Роль системного та синергетичного підходів у фундаменталізації математичної підготовки майбутніх технічних фахівців
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-1-041-048Ключові слова:
фундаменталізація, математична підготовка, системний підхід, синергетичний підхід.Анотація
У статті розглянуто проблему фундаменталізації математичної підготовки майбутніх технічних фахівців як головний чинник підвищення якості освіти. Досліджено, що математична підготовка майбутніх технічних фахівців поєднує в собі як статичну, так і динамічну складові, що зумовлює необхідність використання різних методологічних підходів до її реалізації., автори підкреслюють, що математична підготовка виступає не лише як система теоретичних знань, але і як основа розвитку аналітичного мислення, здатності розв’язувати професійні завдання та будувати математичні моделі. У роботі особлива увага приділяється методологічним аспектам, а саме – застосуванню системного та синергетичного підходів до організації математичної підготовки. Системний підхід постає як інструмент упорядкування навчального процесу, що забезпечує ієрархічну структуру знань, логічну послідовність їхнього викладання.
Визначено, що системний підхід забезпечує структурованість освітнього процесу, чітку взаємодію його елементів та ієрархічну організацію знань. Він дозволяє трактувати математичну підготовку як цілісну систему, що складається з взаємопов’язаних елементів, таких як зміст, методи, технології навчання та суб’єкти освітнього процесу. Завдяки системному підходу математична підготовка набуває цілісності, що сприяє більш глибокому засвоєнню матеріалу студентами технічних спеціальностей. Синергетичний підхід детермінує механізми самоорганізації, адаптивності та динамічного розвитку математичної підготовки в умовах змінного середовища. Освітній процес через призму синергетичного підходу постає як відкрита система, здатна до саморозвитку, що дозволяє забезпечити якісний професійний розвиток майбутніх фахівців. Синергетичний підхід має свою цінність при дослідженні динамічних процесів, таких як вивчення диференціальних рівнянь, теорії хаосу та математичного моделювання реальних процесів у технічних науках.
Автори аналізують диференціальні рівняння як приклад використання синергетичного підходу, демонструючи залежність розв’язку від початкових умов, У роботі підкреслено, що ефективна математична підготовка передбачає збалансовану реалізацію системного та синергетичного підходів.
Посилання
Alpers, B. A. (2013). Framework for Mathematics Curricula in Engineering Education. A Report of the Mathematics Working Group. Brussels: European Society for Engineering Education.
Honcharenko, S. U. (2008). Pedahohichni doslidzhennia: metodolohichni porady molodym naukovtsiam. Kyiv-Vinnytsia: DOV «Vinnytsia». [in Ukrainian].
Honcharenko, S. U. (2011). Pedahohichni doslidzhennia: metodolohichni porady molodym naukovtsiam. Kyiv: Pedahohichna dumka. [in Ukrainian].
Zhmailo, I. M. (2013). Mizhosobystisni vzaiemyny yak sotsialno-psykholohichna problema. Problemy suchasnoi psykholohii: Zbirnyk naukovykh prats Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka, Instytutu psykholohii imeni H. S. Kostiuka NAPN Ukrainy, (22), 146–156. [in Ukrainian].
Krasylnykov, I. O., & Drach, N. V. (2020). Synerhetychnyi pidkhid yak metodolohiia psykholohichnoi korektsii osobystosti v osvitnomu seredovyshchi. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Psykholohiia», (10), 137–142. [in Ukrainian].
Korbutiak, V. I. (2010). Metodolohiia systemnoho pidkhodu ta naukovykh doslidzhen: navchalnyi posibnyk. Rivne: NUVHP. URL: https://biology.univ.kiev.ua/images/stories/Upload/Kafedry/Biofizyky/2014/korbuutyak_metodol.pdf. [in Ukrainian].
Fenko, M. Ya. (2018). Postneklasychna nauka yak osmyslennia skladnykh dynamichnykh system: synerhetyka. Ukraina i svit: dialoh mov i kultur: materialy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii, 11–13 kvitnia 2018 roku, 347–349. Kyiv: Vyd. tsentr KNLU. [in Ukrainian].
Chykurova, O. (2022). Synerhetychnyi pidkhid yak metodolohichna osnova teorii samoorganizatsii navchalnoi diialnosti uchniv pochatkovoi shkoly. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: pedahohika, 1(2), 21–28. https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.3. [in Ukrainian].
Shabanova, Yu. O. (2014). Systemnyi pidkhid u vyshchii shkoli: pidruchnyk dlia studentiv mahistratury. Dnipro: NHU. [in Ukrainian].
Yurchenko, V. (2019). Stanovlennia systemnoho pidkhodu yak metodolohichnoho zasobu rozrobky ta systematyzatsii naukovykh znan. Zbirnyk naukovykh prats «Problemy suchasnoi psykholohii», (15). https://doi.org/10.32626/2227-6246.2012-15.%p. [in Ukrainian].
Yurchenko, V. M. (2006). Psykhichni stany liudyny: systemnyi opys. Rivne. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 6
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.