Особливості проведення лабораторної роботи «Вимірювання опору розтіканню струму заземлюючих пристроїв, питомого опору ґрунту, ізоляції мереж та електроустановок» за допомогою віртуального лабораторного стенда

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2024-9-1-014-023

Ключові слова:

віртуальний лабораторний стенд; інтерактивні інформаційні технології; лабораторна робота; охорона праці в галузі; вимірювання опору; розтікання струму; заземлення; заземлюючий пристрій; питомий опір ґрунту; ізоляція.

Анотація

У матеріалах даної науково-методичної статті розглядається можливість використання віртуального лабораторного стенда під час проведення студентами закладів вищої освіти лабораторної роботи під назвою «Вимірювання опору розтіканню струму заземлюючих пристроїв, питомого опору ґрунту, ізоляції мереж та електроустановок». У статті розглянуто конкретні переваги використання віртуального стенда, зокрема його роль у підвищенні якості навчального процесу, розширенні доступу до ресурсів та оптимізації навчальних витрат.

Метою статті є визначення основних переваг застосування запропонованого віртуального лабораторного стенда як інноваційного підходу у вивченні складних технічних процесів і забезпеченні високого рівня підготовки під час проведення лабораторної роботи на тему «Вимірювання опору розтіканню струму заземлюючих пристроїв, питомого опору ґрунту, ізоляції мереж та електроустановок».

Ця лабораторна робота є складовою навчальної програми з освітньої компоненти, спрямованої на формування в студентів здатності ідентифікувати, аналізувати й оцінювати потенційні ризики, пов’язані з виробничим середовищем, і яка має назву «Охорона праці в галузі та цивільний захист». Окрему увагу приділено методиці проведення лабораторної роботи за допомогою віртуального стенда, включаючи заходи з налаштування програмного забезпечення, алгоритми виконання вимірювань та аналізу отриманих даних. Детально описано способи імітації різних умов вимірювань, що дозволяє студентам відпрацьовувати сценарії, які було б складно або небезпечно реалізувати в реальних умовах.

У матеріалах статті проведено огляд інтерфейсу та функціональних можливостей розробленої комп’ютерної програми, що відтворює компоненти керування реального лабораторного обладнання, і призначеної для реалізації функцій віртуального лабораторного стенда, описано ключові можливості запропонованої програми, включаючи симуляцію різних лабораторних сценаріїв та наявність матеріалів теоретичного характеру, необхідних для підготовки та проведення лабораторного заняття, а також деталізоване відтворення зовнішнього вигляду та компонентів керування реального експериментального лабораторного обладнання, що сприяє створенню відчуття роботи з фізичними приладами, реалізацію математичних моделей, що точно описують залежності вихідних параметрів від вхідних. Також з’ясовано, що використання подібних технологій в процесі проведення інших лабораторних робіт із вищезгаданої освітньої компоненти потребує подальших ретельних систематичних досліджень і обговорення їхніх результатів.

Біографія автора

Олег Березюк, Вінницький національний технічний університет

д. т. н., доцент, професор кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Посилання

Bereziuk, L. L., & Bereziuk, O. V. (2016). Testova kompiuterna perevirka znan studentiv iz dystsypliny «Medychna pidhotovka» [Test computer examination of students' knowledge of the discipline «Medical training»], Naukovo-metodychni oriientyry profesiinoho rozvytku osobystosti: tezy dopovidei uchasnykiv IV Vseukrainskoi naukovo-metodychnoi konferentsii, Vinnytsia: TOV «Merkiuri-Podillia». [in Ukrainian].

Bereziuk, O. V. (2008). Osnovy okhorony pratsi: dystantsiinyi kurs [Basics of labor protection: distance course]. VNTU. URL: http://www.elearn.vstu.edu.ua. [in Ukrainian].

