Особливості застосування онтолого-керованого підходу до аналізу убезпечення закладів освіти
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-1-001-008Ключові слова:
онтолого-керований підхід, убезпечення, заклади освіти, особливості застосування онтологійАнотація
У статті окреслено особливості застосування онтолого-керованого підходу до аналізу убезпечення закладів освіти. Визначено основні аспекти щодо онтологічного моделювання в сфері убезпечення освітнього середовища в цілому, зокрема в контексті оцінювання загроз, прогнозування ризиків і розробки ефективних механізмів їхньої мінімізації. Визначено основні принципи побудови онтологічних моделей, що дозволяють формалізувати знання про небезпеки та способи їхнього запобігання, а також забезпечити інтеграцію цих моделей у цифрові інструменти для моніторингу та управління закладами освіти. Розглянуто ключові компоненти онтологічних систем, що включають визначення категорії ризиків, виявлення взаємозв’язків між загрозами, автоматизований аналіз ситуацій і формування рекомендацій для ухвалення управлінських рішень. Обґрунтовано можливості застосування онтолого-керованого підходу для розробки адаптивних стратегій реагування на деякі загрози та виконання динамічної корекції на основі здійсненого аналізу.
Отримані результати демонструють перспективність онтолого-керованого підходу для аналізу убезпечення закладів освіти та підкреслюють його значення для підвищення стійкості освітніх установ до сучасних загроз, оскільки такий підхід забезпечує не лише систематизацію знань у суб’єктів навчання, адміністрації закладу освіти та викладацького складу про безпеку, а й ефективність управління нею, створюючи умови для стратегічного планування, оперативного реагування та впровадження інноваційних методів захисту освіти. Тому, використання онтолого-керованого підходу для аналізу убезпечення закладів освіти є ефективним інструментом систематизації знань про будь-які загрози, методи з їхнього запобігання та механізми реагування на надзвичайній ситуації. Завдяки структурованому представленню інформації, можна глибше зрозуміти взаємозв’язки між фізичними, технічними, організаційними та людськими факторами небезпеки.
Перспективами подальших досліджень є обґрунтування та розроблення теоретико-методологічних засад комплексних онтологічних моделей безпеки, що охоплюють усі аспекти убезпечення закладів освіти: фізичну, інформаційну безпеку, психологічний комфорт, правові аспекти та реагування на кризові ситуації.
Посилання
Dembitska, S., Kobylianskyi, O., Kobylianska, I., & Tatarchuk, V. (2024). Application of a risk-oriented approach in the process of professional training of specialists in energy industry. Przegląd elektrotechniczny, 6, 248-252. doi:10.15199/48.2024.06.52.
Dembitska S., Kobylianskyi O., Nahorniak S., Puhach V., & Tatarchuk V. (2025). Usage of Artificial Intelligence for the Individualization of Learning in the Institutions of Higher Education. In: Auer, M. E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, 1260, 199–207. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-85652-5_21.
Dembitska, S., Kuzmenko, O., Savchenko, I., Demianenko, V., & Safronova, H. (2024). Digitization of the Educational and Scientific Space Based on STEAM Education. In: Auer, M. E., Cukierman, U. R., Vendrell Vidal, E., Tovar Caro, E. (eds) Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, 901. https://doi.org/10.1007/978-3-031-53022-7_34.
Dovhyi, S.O., Velychko, V. Yu., Hloba, L. S., Stryzhak, O. Ye., Andrushchenko, T. I., Halchenko, S. A, …, & Ternovoi, M. Yu. (2013). Kompiuterni ontolohii ta yikh vykorystannia u navchalnomu protsesi [Computer ontologies and their use in the educational process]. Teoriia i praktyka: monohrafiia. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny. [in Ukrainian].
Guizzardi, G., Franconi, E., & Prince Sales T. (2024). An Ontological Approach to Security Modeling. [Doctoral Thesis]. URL: https://www.researchgate.net/publication/384961612_An_Ontological_Approach_to_Security_Modeling.
Ivaniuk, V., Miastkovska, M., Dembitska, S., & Kuzmenko, O. (2025). The Use of Mathematical Packages of Applied Programs in the Educational Process. In: Auer, M.E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, 1260, 573–580. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-85652-5_57.
Kebande, V. R., Karie, N. M., Ikuesan, R. A., & Venter, H. S. (2020). Ontology-driven perspective of CFRaaS. WIRens Forensic Sience, 2(5), 1–18. https://doi.org/10.1002/wfs2.1372.
Kobylianskyi, O., Kobylianskyi, Y., Dembitska, S., Kobylianska, I., & Pinaieva, O. (2025). Training of Specialists in the Sphere of Renewable Energy in the Conditions of Blended Learning for the Needs of the Regional Economy. In: Auer, M.E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, 1280, 3–15. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-83523-0_1.
Melnyk, A. M. (2022). Arkhitektura prohramnoho zabezpechennia dlia matematychnoho modeliuvannia na osnovi intervalnoho ta ontolohichnoho pidkhodu [Software architecture for mathematical modelling based on interval and ontological approach]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 3(309), 265–273. [in Ukrainian].
Nadutenko, M., Prykhodniuk, V., Shyrokov, V., & Stryzhak, O. (2022). Ontology-Driven Lexicographic Systems. Advances in Information and Communication. FICC 2022. Lecture Notes in Networks and Systems, 438, 204–215. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-98012-2_16.
Rogushina1, J., Gladun, A., Pryima, S., & Strokan, O. (2019). Ontology-Based Approach to Validation of Learning Outcomes for Information Security Domain. CEUR-WS.org/Vol-2577, 21-36. URL: http://www.tsatu.edu.ua/kn/wp-content/uploads/sites/16/skopus_2019.pdf.
Stryzhak, O. (2013). Ontolohichni elektronno-osvitni resursy – informatsiinyi bazis pidtrymky rozvytku obdarovanosti [Ontological e-learning resources – an information basis for supporting the development of giftedness]. Navchannia i vykhovannia obdarovanoi dytyny: teoriia ta praktyka. Vyp. 2, 79-87. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nivoo_2013_2_12. [in Ukrainian].
Stryzhak, O., Prykhodniuk, V., Popova, M., Nadutenko, M., Haiko, S., & Chepkov, R. (2021). Development of an Oceanographic Databank Based on Ontological Interactive Documents. Lecture Notes in Networks and Systems, 284, 97–114. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-80126-7_8. [in English].
Stryzhak, O. Ye., Shyrokov, V. A., Nadutenko, M. V., & Yushchenko S. S. (2020). Tekhnolohichni zasady lohiko-linhvistychnykh doslidzhen zakonodavstva [Technological bases of logical and linguistic research of legislation]. Bionika intelektu, 2(95), 3–14. [in Ukrainian].
Tong Li, & Zhishuai Chen (2020). An ontology-based learning approach for automatically classifying security requirements. Journal of Systems and Software, 165. https://doi.org/10.1016/j.jss.2020.110566. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0164121220300479
##submission.downloads##
-
pdf
Завантажень: 8
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Педагогіка безпеки

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.