Cтруктура професійної компетентності фахівців у галузі управління та адміністрування

Автор(и)

  • Софія Дембіцька Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-2005-6744
  • Ірина Кобилянська Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-3430-5879
  • Сергій Пугач Вінницький навчально-науковий інститут економіки Західноукраїнського національного університету https://orcid.org/0000-0001-8757-6974

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2020-5-2-065-071

Ключові слова:

фахова підготовка, галузь управління та адміністрування, розвиток професійної компетентності, удосконалення навчального процесу, компетентнісний підхід у вищій школі, структура компетентності, підготовка майбутніх фахівців.

Анотація

У статті обґрунтовані особливості формування професійної компетентності майбутніх фахівців у галузі управління та адміністрування. Проаналізовано сутність і структуру професійної компетентності фахівців у трактуванні різних дослідників, з’ясовані переваги та недоліки кожного підходу.

Метою статті є обґрунтування структури професійної компетентності майбутніх фахівців в галузі управління та адміністрування.

Базуючись на трактуванні професійної компетентності майбутніх фахівців відповідно до моделі І. Зимньої, в статті було здійснено спробу обґрунтувати структуру професійної компетентності майбутніх фахівців в галузі управління та адміністрування. Зокрема, були визначені та схарактеризовані такі базові елементи: фахова компетентність (система професійних знань, вмінь та навичок, на основі якої формується здатність провадити професійну діяльність); цифрова компетентність (здатність використовувати цифрові технології в процесі вирішення професійних завдань); правова компетентність (система правових знань, практичних умінь, навичок, досвіду, що дозволяють працівнику вирішувати професійні завдання у нормативно-правовому полі); працеохоронна компетентність (здатність провадити професійну діяльність безпечно); комунікативна компетентність (вміння спілкуватися та обґрунтовувати рішення державною та іноземною мовами) та особистісна компетентність (сформоване прагнення до особистісного та професійного розвитку впродовж життя, а також набуті певні особистісні якості працівника).

Враховуючи складність і багатоаспектність обраної тематики, перспективами наукових розвідок вважаємо необхідність подальших теоретичних досліджень та їхню практичну реалізацію.

Біографії авторів

Софія Дембіцька, Вінницький національний технічний університет

д. пед. н., професор, професор кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Ірина Кобилянська, Вінницький національний технічний університет

к. пед. н., доцент, доцент кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Сергій Пугач, Вінницький навчально-науковий інститут економіки Західноукраїнського національного університету

д. пед. н., професор, професор кафедри правознавства та гуманітарних дисциплін

Посилання

Boliubash, N. (2010). Formuvannia i rozvytok profesiinykh kompetentsii maibutnikh ekonomistiv pry vyvchenni dystsyplin kompiuternoho tsyklu [Formation and development of professional competencies of future economists in the study of computer science]. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 2, 81–87. [in Ukrainian].

Borysiuk, L. (2016). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv sestrynskoi spravy u protsesi vyvchennia khimiko-biolohichnykh dystsyplin (avtoref. kand. ped. nauk) [Formation of professional competence of future bachelors of nursing in the process of studying chemical and biological disciplines (author's ref. Candidate of Pedagogical Sciences)]. Khmelnytska humanitarno- pedahohichna akademiia, Khmelnytskyi. [in Ukrainian].

Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Luxembourg: Publications Office of the European Union. [in English].

Chyrchyk, S (2017). Teoretychni i metodychni osnovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv z dyzainu interieru (dys. kand. ped. nauk) [Theoretical and methodical bases of formation of professional competence of future bachelors in interior design (dissertation)]. Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka, Zhytomyr. [in Ukrainian].

Demianchuk, M. (2015). Pidhotovka bakalavriv sestrynskoi spravy do profesiinoi diialnosti na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu (avtoref. kand. ped. nauk) [Preparation of bachelors of nursing for professional activity on the basis of the competence approach (author's ref. Candidate of Pedagogical Sciences)]. Khmelnytska humanitarno-pedahohichna akademiia, Khmelnytskyi. [in Ukrainian].

Dembitska, S. V. (2019). Rozvytok pratseokhoronnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv mashynobudivnykh spetsialnostei: monohrafiia [Development of labor protection competence of future specialists of machine-building specialties: monograph]. Vinnytsia: VNTU. [in Ukrainian].

