Критичне мислення як спосіб підвищення ефективності навчального процесу під час вивчення безпекових дисциплін

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2020-5-2-082-087

Ключові слова:

критичне мислення, безпекові дисципліни, методи формування критичного мислення, підготовка студентів.

Анотація

Наразі гостро постає проблема правильного сприйняття інформації та її засвоєння, оскільки щодня студенти змушені опрацьовувати велику кількість матеріалу (як навчального, так і загального), що значно обтяжує запам’ятовування на заняттях. В сучасних умовах дана проблема набула додаткового загострення в зв’язку з пандемією, яка спричинила потребу в організації освітнього процесу за допомогою засобів і методів дистанційного навчання.

Компетентність студентів щодо правил безпеки як під час робочого процесу, так і в умовах надзвичайних ситуаціях формується саме під час вивчення безпекових дисциплін. Також засвоєння цієї галузі знань має формувати у студентів практичні навички запобігання виникненню аварійних ситуацій та правильного реагування в разі їх виникнення. Саме тому якісне засвоєння матеріалу та вміння використовувати знання, отримані під час вивчення цих навчальних дисциплін, в подальшому відіграють важливу роль у формуванні безпечного суспільного середовища.

Авторами розглянуто та проаналізовано дослідження вітчизняних і закордонних фахівців з теми формування критичного мислення під час освітнього процесу.

У статті визначено поняття «критичне мислення», показано процес застосування технологій розвитку критичного мислення у студентів під час навчання в закладах вищої освіти та наведено способи покращення сприйняття матеріалу.

За результатами дослідження визначено основні методи формування критичного мислення у студентів під час освітнього процесу та, зокрема, при вивченні блоку безпекових дисциплін. З’ясовано, які засоби необхідні викладачу, що сприяють розвитку раціонального сприйняття матеріалу безпекових дисциплін. Запропоновано використання додаткових он-лайн ресурсів, які дозволяють організувати проведення навчання з застосуванням мультимедійних технологій та забезпечити одночасну активну взаємодію як студентів з викладачем, так і між студентами під час проведення заняття. Розглянуто переваги та недоліки використання окремих ресурсів.

Біографії авторів

Олександр Поліщук, Вінницький національний технічний університет

к. т. н., доцент кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Інна Віштак, Вінницький національний технічний університет

к. т. н., доцент кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Віта Абрамович, Вінницький національний технічний університет

студентка групи БМ-16б, факультет будівництва, теплоенергетики та газопостачання

Посилання

Arkhipova, Ye. O., & Kovalevska, O. V. (2012). Krytychne myslennia yak neobkhidna skladova rozumovoi diialnosti liudyny v mezhakh suchasnoho informatsiinoho suspilstva [Critical thinking as a necessary component of human mental activity within the modern information society]. Humanitarnyi chasopys, 2, 34–38. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gumc_2012_2_7. [in Ukrainian].

Maksymenko, S. D., & Soloviienko, V. O. (2000). Zahalna psykholohiia: navch. posibnyk [General psychology: textbook. manual]. K.: MAUP. [in Ukrainian].

Polishchuk, O. V., Repinskyi, S. V., & Slabkyi, A. V. (2016). Formuvannia kompetentsii z bezpeky zhyttiediialnosti v studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Formation of competences on life safety in students of higher educational institutions]. Pedahohika bezpeky, 1, 72-80. URL: http://ovpolischuk.vk.vntu.edu.ua/file/295ec5074c5c316c446c6b 6391603f4d.pdf. [in Ukrainian].

Sakevych, V. F., & Polishchuk, O. V. (2009). Tsyvilna oborona. Teoretychni osnovy: navch. posib [Civil defense. Theoretical foundations: textbook way]. Vinnytsia: VNTU. [in Ukrainian].

Terno, S. O. (2016). Rider dlia vchyteliv – uchasnykiv treninhu «Krytychne myslennia yak instrument provedennia pravoosvitnikh zakhodiv u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh» [Reader for teachers – participants in the training "Critical thinking as a tool for conducting legal education activities in secondary schools"]. K.: Koordynator proektiv OBSIe v Ukraini. URL: http://sites.znu.edu.ua/interactiv.edu.lab/Posibnyky/ReaderCT.pdf. [in Ukrainian].

Vasylenko (Kolesova), O. P., & Sikorska, V. Yu. (2018). Osoblyvosti rozvytku krytychnoho myslennia u studentiv spetsialnosti «zhurnalistyka» pid chas vyvchennia ukrainskoi movy za profesiinym spriamuvanniam [Features of the development of critical thinking in students majoring in "journalism" during the study of the Ukrainian language in a professional direction]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Filolohiia, Vyp. 32(3), 18-21. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_filol_2018_32(3)__7. [in Ukrainian].

Yahodnikova, V.V. (2009). Zastosuvannia tekhnolohii rozvytku krytychnoho myslennia u protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv [Application of technology of development of critical thinking in the process of professional training of future specialists]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity, Vyp. 11(1), 190–196. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpo_2009_11(1)__26. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 56

Опубліковано

2023-10-13

Як цитувати

[1]
О. Поліщук, І. Віштак, і В. Абрамович, «Критичне мислення як спосіб підвищення ефективності навчального процесу під час вивчення безпекових дисциплін», ПедБез, вип. 5, вип. 2, с. 82–87, Жов 2023.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають