Особливості застосування онтолого-керованого підходу до аналізу убезпечення закладів освіти

Автор(и)

  • Віталій Приходнюк Національний центр «Мала академія наук України», Київ https://orcid.org/0000-0002-2108-7091
  • Ольга Кузьменко Донецький державний університет внутрішніх справ, Кропивницький https://orcid.org/0000-0003-4514-3032
  • Софія Дембіцька Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-2005-6744

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-1-001-008

Ключові слова:

онтолого-керований підхід, убезпечення, заклади освіти, особливості застосування онтологій

Анотація

У статті окреслено особливості застосування онтолого-керованого підходу до аналізу убезпечення закладів освіти. Визначено основні аспекти щодо онтологічного моделювання в сфері убезпечення освітнього середовища в цілому, зокрема в контексті оцінювання загроз, прогнозування ризиків і розробки ефективних механізмів їхньої мінімізації. Визначено основні принципи побудови онтологічних моделей, що дозволяють формалізувати знання про небезпеки та способи їхнього запобігання, а також забезпечити інтеграцію цих моделей у цифрові інструменти для моніторингу та управління закладами освіти. Розглянуто ключові компоненти онтологічних систем, що включають визначення категорії ризиків, виявлення взаємозв’язків між загрозами, автоматизований аналіз ситуацій і формування рекомендацій для ухвалення управлінських рішень. Обґрунтовано можливості застосування онтолого-керованого підходу для розробки адаптивних стратегій реагування на деякі загрози та виконання динамічної корекції на основі здійсненого аналізу.

Отримані результати демонструють перспективність онтолого-керованого підходу для аналізу убезпечення закладів освіти та підкреслюють його значення для підвищення стійкості освітніх установ до сучасних загроз, оскільки такий підхід забезпечує не лише систематизацію знань у суб’єктів навчання, адміністрації закладу освіти та викладацького складу про безпеку, а й ефективність управління нею, створюючи умови для стратегічного планування, оперативного реагування та впровадження інноваційних методів захисту освіти. Тому, використання онтолого-керованого підходу для аналізу убезпечення закладів освіти є ефективним інструментом систематизації знань про будь-які загрози, методи з їхнього запобігання та механізми реагування на надзвичайній ситуації. Завдяки структурованому представленню інформації, можна глибше зрозуміти взаємозв’язки між фізичними, технічними, організаційними та людськими факторами небезпеки.

Перспективами подальших досліджень є обґрунтування та розроблення теоретико-методологічних засад комплексних онтологічних моделей безпеки, що охоплюють усі аспекти убезпечення закладів освіти: фізичну, інформаційну безпеку, психологічний комфорт, правові аспекти та реагування на кризові ситуації.

Біографії авторів

Віталій Приходнюк, Національний центр «Мала академія наук України», Київ

к. т. н., завідувач відділу створення і використання інтелектуальних мережних інструментів

Ольга Кузьменко, Донецький державний університет внутрішніх справ, Кропивницький

д. пед. н., професор

Софія Дембіцька, Вінницький національний технічний університет

д. пед. н., професор

Посилання

Dembitska, S., Kobylianskyi, O., Kobylianska, I., & Tatarchuk, V. (2024). Application of a risk-oriented approach in the process of professional training of specialists in energy industry. Przegląd elektrotechniczny, 6, 248-252. doi:10.15199/48.2024.06.52.

Dembitska S., Kobylianskyi O., Nahorniak S., Puhach V., & Tatarchuk V. (2025). Usage of Artificial Intelligence for the Individualization of Learning in the Institutions of Higher Education. In: Auer, M. E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, 1260, 199–207. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-85652-5_21.

Dembitska, S., Kuzmenko, O., Savchenko, I., Demianenko, V., & Safronova, H. (2024). Digitization of the Educational and Scientific Space Based on STEAM Education. In: Auer, M. E., Cukierman, U. R., Vendrell Vidal, E., Tovar Caro, E. (eds) Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, 901. https://doi.org/10.1007/978-3-031-53022-7_34.

