Психологічні аспекти дистанційного навчання: мотивація, самоорганізація та підтримка студентів

Автор(и)

  • Віталіна Пугач Вінницький навчально-науковий інститут економіки Західноукраїнського національного університету https://orcid.org/0000-0002-1653-7473

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-1-026-032

Ключові слова:

дистанційне навчання, мотивація, самоорганізація, тайм-менеджмент, саморегуляція, психологічна підтримка, стрес, комунікація, емоційне благополуччя, освітній процес, цифрові технології

Анотація

У статті розглянуто психологічні аспекти дистанційного навчання, зокрема його вплив на мотивацію, самоорганізацію та психологічну підтримку студентів. Охарактеризовано чинники, що визначають рівень мотивації студентів у дистанційному форматі навчання, зокрема внутрішні й зовнішні стимули до навчальної діяльності. Зазначено, що самоорганізація, включаючи навички тайм-менеджменту, самоконтролю та саморегуляції, є ключовим компонентом успішного опанування навчального матеріалу в умовах віддаленого навчання. Окрему увагу приділено важливості психологічної підтримки студентів з боку викладачів, родини та однолітків, що сприяє зниженню рівня стресу, підвищенню мотивації та створенню відчуття спільноти. Підкреслено, що навички самоорганізації дозволяють студентам ефективніше планувати свій навчальний час та дотримуватися навчального плану. Водночас, своєчасна психологічна підтримка допомагає запобігти емоційному вигоранню та підтримує позитивний настрій, необхідний для продуктивного навчання. Наголошено на необхідності розробки ефективних методик збереження психологічного благополуччя студентів у дистанційному навчанні. Зроблено висновок, що комплексний підхід до підтримки студентів, який охоплює мотиваційні, організаційні та психологічні аспекти, сприятиме підвищенню ефективності навчального процесу. Зокрема, важливим є впровадження інтерактивних інструментів для підтримки комунікації та зворотного зв'язку між викладачами та студентами. Також доцільним є розширення доступу до психологічних консультацій та тренінгів з управління стресом для студентів, які навчаються дистанційно. Окреслено перспективи подальших досліджень, зокрема вивчення впливу цифрових технологій, довгострокових психологічних наслідків дистанційного навчання та розробки адаптивних освітніх моделей для різних категорій студентів.

Біографія автора

Віталіна Пугач, Вінницький навчально-науковий інститут економіки Західноукраїнського національного університету

к. пед. н., доцент, доцент кафедри правознавства і гуманітарних дисциплін

Посилання

Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students' perspectives. Online Submission, 2(1), 45-51.

Dembitska, S. V. (2024). Suheruvannia shtuchnym intelektom vyboru indyvidualnoi osvitnoi traiektorii: psykholohichnyi aspect [Artificial intelligence supervision of the choice of an individual educational trajectory: a psychological aspect]. Naukovi zapysky Maloi akademii nauk Ukrainy, 3(31), 13-20. http://doi.org/10.51707/2618-0529-2024-31-02. [in Ukrainian].

Dembitska, S, Kobylianska, I, Kobylianskyi, O., & Kuzmenkо O. (2023). Training of Technical Specialties for Work Protection Professional Activity According to the Requirements of the Transdisciplinary Approach. Professional Pedagogics, 1(26), 110-121. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2023.26.110-121.

Dembitska, S. V., Kobylianskyi, O. V., & Kobylianska, I. M. (2024). Transformatsiia kompetentnisnoho profiliu osobystosti v umovakh tsyfrovizatsii [Transformation of a person's competence profile in the context of digitalisation]. Tsyfrova transformatsiia osvity: teoretyko-metodychni zasady: zbirnyk mat. Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konf., prysviach. 70-richchiu prof. V. P. Serhiienka (28 zhovtnia) (s. 98–100). Kyiv: Vyd-vo UDU imeni Mykhaila Drahomanova. [in Ukrainian].

Dembitska, S., Kobylianskyi, O., Kobylianska, I., Stavnycha, N., & Puhach V. (2025). The Use of Simulation Games in the Process of Training Specialists in the Conditions of Distance Learning. In: Auer, M. E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, 1281. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-83520-9_9.

