Методологічні засади підготовки фахівців сфери охорони здоров’я до роботи в умовах кризових ситуацій
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-2-125-132Ключові слова:
професійна підготовка, медична освіта, методологічні підходи, кризові ситуації, професійна готовність, адаптивність медичного персоналуАнотація
Стаття присвячена дослідженню методологічних основ професійної підготовки фахівців сфери охорони здоров’я до діяльності в умовах кризових ситуацій. Актуальність проблеми зумовлена зростанням частоти та масштабів глобальних і локальних криз: пандемій, воєнних дій, техногенних і природних катастроф, реагування на які потребує від медичних працівників високого рівня готовності, адаптивності та професійної стійкості. В роботі обґрунтовано значення інтеграції різних методологічних підходів у процесі підготовки майбутніх лікарів. Особливу увагу приділено аналізу змісту й ролі аксіологічного, компетентнісного, системного, особистісно-орієнтованого, діяльнісного та синергетичного підходів, які у своїй сукупності забезпечують формування цілісної моделі професійної підготовки медичних кадрів. Показано, що реалізація цих підходів сприяє розвитку ключових компетентностей: клінічного мислення, комунікативності, рефлексивності, стресостійкості та здатності до прийняття ефективних рішень у кризових умовах. Обґрунтовано, що системне впровадження методологічно виважених освітніх стратегій забезпечує не лише якість професійної освіти, а й формує гуманістичний світогляд, етичну відповідальність та готовність медиків діяти в екстремальних обставинах. Запропоновано напрями подальших досліджень, пов’язані з розробленням моделі реалізації інтегрованих підходів у медичній освіті та створенням інструментів оцінювання рівня готовності фахівців до кризової діяльності.
Посилання
Chubii, I. (2021). Kompetentnisnyi pidkhid yak chynnyk profesiinoho stanovlennia fakhivtsiv u systemi vyshchoi medychnoi osvity [Competency-based approach as a factor in the professional development of specialists in the system of higher medical education]. Osvitni obrii, 2 (53), 86–89 [in Ukrainian]
Dembitska, S.V., & Kobylianska, I.M. (2023). Vdoskonalennia profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv tekhnichnykh spetsialnostei v konteksti innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity [Improving the professional training of technical specialists in the context of innovative development of higher education]. Aktualni aspekty rozvytku STEAM-osvity v umovakh yevrointehratsii: zbirnyk materialiv Mizhnarodnoi naukovopraktychnoi internet-konferentsii (m. Kropyvnytskyi, 21 kvitnia 2023 roku). Kropyvnytskyi: DonDUVS, 2023. с.347-348 [in Ukrainian]
Kachailo, K. V. (2025). Osobystisno-oriientovanyi pidkhid u formuvanni kultury dilovoho spilkuvannia maibutnikh likariv u zakladakh vyshchoi medychnoi osvity [A personality-oriented approach in forming a culture of business communication of future doctors in institutions of higher medical education]. Imidzh suchasnoho pedahoha, 4 (223), 45–49. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-45-49 [in Ukrainian]
Khallo, O. Ye. (2024). Kompetentnisnyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv medychnoi haluzi [Competency-based approach in training future medical professionals]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 95, 67–70. https://doi.org/10.32782/1992-5786.2024.95.12 [in Ukrainian]
Kobylianskyi, O., Kobylianskyi, Y., Dembitska, S., Kobylianska, I., Pinaieva, O. (2025). Training of Specialists in the Sphere of Renewable Energy in the Conditions of Blended Learning for the Needs of the Regional Economy. In: Auer, M.E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 1280. Springer, Cham. pp 3–15. https://doi.org/10.1007/978-3-031-83523-0_1
