Технологічна культура як важливий складник професійної компетентності майбутніх педагогів природничих дисциплін
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-2-133-139Ключові слова:
технологічна культура, професійна компетентність, природнича освіта, педагогічні технології, цифровізація майбутні педагоги природничих дисциплінАнотація
У статті розкрито сутність і значущість технологічної культури як важливого складника професійної компетентності майбутніх педагогів природничих дисциплін. Актуальність проблеми зумовлена системним оновленням природничих знань, активним розвитком інформаційних та освітніх технологій, поширенням інноваційних підходів до організації навчального процесу, що вимагають від учителя вміння ефективно інтегрувати сучасні технологічні рішення в освітню практику. Особливий наголос зроблено на необхідності збереження культурних цінностей, формуванні екологічного світогляду учнів і впровадженні принципів сталого розвитку. Ефективність реалізації будь-яких інноваційних процесів у шкільній природничій освіті безпосередньо залежить від здатності педагога діяти в інноваційному режимі, оперативно реагувати на зміни соціальних запитів та освітнього середовища. Визначено, що технологічна культура педагога є складною інтегративною характеристикою, яка охоплює професійні знання, ціннісно-світоглядні орієнтири, комунікативні й організаційні навички, а також здатність до критичного мислення та творчого пошуку інноваційних рішень у педагогічній діяльності. Охарактеризовано функції технологічної культури вчителя. Зазначено, що технологічна культура є не лише елементом професійної компетентності, а й базовою умовою реалізації інноваційних змін у сучасній школі. Особливу увагу приділено взаємозв’язку технологічної культури з якістю природничої освіти. В умовах цифровізації суспільства, розвитку безвідходних та екологічно безпечних технологій, зростає потреба у вчителях, які не просто володіють сучасними технологічними інструментами, а здатні адаптувати їх до потреб учнів і цілей навчального процесу. Технологічна культура виступає не лише індикатором професійної компетентності, а й визначальним чинником конкурентоспроможності сучасного вчителя природничих дисциплін. Вона забезпечує здатність педагога ефективно діяти в умовах змін, розробляти й упроваджувати інноваційні рішення, сприяти розвитку наукового та екологічного мислення учнів, а також виступає основою для подальшої модернізації природничої освіти в Україні.
Посилання
Chupakhina, V. V. (2023). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin do vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v osvitnomu protsesi [Training Future Teachers of Natural Sciences for the Use of Information and Communication Technologies in the Educational Process]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova – Scientific Journal of NPU named after M. P. Dragomanov, 83(1), 45–50. [in Ukrainian].
Dembitska, S., Kobylianskyi, O., Kobylianska, I., & Tatarchuk, V. (2024). Application of a risk-oriented approach in the process of professional training of specialists in energy industry. Przegląd elektrotechniczny, 6, 248-252.
Dembitska, S., Kuzmenko, O., Savchenko, I., Demianenko, V., & Hanna, S. (2024). Digitization of the Educational and Scientific Space Based on STEAM Education. In: Auer, M. E., Cukierman, U. R., Vendrell Vidal, E., Tovar Caro, E. (eds) Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, 901. https://doi.org/10.1007/978-3-031-53022-7_34
Dyachenko-Bohun, M. M. (2015). Osnovni etapy i pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin do realizatsii zdorov’ia-zberezhualnykh tekhnolohii u zakladakh osvity [The Main Stages and Pedagogical Conditions of Training Future Teachers of Natural Sciences for Implementation of Health-Preserving Technologies in Educational Institutions]. ScienceRise: Pedagogical Education, 12/5(17), 34–39. https://doi.org/10.15587/2313-8416.2015.57048 [in Ukrainian].
Gramatyk, N. (2019). Problema pidhotovky maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh nauk [The Problem of Training Future Teachers of Natural Sciences]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu – Scientific Notes of Vinnytsia State Pedagogical University, 1(1), 12–18. [in Ukrainian].
