Організація самостійної навчальної діяльності майбутніх офіцерів ракетно-артилерійського озброєння
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2019-4-1-054-065Ключові слова:
військовий заклад вищої освіти, самостійна навчальна діяльність, офіцер служби ракетно-артилерійського озброєння, організаційно-методичне забезпечення, електронний навчально-методичний комплекс дисципліни, методи навчанняАнотація
У статті проаналізовано процес організації самостійної навчальної діяльності під час професійної підготовки у військовому закладі вищої освіти (ВЗВО) майбутніх офіцерів служби ракетно-артилерійського озброєння (РАО) на засадах комплексного підходу за різними формами аудиторної й позааудиторної роботи та їх контролю. Наведено означення споріднених понять «самостійна навчальна діяльність» і «самостійна робота». Виділено рівні самостійної навчальної діяльності та умови, що забезпечують успішне виконання самостійної роботи майбутніми офіцерами РАО. Визначено, що для ефективної організації самостійної навчальної діяльності з позиції наскрізного та поетапного формування компетенцій майбутніх офіцерів РАО викладач має створити освітній простір, де інформаційними елементами виступають електронні навчально-методичні комплекси дисциплін (ЕНМК) з модульною структурою. ЕНМК містять матеріали за блоками (методичним, інформаційно-змістовим і контрольно-оцінювальним) кожної конкретної дисципліни, посилання на Інтернет-джерела, індивідуальні завдання на самостійну підготовку курсантів РАО тощо. Такі ЕНМК забезпечують економію часу на підготовку до занять, сприяють контролю якості виконання самостійних робіт. Наочно подано скріншоти електронної бібліотеки Військової академії (м. Одеса), в ній розміщені всі ЕНМК, які використовуються в освітньому процесі з підготовки майбутніх офіцерів РАО.
Наведено приклад розробки додаткового організаційно-методичного забезпечення самостійної навчальної діяльності тих курсантів РАО, які пропустили заняття внаслідок специфіки освітнього процесу ВЗВО (наряди, відрядження тощо) з дисципліни «Ракети і боєприпаси», у вигляді створення навчальних фільмів. Зазначено, що у процесі їх перегляду у курсантів створювалась уява присутності на занятті, тому що використовувалися не тільки наочні (ілюстрація, демонстрація тощо), але й словесні методи навчання (розповідь та пояснення). З експериментальною метою створено youtube-канал, де викладались навчальні фільми для самостійного засвоєння навчального матеріалу. Кожний курсант мав доступ до цих фільмів. Подано адресу youtube-каналу та скріншоти на тему «Призначення, будова та принцип дії підривника ГПВ-2».
Посилання
Aleksyuk, A. N., Ayurzanajn, A. A., Pidkasistyj, P. I. i dr. (1993). Organizaciya samostoyatel'noj raboty studentov v usloviyah intensifikacii obucheniya: Uchebnoe posobie dlya studentov FPK. Kiev: UMKVO.
Badiuk, Yu. V. (2015). Elektronni navchalno-metodychni kompleksy dlia realizatsii samostiinoi roboty studentiv v umovakh informatsiinoho osvitnoho seredovyshcha. Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Seriia: Pedahohichni nauky. Vyp. 130, 13–15.
Butnyk, M. A., Holovan, V. H., Drozdov, M. O., & Roilian, V. O. (2015). Metodychna robota u vyshchomu viiskovomu navchalnomu zakladi. Odesa: Viiskova akademiia.
Horbatiuk, R. M. (2017). Formuvannia informatsiino-komunikatsiinoi kompetentsii maibutnikh pedahohichnykh fakhivtsiv. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy. Seriia: Pedahohika. Vyp. 1. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2017_1_5 (data zvernennia: 21.04.2019).
Horbatiuk, R. M., & Semeliak, Ya. V. (2012). Informatyzatsiia osvitnoho protsesu u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy v suchasnykh umovakh. Humanitarnyi visnyk DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet im. H. Skovorody»: zbirnyk naukovykh prats, 63–68.
Kartel, T. M. (2006). Samostiina robota studentiv yak umova yikh profesiinoho stanovlennia. Naukovi pratsi. Seriia «Pedahohichni nauky». T. 50, Vyp. 37, 76–81.
Koval, L. V. (2011). Elektronnyi navchalno-metodychnyi kompleks yak skladova suchasnoho elektronnoho pidruchnyka. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Vyp. 4, 61–68.
Kravchuk, V. V. (2003). Samostiina robota, yak nevidiemnyi ta bezperervnyi faktor profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv-prykordonnykiv. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu «Ukraina», № 1, 116–118.
Kucheriavyi, A. O. (2014). Upravlinnia samostiinoiu navchalnoiu diialnistiu maibutnikh yurystiv. Cherkasy: Vydavets Chabanenko Yu. A.
Malykhin, O. V. (2009). Orhanizatsiia samostiinoi navchalnoi diialnosti studentiv vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv: teoretyko-metodolohichnyi aspekt. Kryvyi Rih: Vydavnychyi dim.
Neshchadym, M. I. (2003). Viiskova osvita Ukrainy: istoriia, teoriia, metodolohiia, praktyka. Kyiv: Vydavnycho-polihrafichnyi tsentr «Kyivskyi universytet».
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro osoblyvosti orhanizatsii osvitnoho protsesu u vyshchykh viiskovykh navchalnykh zakladakh Ministerstva oborony Ukrainy ta viiskovykh navchalnykh pidrozdilakh vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy. Nakaz MO Ukrainy № 346. (2015). URL : https://xn--80aagahqwyibe8an.com/ukrajini-minoboroni-nakazi/nakaz-minoboroni-ukrajini-vid-20072015-346-pro-2015-28580.html (data zvernennia: 21.04.2019).
Sysoieva, S. O., & Osadchyi, V. V. (2005). Profesiine konsultuvannia molodi: mozhlyvosti merezhi Internet: Navch.-metod. posib. Kyiv–Melitopol: TOV «VbMmd».
Soldatenko, M. M. (2006). Teoriia i praktyka samostiinoi piznavalnoi diialnosti. Kyiv: Vyd-vo NPU im.
M. P. Drahomanova.
Tsiupryk, A. (2003). Osnovni pidkhody do problemy orhanizatsii samostiinoi roboty studentiv. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity, № 6, 100–108.
Fedorenko, O. I. (2015). Rol samostiinoi navchalnoi diialnosti kursantiv u pidhotovtsi do profesiinoi diialnosti. Novyi kolehium, № 4, 68–73
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 258