Дефінітивний аналіз ключових понять з професійної підготовки майбутніх правозахисників у закладах вищої освіти

Автор(и)

  • Віталіна Пугач Вінницький навчально-науковий інститут економіки Західноукраїнського національного університету https://orcid.org/0000-0002-1653-7473

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2022-7-1-016-029

Ключові слова:

правозахисник, заклад вищої освіти, професійна компетентність, правова компетентність, професійна компетентність правозахисника, модель професійної підготовки майбутніх правознавців

Анотація

У статті здійснено дефінітивний аналіз ключових понять з професійної підготовки майбутніх правозахисників у ЗВО. Проблема підготовки майбутніх фахівців до різних аспектів професійної діяльності, зокрема і правового захисту привертає сьогодні увагу вітчизняної наукової спільноти. Результатом цього є поява наукових напрацювань, що презентують результати пошуків ефективних шляхів формування правової компетентності майбутніх фахівців неюридичних спеціальностей, розвитку правової культури молоді та вдосконалення правової обізнаності дорослих.

Метою статті є аналіз термінологічного апарату стосовно формування професійної компетентності майбутніх фахівців у галузі права.

В процесі всебічного та ґрунтовного аналізу проблеми професійної підготовки майбутніх правозахисників у закладах вищої освіти було виокремлено такі провідні терміни проблеми дослідження: «компетентність», «професійна компетентність», «правова компетентність», «правозахисник», «правозахисна діяльність», «професійна компетентність правозахисника», «професійна підготовка майбутніх правозахисників» та «модель професійної підготовки майбутніх правозахисників у закладах вищої освіти засобами дистанційного навчання».

Відтак, побудова моделі професійної підготовки майбутніх правознавців у закладах вищої освіти дозволить визначити умови розвитку їхньої професійної компетентності та підвищити ефективність освітнього процесу. Тому в межах нашого дослідження модель професійної підготовки майбутніх правознавців у закладах вищої освіти – це спосіб формалізації досліджуваного педагогічного явища, за допомогою якого відстежуються основні його риси та властивості.

Враховуючи багатоаспектість і складність теми дослідження, потрібно продовжити подальші теоретичні розробки та практичну апробацію розробленої моделі професійної підготовки майбутніх правозахисників у закладах вищої освіти засобами дистанційного навчання.

Біографія автора

Віталіна Пугач, Вінницький навчально-науковий інститут економіки Західноукраїнського національного університету

к. пед. н., доцент, доцент кафедри правознавства і гуманітарних дисциплін

Посилання

Arakelian, M. R. (2018). Pravozakhysna diialnist advokatury: teoretyko-pravovyi rakurs [Human rights activity of the bar: theoretical and legal perspective]: monohrafiia. 386 s. [in Ukrainian].

Balinska, Ye. V. (2012). Advokatura [Advocacy]: monohrafiia. Kharkiv: Oldi-Plius. [in Ukrainian].

Bilozorov, Ye. V., & Kryvytskyi, Yu. V. (2015). Dyskretsiini povnovazhennia sudovykh orhaniv yak subiektiv zdiisnennia pravozakhysnoi diialnosti v Ukraini [Discretionary powers of judicial bodies as subjects of human rights protection activities in Ukraine]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 18: Ekonomika i pravo, 30, 126–134. [in Ukrainian].

Bondarenko, A. (2014). Formy realizatsii pravozakhysnoi funktsii suchasnoi derzhavy: do postanovky problem [Forms of implementation of the human rights function of the modern state: before posing the problem]. Yurydychnyi visnyk, 6, 282-288. [in Ukrainian].

Budas, A. (2012). Metodyka navchannia pravoznavstva studentiv ekonomichnoi spetsialnosti [Methodology of studying law for students majoring in economics]. (avtoref. dys. kand. ped. nauk). Instytut pedahohiky NAPN Ukrainy, Kyiv. [in Ukrainian].

Chernovskyi, O. K. (2017). Profesiina kompetentnist yurysta [Professional competence of a lawyer]. Pravo i suspilstvo, 6, 35-40. [in Ukrainian].

Cordis.europa.eu. URL: http://cordis.europa.eu/result/rcn/182126_en.html.

Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundations (DeSeCo) Annual Report 2001/spring 2002. Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DESECO). Strategy Paper on Key Competencies. An Overarching Frame of Reference for an Assessment and Research. URL: https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/01.parsys.70925.downloadList.59988.DownloadFile.tmp/2001annualreport.pdf.

Hoffman, T. (1999). The meanings of competency. Journal of European Industrial Training, Vol. 23, 6, 277.