Kobylianskyi, O., & Dembitska, S. (2022). Formation of work safety culture of the technical specialists. Professional Pedagogics, 2 (25), 138-146.
Kobylianskyi, O., Stavnycha, Т., Dembitska, S., Kobylianska, I., & Miastkovska, M. (2024). Innovative Learning Technologies in the Process of Training Specialists of Engineering Specialties in the Conditions of Digitalization of Higher Education. In: Auer, M. E., Cukierman, U. R., Vendrell Vidal, E., Tovar Caro, E. (eds) Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, 911. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-53382-2_1.
Krasiuk, I. (2025). Formuvannia tekhnolohichnoi kul’tury maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin: teoretyko-metodychnyi aspekt [Formation of Technological Culture of Future Teachers of Natural Sciences: Theoretical-Methodical Aspect]. Ternopil: Osadtsa Yu.V. [in Ukrainian].
Kuchai, O. (2024). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh spetsial’nostei do vykorystannia IKT uchniamy v pozaklasnii roboti shkoly [Training Future Teachers of Natural Specialties for Using ICT by Students in Extracurricular School Activities]. Visnyk nauky ta osvity – Bulletin of Science and Education, 1(19), 45–50. [in Ukrainian].
Lavrentiieva, O. O., & Khomych, L. O. (Red.). (2015). Rozvytok metodolohichnoi kul’tury maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin u protsesi profesiinoi pidhotovky: teoretyko-metodychnyi aspekt [Development of Methodological Culture of Future Teachers of Natural Sciences in the Process of Professional Training: Theoretical-Methodical Aspect]: monohrafiia. Kyiv: KNT. [in Ukrainian].
Levchuk, N. V. (2020). Pedahohichni umovy orhanizatsii samostiinoi piznavalnoi diialnosti v protsesi ekoloho-pedahohichnoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv pryrodnychykh dystsyplin [Pedagogical Conditions of Organization of Independent Cognitive Activity in the Process of Ecological-Pedagogical Training of Future Teachers of Natural Sciences]. Naukovi zapysky Cherkaskoho natsionalnoho universytetu – Scientific Notes of Cherkasy National University, 1(1), 12–18. [in Ukrainian].
Liashenko, O. I. (2024). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do realizatsii STEM-osvity. Pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizyky, khimii, biolohii ta pryrodnychykh nauk u konteksti vymoh Novoi ukrainskoi shkoly [Training Future Teachers for STEM Education. Training Future Teachers of Physics, Chemistry, Biology and Natural Sciences in the Context of New Ukrainian School Requirements] (pp. 17–22). Ternopil: TNPU. [in Ukrainian].
Mekhed, O. (2024). Metodychna pidhotovka maibutnikh uchyteliv predmetiv pryrodnoho tsyklu v umovakh reformy NUSH [Methodical Training of Future Teachers of Natural Science Subjects in the Context of NUSH Reform]. Naukovi zapysky Vinnytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu – Scientific Notes of Vinnytsia State Pedagogical University, 1(1), 72–141. [in Ukrainian].
Moskaliuk, N. V. (2015). Aktual’ni problemy pidhotovky maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin [Actual Problems of Training Future Teachers of Natural Sciences]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova – Scientific Journal of NPU named after M. P. Dragomanov, 1(1), 45–50. [in Ukrainian].
Puhach, S., Dembitska, S., & Kobylianskyi, O. (2022). Improvement of professional training of technical specialists according to requirements of integration methodological approach. Naukovo-metodychnyi zhurnal «Nova pedahohichna dumka», 3(111), 14-23.
Silveistr, A., & Mokliuk, M. (2022). Pidhotovka maibutnoho vchytelia pryrodnychykh nauk z kursu zahalnoi fizyky v umovakh reformuvannia vyshchoi osvity [Training of Future Teacher of Natural Sciences in the Course of General Physics in the Context of Higher Education Reform]. Osvita. Innovatyka. Praktyka – Education. Innovation. Practice, 10(5), 34–41. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol10i5-005 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
- 
								
	
							
		
	pdf
	
								
								Завантажень: 0
 
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.