Bereziuk, O. V. (2016a). Vykorystannia virtualnykh laboratornykh stendiv dlia provedennia laboratornykh robit z dystsypliny «Osnovy okhorony pratsi» [The use of virtual laboratory stands for conducting laboratory work in the discipline «Fundamentals of occupational health and safety»], Materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii «Innovatsiini tekhnolohii v protsesi pidhotovky fakhivtsiv». Vinnytsia: VNTU. [in Ukrainian].

Bereziuk, O. V. (2016b). Zastosuvannia kompiuternykh tekhnolohii pid chas vyvchennia studentamy dystsyplin tsyklu bezpeky zhyttiediialnosti [The use of computer technologies during students' study of life safety cycle disciplines]. Pedahohika bezpeky, 1, 6-10. [in Ukrainian].

Bereziuk, O. V. (2017). Vykorystannia virtualnoho laboratornoho stenda dlia provedennia laboratornoi roboty «Doslidzhennia efektyvnosti osvitlennia u vyrobnychykh prymishchenniakh» [The use of a virtual laboratory stand for laboratory work «Investigation of the effectiveness of lighting in production premises»]. Pedahohika bezpeky, 1, 35-39. [in Ukrainian].

Bereziuk, O. V. (2018). Kompiuterna prohrama «Virtualnyi stend dlia vykonannia laboratornoi roboty «Vymiriuvannia oporu roztikanniu strumu zazemliuiuchykh prystroiv, pytomoho oporu hruntu, izoliatsii merezh ta elektroustanovok»» («OP_LR_8») [Computer program «Virtual stand for performing laboratory work «Measurement of resistance to current flow of grounding devices, soil resistivity, insulation of networks and electrical installations» («OP_LR_8»)]. Svidotstvo pro reiestratsiiu avtorskoho prava na tvir № 76877. K.: Ministerstvo ekonomichnoho rozvytku i torhivli Ukrainy. Data reiestratsii: 15.02.2018. [in Ukrainian].

Bereziuk, O. V., & Lemeshev, M. S. (2009). Okhorona pratsi v haluzi radiotekhniky: navchalnyi posibnyk [Occupational health and safety in the field of radio engineering: a study guide]. Vinnytsia: VNTU. [in Ukrainian].

Bereziuk, O. V., Lemeshev, M. S., & Vishtak, I. V. (2014). Kompiuterna prohrama dlia testovoi perevirky rivnia znan studentiv [A computer program for testing students' knowledge level], Tezysy naukovo-tekhnichnoi konferentsii studentiv, mahistriv ta aspirantiv «Informatyka, upravlinnia ta shtuchnyi intelekt». Kharkiv: NTU «KhPI». [in Ukrainian].

Bondarenko, Ye. A., Dronchak, V. O., Dupliak, R. Ya., Kobylianskyi, O. V., & Tereshchenko, O. P. (2007). Okhorona pratsi u haluzi. Laboratornyi praktykum. [Labor protection in the industry. Laboratory practice.] Vinnytsia: VNTU. [in Ukrainian].

Bondarenko, Z. V., Kyrylashchuk, S. A., & Kolomiiets, A. A. (2020). Osoblyvosti testuvannia studentiv pid chas dystantsiinoi formy navchannia vyshchoi matematyky v tekhnichnomu universyteti [Peculiarities of testing students during distance learning of higher mathematics at a technical university]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 1 (73), 182-186. [in Ukrainian].

Chekhovskyi, S. A., Pindus, N. M., Vytvytska, L. A., Ostapiv, V. V., Dolishnia, N. B., Belei, S. M., & Prudnikov, B. I. (2010). Rozrobka virtualnykh laboratornykh stendiv dlia vymiriuvannia tysku, temperatury ta vytraty [Development of virtual laboratory stands for measuring pressure, temperature and flow]. Systemy obrobky informatsii, 4 (85), 77-80. [in Ukrainian].

