Ai as a tool to increase the efficiency of distance learning
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2024-9-1-031-036Keywords:
artificial intelligence, distance learning, training, teaching methods, educational technologies, development of the educational environmentAbstract
Given the rapid development of technology and the need to ensure quality and accessible education for all, the study of the impact of AI on distance learning is extremely relevant and important for further improving educational processes in the modern world. The article deals with the issue of improving the efficiency of distance learning with the help of artificial intelligence. Theoretical and practical approaches to the use of AI to personalise the learning process, automate assessment and support students in real time are explored. The importance of integrating AI into educational platforms to improve the accessibility and quality of education, especially in the context of distance learning, is substantiated.
The article analyses the impact of AI on the educational process, including the optimisation of educational programmes and the reduction of the workload of teachers. The key advantages of using AI in education are identified, such as individualisation of learning, flexibility in the choice of teaching methods, and increasing student motivation through interactive tools.
It is established that the effective implementation of AI in education requires addressing a number of challenges, including ethical and technical aspects, as well as training teachers to work with new technologies. A promising area for further research is to investigate the potential of AI to support students with disabilities or those with limited access to traditional education.
References
Bearman, M., Ryan, J., & Ajjawi, R. (2022). Discourses of Artificial Intelligence in higher education: A critical literature review. Higher Education. https://doi.org/10.1007/s10734-022-00937-2
Crompton, H., & Burke, D. (2023). Artificial Intelligence in higher education: The state of the field. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1). https://doi.org/10.1186/ s41239-023-00392-8
Dembitska, S, Kobylianska, I, Kobylianskyi, O., & Kuzmenkо O. (2023). Training of Technical Specialties for Work Protection Professional Activity According to the Requirements of the Transdisciplinary Approach. Professional Pedagogics, 1(26), 110-121. https://doi.org/10.32835/2707-3092.2023.26.110-121
Metz, C. (2023). The Godfather of A.I.’ Leaves Google and Warns of Danger Ahead. URL: https:// www.nytimes.com/2023/05/01/technology/ai-google-chatbot-engineer-quits-hinton.html
Ouyang, F., Zheng, L., & Jiao, P. (2022). Artificial Intelligence in Online Higher Education: A systematic review of empirical research from 2011 to 2020. Education and Information Technologies, 27(6), 7893-7925. https://doi.org/10.1007/s10639-022-10925-9
Ungerer, L., & Slade, S. (2022). Ethical Considerations of Artificial Intelligence in Learning Analytics in Distance Education Contexts. In P. Prinsloo, S. Slade, M. Khalil (Eds.), Learning Analytics in Open and Distributed Learning: Potential and Challenges. Singapore: Springer. https://doi.org/10.1007/978- 981-19-0786-9_8
Гончарова, І. П. (2023). Використання штучного інтелекту в професійній діяльності педагога: можливості та виклики в умовах цифрового освітнього середовища. Професійна діяльність педагога в умовах цифрового освітнього середовища: Матеріали міжрегіон. науково-практ. семінару, Біла Церква (27 квіт. 2023 р. 2023.), 28–33.
Драч, І., Петроє, О., Бородієнко, О., Регейло, І., Базелюк, О., Базелюк, Н., & Слободянюк, О. (2023). Використання штучного інтелекту у вищій освіті. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство», 15, 66-82. https:// doi.org/10.31874/2520- 6702-2023-15-66-82
Ковачов, С., & Сичікова, Я. (2023). Поговори зі мною: діалог зі штучним інтелектом про використання його в навчанні та наукових дослідженнях. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка, (1), 43-55. https:// doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-1-43-55
Мар’єнко, М., & Коваленко, В. (2023). Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико-математична освіта, 38 (1), 48–53.
Мельник, А. В. (2023). Застосування штучного інтелекту в освітньому середовищі: потенціал та виклики. Розвиток педагогічної майстерності майбутнього педагога в умовах освітніх трансформацій: матеріали ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (7 квітня 2023 р.), 250-253.
Шишкіна, М., & Носенко, Ю. (2023). Перспективні технології з елементами штучного інтелекту для професійного розвитку педагогічних кадрів. Фізико-математична освіта, 38(1), 66-71. https:// doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-010
Яценко, О. І. (2023). Технології штучного інтелекту: основні напрямки впровадження в освітній процес закладу вищої освіти. Scientific research in the modern world: Proceedings of XI International Scientific and Practical Conference, м. Toronto (24–26 серп. 2023 р.), 252–257.
Downloads
-
pdf (Українська)
Downloads: 34