Ivashkevych, I. (2017). Psykholohichni chynnyky stanovlennia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh yurystiv [Psychological factors in the formation of professional competence of future lawyers] (dys. kand. psykh. nauk). Rivnenskyi derzhavnyi humanitarnyi universytet, Rivne. [in Ukrainian].

Karpenko, O. H. (2008). Profesiina pidhotovka maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv v umovakh universytetskoi osvity [Professional training of future social workers in the conditions of university education] (dys. d-ra ped. nauk). Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv. [in Ukrainian].

Kerivni pryntsypy shchodo zakhystu pravozakhysnykiv BDIPL OBSIe [Guidelines for the protection of human rights defenders of the OSCE ODIHR]. URL: https://www.osce.org/uk/odihr/150476?download=true.

Kichuk, Ya. (2010). Pravova kompetentsiia – invariantna subiektna kharakterystyka suchasnoi studentskoi molodi [Legal competence is an invariant subject characteristic of modern student youth]. Pedahohichna nauka: istoriia, teoriia, praktyka, tendentsii rozvytku, 3. URL: http://intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_vypuski_n3_2010_st_13/. [in Ukrainian].

Kichuk, Ya. V. (2010). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia pravovoi kompetentnosti maibutnoho sotsialnoho pedahoha v umovakh universytetskoi pedahohichnoi osvity [Theoretical and methodological principles of the formation of legal competence of the future social pedagogue in the conditions of university pedagogical education] (avtoref. dys. d-ra ped. nauk). Pivdennoukrainskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni K. D. Ushynskoho, Odesa. [in Ukrainian].

Kovalenko, D. (2013). Profesiino-pravova kompetentnist inzhenera-pedahoha yak meta profesiino-pravovoi pidhotovky maibutnoho fakhivtsia [Professional and legal competence of an engineer-pedagogue as the goal of professional and legal training of a future specialist]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 33, 194–202. [in Ukrainian].

Kovalenko, D. V. (2015). Profesiino-pravova kompetentnist maibutnoho inzhenera-pedahoha yak rezultat profesiino-pravovoi pidhotovky fakhivtsia [Professional and legal competence of the future engineer-pedagogue as a result of professional and legal training of a specialist]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika, 1, 69-74. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPU_ped_2015_1_14. [in Ukrainian].

Kovchyna, I. M. (2008). Teoriia ta praktyka pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pedahohiv do sotsialno-pravovoi diialnosti [Theory and practice of training future social pedagogues for socio-legal activity] (avtoref. dys. d-ra ped. nauk). Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv. [in Ukrainian].

Korniienko, P. S. (2018) Osnovy pravozakhysnoi diialnosti v Ukraini yak obiekt konstytutsiino-pravovykh doslidzhen [Basics of human rights activity in Ukraine as an object of constitutional and legal research]. Visnyk Luhanskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav imeni E. O. Didorenka, 2 (82), 29–37. [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (Red.). (2008). Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of education]. Kyiv: Yurinkom Inter. 1040 s. [in Ukrainian].

Kryzhanivskyi, A. (2001). Kompetentna pravova svidomist: do postanovky problemy [Competent legal awareness: before the problem statement]. Aktualni problemy derzhavy i prava: zbirnyk nauk. prats ONIuA, 11, 34–39. [in Ukrainian].

Model Law. ISHR – International Service for Human Rights. Now available in four languages. URL: https://ishr.ch/latest-updates/model-law-now-available-four-languages/.

Mruha, M. (2007). Strukturno-funktsionalna model profesiinoi kompetentnosti maibutnoho likaria yak osnova diahnostuvannia yoho fakhovykh yakostei [The structural-functional model of the professional competence of the future doctor as a basis for diagnosing his professional qualities]. (dys. kand. ped. nauk). Tsentralnyi instytut pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity APN Ukrainy, Kyiv. [in Ukrainian].

Mudryk, A., & Kykhtiuk, O. (2020). Do pytannia profesiinoi kompetentnosti yurysta [Regarding the professional competence of a lawyer]. Psykholohichni perspektyvy, 35, 83–100. [in Ukrainian].

Onyshchuk, L. A. (2005). Proektna paradyhma rozvytku pochatkovoi i osnovnoi shkil [The project paradigm for the development of elementary and primary schools]. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka, 22, 36-39. [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (2004). Teoriia ta praktyka poslidovnoi realizatsii kompetentnisnoho pidkhodu v dosvidi zarubizhnykh krain [Theory and practice of consistent implementation of the competence approach in the experience of foreign countries]. Kyiv: K.I.S. [in Ukrainian].