Klochko, V. I., Klochko, O. V., & Kolomiiets, A. A. (2017). Realizatsiia proektnoho metodu navchannia studentiv zasobamy interaktyvnykh informatsiinykh tekhnolohii [Implementation of the project method of teaching students by means of interactive information technologies]. Pedagogy and Psychology, 28-31. [in Ukrainian].

Kolomiiets, A. A. (2017). Intehratyvnyi pidkhid v protsesi formuvannia zmistu fundamenatalnoi pidhotovky z matematyky maibutnikh inzheneriv [An integrative approach in the process of forming the content of fundamental training in mathematics for future engineers]. Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, 3 (10), 13-17. [in Ukrainian].

Krylov, V. S. (2012). Kompiuternyi zir: innovatsiinyi virtualnyi laboratornyi praktykum [Computer vision: an innovative virtual laboratory workshop]. Naukovyi chasopys NPU imeni MP Drahomanova. Seriia 2: Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia, (13), 181-185. [in Ukrainian].

Kulinich, S. P., & Yeremenko, A. O. (2016). Virtualnyi laboratornyi stend dlia doslidzhennia elementiv hidravlichnoho pryvoda [Virtual laboratory stand for the study of hydraulic drive elements], Suchasni tekhnolohii u promyslovomu vyrobnytstvi: materialy ta prohrama IV Vseukrainskoi mizhvuzivskoi naukovo-tekhnichnoi konferentsii. Sumy: SumDU. [in Ukrainian].

Ministerstvo osvity i nauky, molodi ta sportu Ukrainy. (2011). Typova navchalna prohrama normatyvnoi dystsypliny «Okhorona pratsi v haluzi» dlia vyshchykh navchalnykh zakladiv [Standard curriculum of the regulatory discipline «Occupational safety in the industry» for higher education institutions]. Kyiv: MONMSU. [in Ukrainian].

Panchenko, B. M., & Hudkov, S. M. (2016). Virtualnyi laboratornyi stend dlia doslidzhennia salnykovykh ushchilnen [Virtual laboratory stand for the study of oil seals], Suchasni tekhnolohii u promyslovomu vyrobnytstvi: materialy ta prohrama IV Vseukrainskoi mizhvuzivskoi naukovo-tekhnichnoi konferentsii. Sumy: SumDU. [in Ukrainian].

Petrytsyn, I. (2013). Elektrotekhnichna pidhotovka maibutnoho vchytelia tekhnolohii iz vykorystanniam virtualnoho laboratornoho praktykumu [Electrical training of the future technology teacher using a virtual laboratory workshop]. Molod i rynok, (12), 70-75. [in Ukrainian].

Shkuropat, A. V., & Hasiuk, O. M. (2018). Efektyvnist virtualnykh laboratornykh praktykumiv z fiziolohii liudyny i tvaryn u strukturi pidhotovky fakhivtsia-bioloha [Effectiveness of virtual laboratory workshops on human and animal physiology in the structure of training of a specialist biologist]. Informatsiini tekhnolohii v osviti, (1), 62-70. [in Ukrainian].

Tsyrulnyk, S. M., & Roptanov, V. I. (2010). Kompiuteryzovanyi laboratornyi virtualnyi stend [Computerized laboratory virtual stand]. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu, 4, 94-98. [in Ukrainian].

Vishtak, I. V., & Bereziuk, O. V. (2023). Okhorona pratsi v haluziakh mekhanichnoi inzhenerii ta transportu: navchalnyi posibnyk [Occupational health and safety in the fields of mechanical engineering and transport: a study guide]. Vinnytsia: VNTU. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 59

Опубліковано

2024-07-25

Як цитувати

[1]
О. Березюк, «Особливості проведення лабораторної роботи ‘Вимірювання опору розтіканню струму заземлюючих пристроїв, питомого опору ґрунту, ізоляції мереж та електроустановок’ за допомогою віртуального лабораторного стенда», ПедБез, вип. 9, вип. 1, с. 14–23, Лип 2024.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають