Psychology Press.

Motorniuk, U. I., & Krokhmalna, Ya. O. (2022). Emotsiinyi intelekt u systemi upravlinnia personalom: struktura ta problemy otsiniuvannia [Emotional intelligence in human resource management: structure and assessment issues]. Menedzhment ta pidpryiemnytstvo v Ukraini: etapy stanovlennia ta problemy rozvytku, 2 (8), 52-60 [in Ukrainian].

Popeliushko, R., & Semko, V. (2024). Teoretychni aspekty rozvytku emotsiinoho intelektu u liudei dorosloho viku [Theoretical aspects of emotional intelligence development in adults]. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova, 24 (69), 23-31 [in Ukrainian].Rogers, C. (2007). The necessary and sufficient conditions of therapeutic personality change. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 44 (3), 240–248.

Shchetinina, L. V., Rudakova, S. H., & Zaiets, A. I. (2019). Emotsiinyi intelekt v upravlinni personalom: pidkhody do rozuminnia ta yoho rozvytok [Emotional intelligence in human resource management: approaches to understanding and developing it]. Biznesinform, 3, 385-393 [in Ukrainian].

Sytnik, S. (2022). Empatiia yak rehuliator mizhosobystisnoi vzaiemodii [Empathy as a regulator of interpersonal interaction]. Naukovi pratsi Mizhrehionalnoi Akademii upravlinnia personalom. Psykholohiia,4 (53), 70-78. https://doi.org/10.32689/maup.psych.2021.4.12 [in Ukrainian].

Yamamoto, J. K., Gardiner, M. E., & Tenuto, P. L. (2013). Emotion in leadership: Secondary school administrators’ perceptions of critical incidents. Educational Management Administration & Leadership, 42(2), 165-183. https://doi.org/10.1177/1741143213499260.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 0

Опубліковано

2025-11-03

Як цитувати

[1]
О. Жмурко і Н. Васаженко, «Психологічні механізми впливу емоційного інтелекту на управлінські процеси в закладах освіти», ПедБез, вип. 10, вип. 2, с. 118–124, Лис 2025.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають