Формування культури безпеки майбутніх фахівців з цифрових технологій як наукова проблема

Автор(и)

  • Олексій Жмурко Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0009-0004-0226-8470

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2023-8-1-051-056

Ключові слова:

фахова підготовка, професійна освіта, фахівці технічних спеціальностей, культура безпеки

Анотація

У статті розглянуто актуальну проблему формування культури безпеки майбутніх фахівців з цифрових технологій, які навчаються у технічних закладах вищої освіти. Здійснено аналіз понятійно-категоріального апарату дослідження, зокрема термінів: комп’ютерна грамотність, кіберграмотність, інтернет-грамотність, електронна грамотність, інформаційна грамотність, цифрова грамотність, кібербезпека (cyber safety). Останній термін набув застосування в західних науковців, які розглядають його в контексті використання цифрових технологій та комп’ютерів. Тому вони розуміють кібербезпеку як формування безпечної поведінки в онлайн середовищі, ґрунтуючись на відповідальному користуванні Інтернетом та мобільними технологіями, а також впроваджені заходів, які протидіють можливим ризикам. Запропоновано вживання поняття цифрової грамотності, оскільки воно включає в себе не лише вміння використовувати комп’ютерні технології, але й здатність аналізувати інформацію в онлайн середовищі, з урахуванням соціальних, культурних, політичних та освітніх аспектів у своїй професійній діяльності.

Отримані в результаті аналізу психолого-педагогічної та методичної літератури з проблеми формування культури безпеки професійної діяльності результати свідчать про те, що, незважаючи на певні досягнення, цей напрямок не отримав концептуальної чіткості. Наразі навіть термін «культура безпеки професійної діяльності» не має науково обґрунтованого визначення. Теоретичні пошуки вказують на потребу в уточнення його змісту та структури. Зокрема, для фахівців у галузі цифрових технологій, розуміння та впровадження культури безпеки стає невід’ємною частиною їхнього професійного розвитку. Це передбачає не лише технічні навички, але й глибоке розуміння та внутрішню адаптацію цінностей та підходів, що сприяють забезпеченню кібербезпеки в сучасному цифровому середовищі з одного боку, а з іншого – дотримання вимог щодо організації праці в процесі професійної діяльності.

Біографія автора

Олексій Жмурко, Вінницький національний технічний університет

аспірант кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Посилання

Antoshchuk, S. V. (2023). Pidvyshchennia tsyfrovoi kompetentnosti zdobuvacha tekhnichnoi osvity v zakladakh fakhovoi peredvyshchoi osvity [Increasing the digital competence of the acquirer of technical education in institutions of vocational pre-higher education]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Seriia «Pedahohichni nauky», 26(55), 36–49. https://doi.org/10.58442/2218-7650-2023-26(55). [in Ukrainian].

Baranov, O. A. (2014). Pro tlumachennia ta vyznachennia poniattia «kiberbezpeka» [On the interpretation and definition of the term "cyber security"]. Pravova informatyka, 2 (42), 54–62. [in Ukrainian].

Bondarenko, V. I. (2019). Umovy ta zasoby formuvannia navychok informatsiinoi bezpeky maibutnikh uchyteliv [Conditions and means of formation of information security skills of future teachers]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 74 (6), 294–306. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2550/1603. [in Ukrainian].

Buriachok, V., Bohush, V., Borsukovskyi, Yu., Skladannyi, P., & Borsukovska, V. (2018). Model pidhotovky fakhivtsiv u sferi informatsiinoi ta kibernetychnoi bezpeky v zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy [Model of training specialists in the field of information and cybernetic security in higher education institutions of Ukraine]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 67 (5), 277–291. [in Ukrainian].

Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1. The digital competence framework for citizens with eight proficiency levels and examples of use. URL: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC106281; https://doi.org/10.2760/38842. [in English].

Dodel, M., & Mesch, G. (2018). Inequality in digital skills and the adoption of online safety behaviors. Information, Communication & Society, 21:5, 712–728. doi: 10.1080/1369118X.2018.1428652. [in English].

Dostal, J., Wang, X., Steingartner, W., & Nuangchalerm, P. (2018). Digital Intelligence – New Concept in Context of Future School of Education, in Proceedings of ICERI2017 Conference 16th-18th Nov. 2017. Seville, Spain. URL: https://ssrn.com/abstract=3255366. [in English].

Haleta, Ya. (2011). Informatsiina kultura v profesiinii pidhotovtsi maibutnoho pedahoha [Information culture in the professional training of the future teacher]. Ridna shkola, 11, 24–27. [in Ukrainian].

Kudlai, V. O. (2015). Tsyfrova hramotnist osobystosti v konteksti rozvytku informatsiinoho suspilstva [Digital literacy of the individual in the context of the development of the information society]. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu, 10, 97–104. [in Ukrainian].

Musiał, E. (2016). Rola nauczyciela w kontekście nowej kultury uczenia się. Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym. Teoria i praktyka, II, 225–233. [in Polish].

Oleksiuk, V., & Oleksiuk, O. (2017). Stan sformovanosti kompetentnostei z informatsiinoi bezpeky maibutnikh uchyteliv informatyky [The state of formation of information security competencies of future computer science teachers]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 62 (6), 277–291. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1906 /1285. [in Ukrainian].

Radziievska, O. H. (2018). Pravovi zasady protydii nehatyvnym informatsiinym vplyvam na ditei v Ukraini [Legal principles of counteracting negative informational influences on children in Ukraine]. (dys. kand. yu. nauk). Naukovo-doslidnyi instytut informatyky i prava Natsionalnoi akademii pravovykh nauk Ukrainy, Kyiv. [in Ukrainian].

Stoianov, V. A. (2015). Informatsiina kultura maibutnoho fakhivtsia fizychnoi kultury yak skladova osvitnikh tekhnolohii v umovakh informatsiinoho prostoru [Information culture of the future physical culture specialist as a component of educational technologies in the conditions of the information space]. Visnyk Kharkivskoi derzh. akademii kultury. Seriia Sotsialni komunikatsii, 47, 110–117. [in Ukrainian].

Shestopaliuk, O. V. (2011). Informatsiina kultura maibutnoho vchytelia v konteksti rozvytku informatyzatsii suspilstva [Information culture of the future teacher in the context of the development of society's informatization]. Naukovi pratsi [Chornomorskoho derzh. un-tu im.

P. Mohyly kompleksu «Kyievo-Mohylianska akademiia»]. Seriia Pedahohika, 153 (141), 16–19. [in Ukrainian].

Shyshenko, I. V., & Kharchenko I. I. (2021). Pryntsypy formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kultury maibutnikh fakhivtsiv [Principles of formation of information and digital culture of future specialists]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 79 (2), 140–143. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.79.2.26. [in Ukrainian].

Zhaldak, M. I. (2012). Pedahohichnyi potentsial informatyzatsii navchalnoho protsesu [Pedagogical potential of informatization of the educational process]. Otsiniuvannia yakosti prohramnykh zasobiv navchalnoho pryznachennia dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv: monohrafiia. Kyiv. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 73

Опубліковано

2024-03-20

Як цитувати

[1]
О. Жмурко, «Формування культури безпеки майбутніх фахівців з цифрових технологій як наукова проблема», ПедБез, вип. 8, вип. 1-2, с. 51–56, Бер 2024.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.