Cтруктура професійної компетентності фахівців у галузі управління та адміністрування
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2020-5-2-065-071Ключові слова:
фахова підготовка, галузь управління та адміністрування, розвиток професійної компетентності, удосконалення навчального процесу, компетентнісний підхід у вищій школі, структура компетентності, підготовка майбутніх фахівців.Анотація
У статті обґрунтовані особливості формування професійної компетентності майбутніх фахівців у галузі управління та адміністрування. Проаналізовано сутність і структуру професійної компетентності фахівців у трактуванні різних дослідників, з’ясовані переваги та недоліки кожного підходу.
Метою статті є обґрунтування структури професійної компетентності майбутніх фахівців в галузі управління та адміністрування.
Базуючись на трактуванні професійної компетентності майбутніх фахівців відповідно до моделі І. Зимньої, в статті було здійснено спробу обґрунтувати структуру професійної компетентності майбутніх фахівців в галузі управління та адміністрування. Зокрема, були визначені та схарактеризовані такі базові елементи: фахова компетентність (система професійних знань, вмінь та навичок, на основі якої формується здатність провадити професійну діяльність); цифрова компетентність (здатність використовувати цифрові технології в процесі вирішення професійних завдань); правова компетентність (система правових знань, практичних умінь, навичок, досвіду, що дозволяють працівнику вирішувати професійні завдання у нормативно-правовому полі); працеохоронна компетентність (здатність провадити професійну діяльність безпечно); комунікативна компетентність (вміння спілкуватися та обґрунтовувати рішення державною та іноземною мовами) та особистісна компетентність (сформоване прагнення до особистісного та професійного розвитку впродовж життя, а також набуті певні особистісні якості працівника).
Враховуючи складність і багатоаспектність обраної тематики, перспективами наукових розвідок вважаємо необхідність подальших теоретичних досліджень та їхню практичну реалізацію.
Посилання
Boliubash, N. (2010). Formuvannia i rozvytok profesiinykh kompetentsii maibutnikh ekonomistiv pry vyvchenni dystsyplin kompiuternoho tsyklu [Formation and development of professional competencies of future economists in the study of computer science]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 2, 81–87. [in Ukrainian].
Borysiuk, L. (2016). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv sestrynskoi spravy u protsesi vyvchennia khimiko-biolohichnykh dystsyplin (avtoref. kand. ped. nauk) [Formation of professional competence of future bachelors of nursing in the process of studying chemical and biological disciplines (author's ref. Candidate of Pedagogical Sciences)]. Khmelnytska humanitarno- pedahohichna akademiia, Khmelnytskyi. [in Ukrainian].
Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publications Office of the European Union. [in English].
Chyrchyk, S (2017). Teoretychni i metodychni osnovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv z dyzainu interieru (dys. kand. ped. nauk) [Theoretical and methodical bases of formation of professional competence of future bachelors in interior design (dissertation)]. Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka, Zhytomyr. [in Ukrainian].
Demianchuk, M. (2015). Pidhotovka bakalavriv sestrynskoi spravy do profesiinoi diialnosti na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu (avtoref. kand. ped. nauk) [Preparation of bachelors of nursing for professional activity on the basis of the competence approach (author's ref. Candidate of Pedagogical Sciences)]. Khmelnytska humanitarno-pedahohichna akademiia, Khmelnytskyi. [in Ukrainian].
Dembitska, S. V. (2019). Rozvytok pratseokhoronnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv mashynobudivnykh spetsialnostei: monohrafiia [Development of labor protection competence of future specialists of machine-building specialties: monograph]. Vinnytsia: VNTU. [in Ukrainian].
Dembitska, S. V., Kobylianskyi, O. V., & Kravets, O. M. (2020). Shliakhy pokrashchennia profesiinoi pidhotovky studentiv zakladiv vyshchoi osvity. Osobystisno-profesiine stanovlennia maibutnoho pedahoha: monohrafiia [Ways to improve the professional training of students of higher education institutions. Personal and professional development of the future teacher: monograph]. (S. 91–112). Vinnytsia: Tvory. [in Ukrainian].