Dembitska, S. V., Kobylianskyi, O. V., & Kravets, O. M. (2020). Shliakhy pokrashchennia profesiinoi pidhotovky studentiv zakladiv vyshchoi osvity. Osobystisno-profesiine stanovlennia maibutnoho pedahoha: monohrafiia [Ways to improve the professional training of students of higher education institutions. Personal and professional development of the future teacher: monograph]. (S. 91–112). Vinnytsia: Tvory. [in Ukrainian].

Druzhilov, S. A. (2012). Uzahalnenyi (intehralnyi) pidkhid do zabezpechennia stanovlennia profesionalizmu liudyny [Generalized (integrated) approach to ensuring the formation of human professionalism]. Psykholohichni doslidzhennia: elektron. nauch. zhurn., 1 (21). URL: http://www.psystudy.ru/ index.php/num/2012n1-21/621-druzhilov21.html. [in Ukrainian].

Ivanchenko, Ye. A. (2009). Profesionalizm yak skladova kompetentnosti ekonomista ta yoho otsiniuvannia v systemi intehratyvnoi profesiinoi pidhotovky maibutnikh ekonomistiv [Professionalism as a component of the economist's competence and its evaluation in the system of integrative professional training of future economists]. Visnyk Dnipropetrovskoho universytetu. Seriia «Pedahohika i psykholohiia», 9/1. Vyp. 15, 178–187. [in Ukrainian].

Liubinska, O. (2018). Struktura profesiinoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv z laboratornoi medytsyny [The structure of professional competence of future bachelors in laboratory medicine]. Molodyi vchenyi, № 2 (54), liutyi, 276–279. [in Ukrainian].

Mruha, M. (2007). Strukturno-funktsionalna model profesiinoi kompetentnosti maibutnoho likaria yak osnova diahnostuvannia yoho fakhovykh yakostei (dys. kand. ped. nauk) [Structural and functional model of professional competence of the future doctor as a basis for diagnosing his professional qualities (Candidate of Pedagogical Sciences)]. Tsentralnyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity APN Ukrainy, Kyiv. [in Ukrainian].

Puhach, S. C. (2018). Metodolohichni pidkhody ta pryntsypy formuvannia pravovoi kompetentsii maibutnikh ekonomistiv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Methodological approaches and principles of formation of legal competence of future economists in the process of professional training]. Zbirnyk naukovykh prats «Pedahohichni nauky Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy», 4(15), 355–370. [in Ukrainian].

Puhach, S. C. (2019). Model rozvytku pravovoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z obliku i opodatkuvannia [Model of development of legal competence of future specialists in accounting and taxation]. Pedahohika bezpeky, № 1, 43–53. DOI:10.31649/2524-1079-2019-4-1-043-053. [in Ukrainian].

Vasazhenko, N. O., Kobylianskyi, O. V., Kobylianska, I. M., Lisitsa, S., Akimova, O. V. (Red.), & Frytsiuk, V. A. (Red.). (2020). Formuvannia informatsiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv cherez praktychne zastosuvannia nabutykh teoretychnykh znan. Osobystisno-profesiinyi rozvytok uchytelia: pohliady steikkholderiv: monohrafiia [Formation of information competence of future specialists through practical application of acquired theoretical knowledge. Personal and professional development of teachers: views of stakeholders: monograph]. (S. 54–79). Vinnytsia: TOV «Druk». [in Ukrainian].

Vasazhenko, N. O., Kobylianskyi, O. V., Kobylianska, I. M., & Pohryshchuk, O. B. (2019). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia bazovykh kompetentnostei fakhivtsiv-ekonomistiv. Pedahohichnyi suprovid osobystisno-profesiinoho rozvytku maibutnoho vchytelia: monohrafiia [Organizational and pedagogical conditions for the formation of basic competencies of economists. Pedagogical support of personal and professional development of the future teacher: monograph]. (S. 299–320). Vinnytsia: Tvory. [in Ukrainian].

Vyshpolska, V. (2008). Zmist ta struktura profesiinoi kompetentnosti fakhivtsia z mizhnarodnykh ekonomichnykh vidnosyn [Content and structure of professional competence of a specialist in international economic relations]. URL: http://web.znu.edu.ua/herald/issues/2008/ped_2008_1/2008-26-06/vyshpolska.pdf. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 34

Опубліковано

2023-10-11

Як цитувати

[1]
С. Дембіцька, І. Кобилянська, і С. Пугач, «Cтруктура професійної компетентності фахівців у галузі управління та адміністрування», ПедБез, вип. 5, вип. 2, с. 65–71, Жов 2023.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>