Оптимізація міжпредметних зв’язків при формуванні компетенцій з безпеки у фахівців радіотехнічного профілю
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2018-3-2-095-101Ключові слова:
послідовність викладання дисциплін, міжпредметні зв’язки, безпека життєдіяльності, основи охорони праці, коефіцієнт лінійної кореляціїАнотація
В роботі проведено дослідження з визначення оптимальної послідовності викладання дисциплін «Безпека життєдіяльності» та «Основи охорони праці» під час підготовки фахівців радіотехнічного профілю за критерієм міцності міжпредметних зв’язків вказаних дисциплін. Встановлено, що в різні навчальні роки послідовність викладання дисциплін Безпека життєдіяльності» та «Основи охорони праці» під час підготовки фахівців радіотехнічного профілю у Вінницькому національному технічному університеті була різною. Розглядались такі варіанти послідовності викладання дисциплін безпека життєдіяльності та основи охорони праці: вивчення дисциплін паралельно в одному семестрі; вивчення спочатку дисципліни «Безпека життєдіяльності», а в наступному семестрі – «Основи охорони праці»; вивчення спочатку дисципліни «Основи охорони праці», а в наступному семестрі – «Безпека життєдіяльності». Дослідження проводились окремо в двох академічних групах з різним рівнем успішності, де студенти отримали оцінки за 100-бальною шкалою з різних дисциплін. Порівняння дисперсій різних вибірок виконано за критерієм Фішера. Визначення міцності міжпредметних зв’язків проведено методом кореляції. Під час розрахунку коефіцієнта лінійної кореляції враховувались: середні та часткові вибіркові значення величин, що порівнюються, загальне число цих величин в рядах показників, дисперсії, відхилення цих величин від середніх значень. Порівняння однорідності різних вибірок та належності їх до однієї генеральної сукупності (майбутні фахівці радіотехнічного профілю) проводилось за критерієм Стьюдента. Наведено графічну інтерпретацію отриманих результатів. На підставі зіставлення даних визначено міцні міжпредметні зв’язки в усіх трьох досліджуваних варіантах послідовності вивчення курсів «Безпека життєдіяльності» та «Основи охорони праці». Встановлено, що за критерієм міцності міжпредметних зв’язків оптимальною послідовністю викладання дисциплін під час підготовки майбутніх фахівців радіотехнічного профілю є викладання спочатку безпеки життєдіяльності, а потім основ охорони праці. Визначена оптимальна послідовність вивчення курсів «Безпека життєдіяльності» та «Основи охорони праці» підтверджується визначенням безпеки життєдіяльності як дисципліни.
Посилання
Bereziuk, L. L., & Bereziuk, O. V. (2018). Vyznachennia rivnia mizhpredmetnykh zviazkiv u protsesi vyvchennia biolohii ta heohrafii maibutnimy fakhivtsiamy u sferi kooperatsii, Tezy dopovidei na IV Vseukrainskii naukovo-metodychnii konferentsii «Moie bachennia shliakhiv udoskonalennia vyvchennia navchalnoi dystsypliny, yaku ya vykladaiu». Vinnytsia: Koledzh ekonomiky i prava Vinnytskoho kooperatyvnoho instytutu.
Bereziuk, O. V. (2016). Zastosuvannia kompiuternykh tekhnolohii pid chas vyvchennia studentamy dystsyplin tsyklu bezpeky zhyttiediialnosti. Pedahohika bezpeky, 1, 6–10.
Bereziuk, O. V. (2017a). Vykorystannia virtualnoho laboratornoho stenda dlia provedennia laboratornoi roboty «Doslidzhennia efektyvnosti osvitlennia u vyrobnychykh prymishchenniakh». Pedahohika bezpeky, 1, 35–39.
Bereziuk, O. V. (2017b). Mizhpredmetni zviazky u protsesi vyvchennia dystsyplin tsyklu bezpeky zhyttiediialnosti maibutnimy fakhivtsiamy radiotekhnichnoho profiliu. Pedahohika bezpeky, 2, 21–26.
Bereziuk, O. V., & Lemeshev, M. S. (2011). Bezpeka zhyttiediialnosti: navchalnyi posibnyk. Vinnytsia: VNTU.
Bereziuk, O. V., Lemeshev, M. S., & Vishtak, I. V. (2014). Kompiuterna prohrama dlia testovoi perevirky rivnia znan studentiv, Tezy naukovo-tekhnichnoi konferentsii studentiv, mahistriv ta aspirantiv «Informatyka, upravlinnia ta shtuchnyi intelekt». Kharkiv: NTU «KhPI».
Bereziuk, O. V., Lemeshev, M. S., Zaiukov, I. V., & Korolevska, S. V. (2017). Bezpeka zhyttiediialnosti: praktykum. Vinnytsia: VNTU.
Dzhyhyrei, V. S., & Zhytetskyi, V. Ts. (2000). Bezpeka zhyttiediialnosti: navchalnyi posibnyk (3-ye, dopovnene). Lviv: Afisha.
Khomiuk, I. V. (2012). Systema formuvannia profesiinoi mobilnosti maibutnikh inzheneriv mashynobudivnoi haluzi. (Avtoref. dys. dokt. ped. nauk). Natsionalnyi universytet bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy, Kyiv.
Kobylianskyi, O. V. (2009). Mizhpredmetni zviazky ta osoblyvosti vykladannia bezpeky zhyttiediialnosti bakalavram ekonomichnoho spriamuvannia. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu, 6, 114–120.
Kobylianskyi, O. V., Lemeshev, M. S., & Bereziuk, O. V. (2010). Osnovy okhorony pratsi: navchalnyi posibnyk. Vinnytsia: VNTU.
Kovalchuk, L., & Kohut, I. (2008). Mizhpredmetni zviazky u protsesi vyvchennia khimii v zahalnoosvitnii shkoli. Visnyk Lvivskoho universytetu. Ceriia pedahohichna, 23, 80–89.
Kremechek, H. A. (2006). Metodolohichni aspekty vykladannia bezpeky zhyttiediialnosti v navchalnykh zakladakh. Problemy osvity, 49, 85–89.
Lemeshev, M. S., & Bereziuk, O. V. (2007). Osnovy okhorony pratsi dlia fakhivtsiv radiotekhnichnoho profiliu: navchalnyi posibnyk. Vinnytsia: VNTU.
Ministerstvo osvity i nauky, molodi ta sportu Ukrainy. (2011a). Typova navchalna prohrama normatyvnoi dystsypliny «Bezpeka zhyttiediialnosti» dlia vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kyiv: MONMSU.
Ministerstvo osvity i nauky, molodi ta sportu Ukrainy. (2011b). Typova navchalna prohrama normatyvnoi dystsypliny «Osnovy okhorony pratsi» dlia vyshchykh navchalnykh zakladiv. Kyiv: MONMSU.
Nemov, R. S. (1998). Psykholohyia. ucheb. dlia stud. vyssh. ped. ucheb. zaved. Psykhodyahnostyka. Vvedenye v nauchnoe psykholohycheskoe yssledovanye s elementamy matematycheskoi statystyky (Kn. 3). Moskva: Humanyt. yzd. tsentr VLADOS.
Shukaliuk, H. P. (2016). Mizhpredmetni zviazky na urokakh okhorony pratsi. Proftekhosvita, 4(88), 40–42.
Vlasov, K. P. (Red.). (2002). Metody yssledovanyi y orhanyzatsyia eksperymentov. Kharkov: Humanytarnyi tsentr.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 318