Молодь і суспільство в умовах технократичних змін і перспективи гуманістичних тенденцій розвитку
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-1-033-040Ключові слова:
науково-технічна революція, людський розвиток, технократизм, соціальне партнерствоАнотація
Актуальність дослідження обумовлена сучасним станом професійної освіти, рівень якої визначає компетентність і конкурентоспроможність молодих фахівців на ринку праці. Науково-технічна революція призвела до формування та розвитку людського суспільства, рушійною силою якого є знання – ноосфери. На земній кулі створюється «інтегральний інтелект». «Інтегральний інтелект» – розвиток ідеї про ноосферу. Практично людство вже створило комплексну систему різноманітних знань, яка за допомогою штучного інтелекту інтегрує попередні та генерує нові знання.
Наразі сучасні цифрові технології кардинально змінюють всю систему освіти, яка стає більш якісною та конкурентною, і сприяють стрімкому розвитку науково-технічного прогресу. Загальновідомо, що освіта – це процес і результат засвоєння людиною системи наукових знань, умінь і навичок і формування певного рівня її творчої та розумово-пізнавальної діяльності, а також моральної й естетичної культури, які комплексі визначають її соціальні особливості та творчі здібності. Під час освітнього процесу відбувається аналіз і передача знань попередніх поколінь і синтез нових знань нашими сучасниками.
Сучасні цифрові технології максимально спростили доступ усіх членів суспільства до нових знань. Отже, завданням освіти є формування у них як на початку, так і розвиток впродовж всього життя загальнокультурних і професійних компетенцій з застосування цифрових технологій в усіх сферах діяльності людини з допомогою застосування цих технологій в освітньому процесі. Тому, значний інтерес викликає аналіз філософських ідей про роль науково-технічного прогресу, технологій, машин і механізмів у життєдіяльності людини під час подальшого розвитку людства. Адже, технократизм, як суспільне явище, почав чинити негативний вплив на гуманістичні тенденції розвитку освіти в умовах переходу суспільства до інформаційного етапу розвитку.
Тому, надзвичайно важливим досягненням людства стало наразі усвідомлення та визнання загальноприйнятих гуманістичних ідеалів, їхнє досягнення на основі суспільної згоди, соціального партнерства та забезпечення умов сталого розвитку. З урахуванням цієї концепції здійснено аналіз особливостей сучасної цивілізації, що детермінуються розвитком науково-технічного прогресу.
Посилання
Dembitska, S., Kobylianska, I., Kobylianskyi, O., & Kuzimenko, O. (2023). Training of specialists in technical specialties to professional activity according to the requirements of the integrative approach. Professional Pedagogics, 1(26), 110-121. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2023.26.110-121.
Dembitska, S., Kobylianska, I., Kobylianskyi, O., & Puhach, V. (2023). Psychological and didactic fundamentals of modern educational technologies of visualization. Педевтологія, 1, 36-43.
Dembitska, S., & Kobylianskyi, O. (2023). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z profesiinoi osvity zasobamy tsyfrovykh tekhnolohii [Formation of professional competence of future specialists in vocational education using digital technologies]. Pedahohika bezpeky, 8(1-2), 01–07. https://doi.org/10.31649/2524-1079-2023-8-1-001-007. [in Ukrainian].
Kobylianskyi, O., Stavnycha, Т., Dembitska, S., Kobylianska, I., & Miastkovska, M. (2024). Innovative Learning Technologies in the Process of Training Specialists of Engineering Specialties in the Conditions of Digitalization of Higher Education. In: Auer, M.E., Cukierman, U.R., Vendrell Vidal, E., Tovar Caro, E. (eds) Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, 911. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-53382-2_1.
Kuzmenko, O., Kobylianskyi, O., & Dembitska, S. (2022). Innovatsiini zasoby formuvannia profesiinoi kultury maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnykh spetsialnostei [Innovative means of forming the professional culture of future specialists in technical specialties]. Pedahohika bezpeky, 7(1-2), 01–07. https://doi.org/10.31649/2524-1079-2022-7-1-001-007. [in Ukrainian].
Liuis, M. (1996). Tekhnika i rozvytok liudyny [Technology and human development]. Suchasna zarubizhna filosofiia: Techii i napriamky: khrestomatiia; uporiadnyky V. V. Liakh, V. S. Pazenok. (s. 58-87). Kyiv: Vakler. [in Ukrainian].
Masuda, Y. (1993). Kompiutoniia [Computer Science]. Filosofska ta sotsiolohichna dumka, 6, 36–50. [in Ukrainian].
Miastkovska, M., Dembitska, S., Puhach, V., Kobylianska, I., & Kobylianskyi, O. (2024). Improving the Efficiency of Students’ Independent Work During Blended Learning in Technical Universities. In: Auer, M.E., Cukierman, U.R., Vendrell Vidal, E., Tovar Caro, E. (eds) Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, 899. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-51979-6_21.
Miastkovska, M., Kobylianska, I., & Kysiuk, D. (2021). Formuvannia hotovnosti maibutnikh fakhivtsiv z profesiinoi osvity do zastosuvannia suchasnykh informatsiinykh tekhnolohii u profesiinii diialnosti [Formation of readiness of future specialists in vocational education to use modern information technologies in professional activities]. Pedahohika bezpeky, 6(1-2), 21–26. https://doi.org/10.31649/2524-1079-2021-6-1-021-026. [in Ukrainian].
Popper, K. (1994). Vidkryte suspilstvo ta yoho vorohy [Open Society and Its Enemies]. T. 2. Perekl. z anhl. O. Butsenka. Kyiv: Osnovy. [in Ukrainian].
Skolimowski, H. (1991). Dancing Shiva in the Ecological Age. New Delhi: Clarin books.
Stavnycha, N., & Kobylianska, I. (2023). Proiektuvannia osvitnikh ihor yak shliakh do samovykhovannia ta samovdoskonalennia zdobuvachiv vyshchoi osvity [Designing educational games as a way to self-education and self-improvement of higher education students]. Pedahohika bezpeky, 8(1-2), 44–50. https://doi.org/10.31649/2524-1079-2023-8-1-044-050. [in Ukrainian].
Stoliarenko, O. V. (2022). Suchasni aspekty tsinnisnoi pedahohiky u vykhovanni osobystosti [Modern aspects of value pedagogy in the upbringing of the individual]. Moderní aspekty vědy XV. Díl mezinárodní kolektivní monografie. (pp. 333–354). Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o. Česká republika: Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o. [in Ukrainian].
Stoliarenko, O. V., Stoliarenko, O. V. (2020a). Yevropeiski standarty v suchasnykh paradyhmakh reformuvannia osvity [European standards in modern paradigms of education reform]. The world of science and innovation. Abstracts of the 2nd International scientific and practical conference (pp. 513-524). Cognum Publishing House. London, United Kingdom. URL: https://sci-conf.com.ua/ii-mezhdunarodnaya-nauchno-prakticheskaya-konferentsiya-the-world-of-science-and-innovation-16-18-sentyabrya-2020-goda-london-velikobritaniya-arhiv/.[in Ukrainian].
Stoliarenko, O. V., Stoliarenko, O. V. (2020b). Pedahohichni ta sotsialno-politychni chynnyky formuvannia informatsiinoho suspilstva v rusli humanistychnoi paradyhmy staloho rozvytku [Pedagogical and socio-political factors in the formation of an information society in the direction of the humanistic paradigm of sustainable development]. Informatsiine suspilstvo: suchasni transformatsii: monohrafiia; za red. U. Leshko. (c. 355–363). Vinnytsia: FOP Korzun D. Yu. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
-
pdf
Завантажень: 5
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.