Dembitska, S., Kobylianskyi, O., Nahorniak, S., Puhach, V., & Tatarchuk, V. (2025). Usage of Artificial Intelligence for the Individualization of Learning in the Institutions of Higher Education. In: Auer, M. E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, 1260, 199–207. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-85652-5_21.

Dembitska, S. V., Kobylianskyi, O. V., & Vasazhenko, N. O. (2024). Vplyv innovatsiinykh osvitnikh tekhnolohii na pidhotovku fakhivtsiv v umovakh dynamichnoho rozvytku rynku pratsi [The impact of innovative educational technologies on the training of specialists in the conditions of dynamic development of the labour market]. Pedahohika bezpeky, 9(1), 1–7. [in Ukrainian].

Dembitska, S. V., Yarovyi, R. S., & Duk, Ya. (2024). Vplyv ShI-tiutoriv na motyvatsiiu ta navchalnu efektyvnist zdobuvachiv [The impact of AI tutors on the motivation and learning effectiveness of students]. Pedahohika bezpeky, 9 (1), 43–49. [in Ukrainian].

Kaminska, A. O. (2024). Medyko-psykholohichni aspekty akademichnoi prokrastynatsii u zdobuvachiv vyshchoi osvity v umovakh dystantsiinoho navchannia [Medical and Psychological Aspects of Academic Procrastination in Higher Education Students in Distance Learning]. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, 1(29), 862-872. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-1(29)-862-872 [in Ukrainian].

Kobylianskyi, O., Kobylianskyi, Y., Dembitska, S., Kobylianska, I., & Pinaieva, O. (2025). Training of Specialists in the Sphere of Renewable Energy in the Conditions of Blended Learning for the Needs of the Regional Economy. In: Auer, M. E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, 1280, 3–15. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-83523-0_1.

Kubikova, К., Bohacova, А., Slowik, J., & Pavelkova, I. (2024). Student adaptation to distance learning: An analysis of the effectiveness, benefits and risks of distance education from the perspective of university students. Social Sciences & Humanities Open, 9, 100875. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2024.100875.

Pliaka, L. V., & Herasymova, O. O. (2021). Psykholohichna dopomoha uchasnykam osvitnoho protsesu zakladu vyshchoi osvity v umovakh pandemii COVID-19 [Psychological assistance to participants in the educational process of a higher education institution in the context of the COVID-19 pandemic]. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu. Seriia Psykholohiia, 32(71), 5, 142–147. [in Ukrainian].

Puhach, V., Dembitska, S., Kobylianskyi, O., Kobylianska, I., & Moskovchuk, O. (2025). Development of Students Support Strategies in Digital Educational Environment by Means of Artificial Intelligence. In: Auer, M. E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, 1260, 208–215. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-85652-5_22.

Radchuk, H, Adamska, Z., & Oleksiuk, V. (2022). Psykholohichni osoblyvosti vprovadzhennia dystantsiinoho navchannia studentiv [Psychological peculiarities of implementing distance learning for students]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia psykholohichni nauky, 12, 107–114. https://doi.org/10.30970/PS.2022.12.12. [in Ukrainian].

Stelmashchuk, Kh. (2021). Analiz stresohennykh chynnykiv pid chas dystantsiinoho navchannia v umovakh pandemii [Analysis of stress factors during distance learning in a pandemic]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia psykholohichni nauky, 10, 170–178. [in Ukrainian].

Vynohradova, V. Ye., & Shkurenko, N. O. (2021). Vplyv onlain-navchannia na riven tryvohy u studentiv pid chas pandemii COVID-19 [The impact of online learning on students' anxiety levels during the COVID-19 pandemic]. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu. Seriia Psykholohiia, 32(71), 6, 78–82. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 19

Опубліковано

2025-04-25

Як цитувати

[1]
В. Пугач, «Психологічні аспекти дистанційного навчання: мотивація, самоорганізація та підтримка студентів», ПедБез, вип. 10, вип. 1, с. 26–32, Квіт 2025.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають