Етичні аспекти підготовки фахівців: відповідальність за якість освіти та розвиток професійної етики
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2024-9-1-024-030Ключові слова:
професійна етика, глобалізація, освіта, соціальна відповідальність, цифрова етика, штучний інтелект.Анотація
У статті розглянуто актуальну проблему врахування етичних аспектів підготовки фахівців та відповідальності за якість освіти. Досліджено теоретичні підходи до визначення ролі професійної етики у формуванні компетентного та морально відповідального фахівця. Обґрунтовано важливість розвитку етичної свідомості та моральних принципів у процесі професійної підготовки, оскільки етичні норми стають основою для успішної професійної діяльності та забезпечення високого рівня довіри суспільства до професії.
Проаналізовано вплив етичної підготовки на професійне зростання фахівців та визначено ключові завдання професійної етики, зокрема, формування моральної відповідальності, розвиток професійної компетентності та дотримання етичних стандартів. Досліджено роль освітніх закладів у розвитку професійної етики студентів та підкреслено необхідність інтеграції етичних принципів у навчальний процес.
Встановлено, що забезпечення високого рівня професійної етики вимагає комплексного підходу, який включає не лише навчання етичним нормам, але й створення умов для практичного застосування цих норм у професійній діяльності. Реалізація запропонованих у статті рекомендацій сприятиме формуванню етично відповідальних фахівців, здатних ефективно виконувати свої професійні функції з урахуванням моральних вимог суспільства.
Перспективним напрямком подальших досліджень є розробка інноваційних методів і технологій формування професійної етики, а також створення ефективних систем моніторингу та оцінки рівня професійної етики майбутніх фахівців технічних спеціальностей.
Посилання
Andriichuk, O. Ya. (2003). Vykhovannia humannosti u studentiv medychnoho koledzhu v protsesi fakhovoi pidhotovky [Education of humanity in medical college students in the process of professional training] (avtoref. dys. … kand. ped. nauk). Natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. M. P. Drahomanova, Kyiv. [in Ukrainian].
Berezovska, L. I. (2023). Formuvannia profesiino-etychnoi kompetentnosti maibutnikh vykhovateliv zakladiv [Formation of professional and ethical competence of future educators of institutions]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho, 3 (144), 128-134. [in Ukrainian].
Bilichenko, O. V. (2019). Etapy formuvannia profesiinoi etyky maibutnikh medychnykh sester [Stages of formation of professional ethics of future nurses]. Naukovi zapysky VDPU imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Seriia: pedahohika i psykholohiia, 57, 61-66. DOI 10.31652/2415-7872-2019-57-61-66. [in Ukrainian].
Dembitska, S. V. (2023). Realizatsiia intehratsiinoho pidkhodu u profesiinii pidhotovtsi fakhivtsiv tekhnichnykh spetsialnostei [Implementation of the integration approach in the professional training of specialists in technical specialties]. Naukovi zapysky Maloi akademii nauk Ukrainy, 3(28), 45–52. https://doi.org/10.51707/2618-0529-2023-28-05. [in Ukrainian].
Dembitska, S, Kobylianska, I, Kobylianskyi, O., & Kuzmenkо O. (2023). Training of Technical Specialties for Work Protection Professional Activity According to the Requirements of the Transdisciplinary Approach. Professional Pedagogics, 1(26), 110-121. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2023.26.110-121. [in English].
Dembitska, S. V., Kuzmenko, O. S., & Kobylianskyi, O. V. (2022). Innovatsiini zasoby formuvannia profesiinoi kultury maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnykh spetsialnostei [Innovative means of forming the professional culture of future specialists in technical specialties]. Pedahohika bezpeky, 7 (1-2), 01–07. https://doi.org/10.31649/2524-1079-2022-7-1-001-007. [in Ukrainian].
Kalenskyi, A. A. (2016). Rozvytok profesiino-pedahohichnoi etyky u maibutnikh vykladachiv spetsialnykh dystsyplin [Development of professional and pedagogical ethics among future teachers of special disciplines]: monohrafiia. Kyieva: TsP «Komprynt». [in Ukrainian].
Khoruzha, L. (2011). Etychnyi rozvytok suchasnoho pedahoha. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii [Ethical development of a modern teacher. Aesthetics and ethics of pedagogical action]. Zbirnyk naukovykh prats, 2, 14-21. [in Ukrainian].
Kolisnyk-Humeniuk, Yu. (2011). Kontseptualni osnovy formuvannia profesiino-etychnoi kultury maibutnikh medykiv [Conceptual bases of formation of professional and ethical culture of future doctors]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity, 5, 23–32. [in Ukrainian].
Kryvosheieva, O. I. (2007). Formuvannia profesiinoi etyky maistriv vyrobnychoho navchannia v profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladakh [Formation of professional ethics of industrial training masters in vocational and technical educational institutions] (avtoref. dys. … kand. ped. nauk). Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. M. Kotsiubynskoho, Vinnytsia. [in Ukrainian].
Lystopad, O. V. (2011). Inkliuzyvna osvita v konteksti innovatsiinoho rozvytku [Inclusive education in the context of innovative development]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii: naukovyi zhurnal, 2 (12), 174–184. [in Ukrainian].
Pavelkiv, K. (2022). Etychna kompetentnist u profesiino-pedahohichnii diialnosti suchasnoho uchytelia inozemnoi movy: teoretychnyi aspekt [Ethical competence in the professional and pedagogical activity of a modern foreign language teacher: theoretical aspect]. Sotsialna robota ta sotsialna osvita, 2 (9), 272- 280. [in Ukrainian].
Ponomarenko, O. V. (2001). Formuvannia profesiino-etychnoi kultury sotsialnoho pedahoha [Formation of the professional and ethical culture of the social pedagogue] (avtoref. dys. … kand. ped. nauk). Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv. [in Ukrainian].
Verbivskyi, D. S. (2017). Osoblyvosti formuvannia profesiinoi etyky maibutnikh uchyteliv informatyky u protsesi fakhovoi pidhotovky [Peculiarities of formation of professional ethics of future informatics teachers in the process of professional training]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. seriia: «Pedahohika. Sotsialna robota», 2 (41), 55-58. [in Ukrainian].
Yaroshchuk, K. I (2022). Profesiino-etychni aspekty pidhotovky maibutnoho pedahoha inkliuzyvnoho osvitnoho zakladu [Professional and ethical aspects of training a future teacher of an inclusive educational institution]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova, 87, 130-133. [in Ukrainian].
Zozuliak-Sluchyk, R. V. (2019). Formuvannia profesiinoi etyky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv v universytetakh [Formation of professional ethics of future social workers in universities]: monohrafiia. Ivano-Frankivsk: NAIR. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 4
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.