Puhach, S. C. (2018). Metodolohichni pidkhody ta pryntsypy formuvannia pravovoi kompetentsii maibutnikh ekonomistiv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Methodological approaches and principles of formation of legal competence of future economists in the process of professional training]. Zbirnyk naukovykh prats «Pedahohichni nauky Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy», 4(15), 355–370. [in Ukrainian].

Puhach, S. C. (2019). Model rozvytku pravovoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z obliku i opodatkuvannia [Model of development of legal competence of future specialists in accounting and taxation]. Pedahohika bezpeky, № 1, 43–53. https://doi.org/10.31649/2524-1079-2019-4-1-043-053. [in Ukrainian].

Radchenko, K. (2018). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh viiskovykh yurystiv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Pedagogical conditions for the formation of professional competence of future military lawyers in the process of professional training] (dys. kand. ped. nauk). Ukrainska inzhenerno-pedahohichna akademiia, Kharkiv. [in Ukrainian].

Riabovol, L. (2013). Pravova predmetna kompetentnist: poniattia, struktura, pravovi predmetni kompetentsii [Legal subject competence: concept, structure, legal subject competences]. URL: http://www.kspu.kr.ua/download/conf2013/section5/ article_ryabovol.pdf. [in Ukrainian].

Rybalka, N. (2016). Pravozakhysna diialnist prokuratury Ukrainy v period reformuvannia [Human rights activities of the Prosecutor's Office of Ukraine during the reform period]. Aktualni problemy pravoznavstva, 2,142–148. [in Ukrainian].

Saveliev, A. Ya. (2005). Model formuvannia fakhivtsia z vyshchoiu osvitoiu na suchasnomu etapi [The model of formation of a specialist with higher education at the current stage]. Kyiv: NIIVO. [in Ukrainian].

Savchenko, O. P. (2010). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii vyshchii shkoli [Competency approach in modern higher education]. Pedahohichna nauka: istoriia, teoriia, praktyka, tendentsii rozvytku, 3. http://intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_emagazine_pedagogical_science_vypuski_n3_2010_st_16. [in Ukrainian].

Tymchenko, H. P.(2002). Sposoby ta protsesualni formy zakhystu tsyvilnykh prav [Ways and procedural forms of protection of civil rights] (avtoref. dys. kand. yuryd. nauk). Natsionalna yurydychna akademiia Ukrainy imeni Yaroslava Mudroho, Kharkiv. [in Ukrainian].

UN Declaration on Human Rights Defenders. URL: https://www.ohchr.org/en/civic-space/declaration-human-rights-defenders.

Verlan-Kulshenko, O. (2013). Pravova kompetentsiia yak vahomyi chynnyk diialnosti medychnoho pratsivnyka [Legal competence as a significant factor in the activity of a medical worker]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia Pravo, 21(II), 1, 20–23. [in Ukrainian].

Vitvytska, S. S. (2019). Modeliuvannia yak metod systemnoho doslidzhennia ta proektuvannia osvitnoho prostoru u vyshchomu navchalnomu zakladiv [Modeling as a method of systematic research and design of educational space in a higher educational institution]. Modeliuvannia profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv v umovakh yevrointehratsiinykh protsesiv. Monohrafiia. Za red. S. S. Vitvytskoi. Zhytomyr: Vyd. O. O. Yevenok. [in Ukrainian].

Vyshkovska, V. I. (2014). Formy zdiisnennia pravozakhysnoi diialnosti v Ukraini [Forms of implementation of human rights activities in Ukraine]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 18: Ekonomika i pravo, 25, 136–142. [in Ukrainian].

Zakharova, O. S., Karaban, V. Ya., & Kovalskyi, V. S. (2004). Sud, pravookhoronni ta pravozakhysni orhany Ukrainy [Court, law enforcement and human rights bodies of Ukraine]. Kyiv: Yurinkom Inter. [in Ukrainian].

Zoshii, I. V. (2018). Psykholoho-pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh yurystiv [Psychological and pedagogical conditions for the formation of professional competence of future lawyers] (dys. kand. psykh. nauk). Natsionalnyi universytet «Ostrozka akademiia», Ostroh. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 44

Опубліковано

2023-10-27

Як цитувати

[1]
В. Пугач, «Дефінітивний аналіз ключових понять з професійної підготовки майбутніх правозахисників у закладах вищої освіти», ПедБез, вип. 7, вип. 1-2, с. 16–29, Жов 2023.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.