Dovhyi, S.O., Velychko, V. Yu., Hloba, L. S., Stryzhak, O. Ye., Andrushchenko, T. I., Halchenko, S. A, …, & Ternovoi, M. Yu. (2013). Kompiuterni ontolohii ta yikh vykorystannia u navchalnomu protsesi [Computer ontologies and their use in the educational process]. Teoriia i praktyka: monohrafiia. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny. [in Ukrainian].

Guizzardi, G., Franconi, E., & Prince Sales T. (2024). An Ontological Approach to Security Modeling. [Doctoral Thesis]. URL: https://www.researchgate.net/publication/384961612_An_Ontological_Approach_to_Security_Modeling.

Ivaniuk, V., Miastkovska, M., Dembitska, S., & Kuzmenko, O. (2025). The Use of Mathematical Packages of Applied Programs in the Educational Process. In: Auer, M.E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, 1260, 573–580. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-85652-5_57.

Kebande, V. R., Karie, N. M., Ikuesan, R. A., & Venter, H. S. (2020). Ontology-driven perspective of CFRaaS. WIRens Forensic Sience, 2(5), 1–18. https://doi.org/10.1002/wfs2.1372.

Kobylianskyi, O., Kobylianskyi, Y., Dembitska, S., Kobylianska, I., & Pinaieva, O. (2025). Training of Specialists in the Sphere of Renewable Energy in the Conditions of Blended Learning for the Needs of the Regional Economy. In: Auer, M.E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, 1280, 3–15. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-83523-0_1.

Melnyk, A. M. (2022). Arkhitektura prohramnoho zabezpechennia dlia matematychnoho modeliuvannia na osnovi intervalnoho ta ontolohichnoho pidkhodu [Software architecture for mathematical modelling based on interval and ontological approach]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 3(309), 265–273. [in Ukrainian].

Nadutenko, M., Prykhodniuk, V., Shyrokov, V., & Stryzhak, O. (2022). Ontology-Driven Lexicographic Systems. Advances in Information and Communication. FICC 2022. Lecture Notes in Networks and Systems, 438, 204–215. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-98012-2_16.

Rogushina1, J., Gladun, A., Pryima, S., & Strokan, O. (2019). Ontology-Based Approach to Validation of Learning Outcomes for Information Security Domain. CEUR-WS.org/Vol-2577, 21-36. URL: http://www.tsatu.edu.ua/kn/wp-content/uploads/sites/16/skopus_2019.pdf.

Stryzhak, O. (2013). Ontolohichni elektronno-osvitni resursy – informatsiinyi bazis pidtrymky rozvytku obdarovanosti [Ontological e-learning resources – an information basis for supporting the development of giftedness]. Navchannia i vykhovannia obdarovanoi dytyny: teoriia ta praktyka. Vyp. 2, 79-87. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nivoo_2013_2_12. [in Ukrainian].

Stryzhak, O., Prykhodniuk, V., Popova, M., Nadutenko, M., Haiko, S., & Chepkov, R. (2021). Development of an Oceanographic Databank Based on Ontological Interactive Documents. Lecture Notes in Networks and Systems, 284, 97–114. Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-80126-7_8. [in English].

Stryzhak, O. Ye., Shyrokov, V. A., Nadutenko, M. V., & Yushchenko S. S. (2020). Tekhnolohichni zasady lohiko-linhvistychnykh doslidzhen zakonodavstva [Technological bases of logical and linguistic research of legislation]. Bionika intelektu, 2(95), 3–14. [in Ukrainian].

Tong Li, & Zhishuai Chen (2020). An ontology-based learning approach for automatically classifying security requirements. Journal of Systems and Software, 165. https://doi.org/10.1016/j.jss.2020.110566. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0164121220300479

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 21

Опубліковано

2025-04-25

Як цитувати

[1]
В. Приходнюк, О. Кузьменко, і С. Дембіцька, «Особливості застосування онтолого-керованого підходу до аналізу убезпечення закладів освіти», ПедБез, вип. 10, вип. 1, с. 1–8, Квіт 2025.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>