Druzhilov, S. A. (2012). Uzahalnenyi (intehralnyi) pidkhid do zabezpechennia stanovlennia profesionalizmu liudyny [Generalized (integrated) approach to ensuring the formation of human professionalism]. Psykholohichni doslidzhennia: elektron. nauch. zhurn., 1 (21). URL: http://www.psystudy.ru/ index.php/num/2012n1-21/621-druzhilov21.html. [in Ukrainian].
Ivanchenko, Ye. A. (2009). Profesionalizm yak skladova kompetentnosti ekonomista ta yoho otsiniuvannia v systemi intehratyvnoi profesiinoi pidhotovky maibutnikh ekonomistiv [Professionalism as a component of the economist's competence and its evaluation in the system of integrative professional training of future economists]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia «Pedahohika i psykholohiia», 9/1. Vyp. 15, 178–187. [in Ukrainian].
Liubinska, O. (2018). Struktura profesiinoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv z laboratornoi medytsyny [The structure of professional competence of future bachelors in laboratory medicine]. Molodyi vchenyi, № 2 (54), liutyi, 276–279. [in Ukrainian].
Mruha, M. (2007). Strukturno-funktsionalna model profesiinoi kompetentnosti maibutnoho likaria yak osnova diahnostuvannia yoho fakhovykh yakostei (dys. kand. ped. nauk) [Structural and functional model of professional competence of the future doctor as a basis for diagnosing his professional qualities (Candidate of Pedagogical Sciences)]. Tsentralnyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity APN Ukrainy, Kyiv. [in Ukrainian].
Puhach, S. C. (2018). Metodolohichni pidkhody ta pryntsypy formuvannia pravovoi kompetentsii maibutnikh ekonomistiv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Methodological approaches and principles of formation of legal competence of future economists in the process of professional training]. Zbirnyk naukovykh prats «Pedahohichni nauky Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy», 4(15), 355–370. [in Ukrainian].
Puhach, S. C. (2019). Model rozvytku pravovoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z obliku i opodatkuvannia [Model of development of legal competence of future specialists in accounting and taxation]. Pedahohika bezpeky, № 1, 43–53. DOI:10.31649/2524-1079-2019-4-1-043-053. [in Ukrainian].
Vasazhenko, N. O., Kobylianskyi, O. V., Kobylianska, I. M., Lisitsa, S., Akimova, O. V. (Red.), & Frytsiuk, V. A. (Red.). (2020). Formuvannia informatsiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv cherez praktychne zastosuvannia nabutykh teoretychnykh znan. Osobystisno-profesiinyi rozvytok uchytelia: pohliady steikkholderiv: monohrafiia [Formation of information competence of future specialists through practical application of acquired theoretical knowledge. Personal and professional development of teachers: views of stakeholders: monograph]. (S. 54–79). Vinnytsia: TOV «Druk». [in Ukrainian].
Vasazhenko, N. O., Kobylianskyi, O. V., Kobylianska, I. M., & Pohryshchuk, O. B. (2019). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia bazovykh kompetentnostei fakhivtsiv-ekonomistiv. Pedahohichnyi suprovid osobystisno-profesiinoho rozvytku maibutnoho vchytelia: monohrafiia [Organizational and pedagogical conditions for the formation of basic competencies of economists. Pedagogical support of personal and professional development of the future teacher: monograph]. (S. 299–320). Vinnytsia: Tvory. [in Ukrainian].
Vyshpolska, V. (2008). Zmist ta struktura profesiinoi kompetentnosti fakhivtsia z mizhnarodnykh ekonomichnykh vidnosyn [Content and structure of professional competence of a specialist in international economic relations]. URL: http://web.znu.edu.ua/herald/issues/2008/ped_2008_1/2008-26-06/vyshpolska.pdf. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 56
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.