Kravets, V. V. (2020). Naukovo-pravovi y metodychni zasady vdoskonalennia profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv sfery medychnoho obsluhovuvannia naselennia v Ukraini [Scientific, legal and methodological principles for improving the professional training of specialists in the field of medical care in Ukraine]. Filosofski ta metodolohichni problemy prava, 2 (20), 34–39. doi:https://doi.org/10.33270/02202002.34 [in Ukrainian]
Kurtash, N. Ya., Kravchuk, I. V., Kinash, N. M., & Levytskyi, I. V. (2025). Teoretyko-metodolohichni zasady pidhotovky medychnykh fakhivtsiv do roboty v inkliuzyvnomu seredovyshchi [Theoretical and methodological principles of training medical professionals to work in an inclusive environment]. Nauka i tekhnika sohodni, 3 (44), 550–560. https://doi.org/10.52058/2786-6025-2025-3(44)-550-560 [in Ukrainian]
Lisna-Miskiv, N. Ye. (2021). Prakseolohichni zasady pidhotovky maibutnikh medychnykh sester do profesiinoi diialnosti [Praxeological principles of training future nurses for professional activity]. Dys. d-ra filosofii: 015. 01. Khmelnytska humanitarno-pedahohichna akademiia Natsionalnyi universytet «Lvivska politekhnika». Khmelnytska humanitarno-pedahohichna akademiia Natsionalnyi universytet «Lvivska politekhnika», Khmelnytskyi-Lviv. 279 s. [in Ukrainian]
Lisova, S. V. (2015). Problema zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity z pozytsii systemnoho pidkhodu [The problem of ensuring the quality of higher education from the perspective of a systemic approach]. Profesiina pedahohichna osvita: systemni doslidzhennia: monohrafiia. za red. O. A. Dubaseniuk. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 160-172 [in Ukrainian]
Mason, E. M., Deal, J. M., Richey, B. P., Baker, A., Zeini, I. M., & Service B. C., et al. (2021). Innate arthroscopic & laparoscopic surgical skills: a systematic review of predictive performance indicators within novice surgical trainees. J Surg Educ, 78(1), 178–200.
Myhal, A., Trambovetska, N., Yeromenko, N., Ihnashchuk, O., Artemenko, V., Stepurko, T., Voloshyna, I., & Yeremenko, O. (2021). Kompetentnisnyi pidkhid u medychnii osviti: metodychnyi posibnyk [Competency-based approach in medical education: a methodological guide]. Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. Kyiv, 76 [in Ukrainian]
Rohova, O. H. (2010). Aksiolohichnyi aspekt humanitarnoi paradyhmy osvity [Axiological aspect of the humanitarian paradigm of education]. Hrani, 4 (72), 56‒59 [in Ukrainian]
Sanchez-Ruiz, M.-J., & Khoury, J. (2019). A model of academic, personality, and emotion -related predictors of university academic performance. Front. Psychol, 10, 24-35. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02435
Sanchez-Ruiz, M. J., Mavroveli, S., & Petrides, K. V. (2021). The Trait Emotional Intelligence Questionnaire in lebanon and the UK: a comparison of the psychometric properties in each country. Int. J. Psychol. 56, 304–313. doi: 10.1002/ijop.12711
Tkalych, O. V. (2021). Realizatsiia intehratyvno-diialnisnoho pidkhodu v pidhotovtsi fakhivtsiv sestrynskoi spravy [Implementation of an integrative-activity approach in the training of nursing specialists]. Medsestrynstvo, № 1, 63–65. DOI 10.11603/2411-1597.2021.1.12077 [in Ukrainian]
Weilenmann, S., Schnyder, U., Parkinson, B., Corda, C., von Känel R., & Pfaltz, M. C. (2018). Emotion transfer, emotion regulation, and empathy-related processes in physician-patient interactions and their association with physician well-being: a theoretical model. Front. Psychiatry, 9, 389. doi: 10.3389/fpsyt.2018.00389
Zelesniack, E., Oubaid, V. & Harendza, S. (2022). Advanced undergraduate medical students’ perceptions of basic medical competences and specific competences for different medical specialties – a qualitative study. BMC Med Educ 22, 2022. 590 р. https://doi.org/10.1186/ s12909-022-03606-1
##submission.downloads##
-
pdf
Завантажень: 0
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.