Методологічні засади підготовки фахівців сфери охорони здоров’я до роботи в умовах кризових ситуацій

Автор(и)

  • Марія Шостацька Вінницький медичний коледж імені академіка Д. К.Заболотного https://orcid.org/0000-0002-1835-8348
  • Олександр Кобилянський Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-9724-1470

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-2-125-132

Ключові слова:

професійна підготовка, медична освіта, методологічні підходи, кризові ситуації, професійна готовність, адаптивність медичного персоналу

Анотація

Стаття присвячена дослідженню методологічних основ професійної підготовки фахівців сфери охорони здоров’я до діяльності в умовах кризових ситуацій. Актуальність проблеми зумовлена зростанням частоти та масштабів глобальних і локальних криз: пандемій, воєнних дій, техногенних і природних катастроф, реагування на які потребує від медичних працівників високого рівня готовності, адаптивності та професійної стійкості. В роботі обґрунтовано значення інтеграції різних методологічних підходів у процесі підготовки майбутніх лікарів. Особливу увагу приділено аналізу змісту й ролі аксіологічного, компетентнісного, системного, особистісно-орієнтованого, діяльнісного та синергетичного підходів, які у своїй сукупності забезпечують формування цілісної моделі професійної підготовки медичних кадрів. Показано, що реалізація цих підходів сприяє розвитку ключових компетентностей: клінічного мислення, комунікативності, рефлексивності, стресостійкості та здатності до прийняття ефективних рішень у кризових умовах. Обґрунтовано, що системне впровадження методологічно виважених освітніх стратегій забезпечує не лише якість професійної освіти, а й формує гуманістичний світогляд, етичну відповідальність та готовність медиків діяти в екстремальних обставинах. Запропоновано напрями подальших досліджень, пов’язані з розробленням моделі реалізації інтегрованих підходів у медичній освіті та створенням інструментів оцінювання рівня готовності фахівців до кризової діяльності.

Біографії авторів

Марія Шостацька, Вінницький медичний коледж імені академіка Д. К.Заболотного

доктор пед. наук, професор

Олександр Кобилянський, Вінницький національний технічний університет

доктор пед. наук , професор, завідувач кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Посилання

Chubii, I. (2021). Kompetentnisnyi pidkhid yak chynnyk profesiinoho stanovlennia fakhivtsiv u systemi vyshchoi medychnoi osvity [Competency-based approach as a factor in the professional development of specialists in the system of higher medical education]. Osvitni obrii, 2 (53), 86–89 [in Ukrainian]

Dembitska, S.V., & Kobylianska, I.M. (2023). Vdoskonalennia profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv tekhnichnykh spetsialnostei v konteksti innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity [Improving the professional training of technical specialists in the context of innovative development of higher education]. Aktualni aspekty rozvytku STEAM-osvity v umovakh yevrointehratsii: zbirnyk materialiv Mizhnarodnoi naukovopraktychnoi internet-konferentsii (m. Kropyvnytskyi, 21 kvitnia 2023 roku). Kropyvnytskyi: DonDUVS, 2023. с.347-348 [in Ukrainian]

Kachailo, K. V. (2025). Osobystisno-oriientovanyi pidkhid u formuvanni kultury dilovoho spilkuvannia maibutnikh likariv u zakladakh vyshchoi medychnoi osvity [A personality-oriented approach in forming a culture of business communication of future doctors in institutions of higher medical education]. Imidzh suchasnoho pedahoha, 4 (223), 45–49. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2025-4(223)-45-49 [in Ukrainian]

Khallo, O. Ye. (2024). Kompetentnisnyi pidkhid u pidhotovtsi maibutnikh fakhivtsiv medychnoi haluzi [Competency-based approach in training future medical professionals]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 95, 67–70. https://doi.org/10.32782/1992-5786.2024.95.12 [in Ukrainian]

Kobylianskyi, O., Kobylianskyi, Y., Dembitska, S., Kobylianska, I., Pinaieva, O. (2025). Training of Specialists in the Sphere of Renewable Energy in the Conditions of Blended Learning for the Needs of the Regional Economy. In: Auer, M.E., Rüütmann, T. (eds) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, vol 1280. Springer, Cham. pp 3–15. https://doi.org/10.1007/978-3-031-83523-0_1

Kravets, V. V. (2020). Naukovo-pravovi y metodychni zasady vdoskonalennia profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv sfery medychnoho obsluhovuvannia naselennia v Ukraini [Scientific, legal and methodological principles for improving the professional training of specialists in the field of medical care in Ukraine]. Filosofski ta metodolohichni problemy prava, 2 (20), 34–39. doi:https://doi.org/10.33270/02202002.34 [in Ukrainian]

Kurtash, N. Ya., Kravchuk, I. V., Kinash, N. M., & Levytskyi, I. V. (2025). Teoretyko-metodolohichni zasady pidhotovky medychnykh fakhivtsiv do roboty v inkliuzyvnomu seredovyshchi [Theoretical and methodological principles of training medical professionals to work in an inclusive environment]. Nauka i tekhnika sohodni, 3 (44), 550–560. https://doi.org/10.52058/2786-6025-2025-3(44)-550-560 [in Ukrainian]

Lisna-Miskiv, N. Ye. (2021). Prakseolohichni zasady pidhotovky maibutnikh medychnykh sester do profesiinoi diialnosti [Praxeological principles of training future nurses for professional activity]. Dys. d-ra filosofii: 015. 01. Khmelnytska humanitarno-pedahohichna akademiia Natsionalnyi universytet «Lvivska politekhnika». Khmelnytska humanitarno-pedahohichna akademiia Natsionalnyi universytet «Lvivska politekhnika», Khmelnytskyi-Lviv. 279 s. [in Ukrainian]

Lisova, S. V. (2015). Problema zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity z pozytsii systemnoho pidkhodu [The problem of ensuring the quality of higher education from the perspective of a systemic approach]. Profesiina pedahohichna osvita: systemni doslidzhennia: monohrafiia. za red. O. A. Dubaseniuk. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 160-172 [in Ukrainian]

Mason, E. M., Deal, J. M., Richey, B. P., Baker, A., Zeini, I. M., & Service B. C., et al. (2021). Innate arthroscopic & laparoscopic surgical skills: a systematic review of predictive performance indicators within novice surgical trainees. J Surg Educ, 78(1), 178–200.

Myhal, A., Trambovetska, N., Yeromenko, N., Ihnashchuk, O., Artemenko, V., Stepurko, T., Voloshyna, I., & Yeremenko, O. (2021). Kompetentnisnyi pidkhid u medychnii osviti: metodychnyi posibnyk [Competency-based approach in medical education: a methodological guide]. Natsionalne ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. Kyiv, 76 [in Ukrainian]

Rohova, O. H. (2010). Aksiolohichnyi aspekt humanitarnoi paradyhmy osvity [Axiological aspect of the humanitarian paradigm of education]. Hrani, 4 (72), 56‒59 [in Ukrainian]

Sanchez-Ruiz, M.-J., & Khoury, J. (2019). A model of academic, personality, and emotion -related predictors of university academic performance. Front. Psychol, 10, 24-35. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02435

Sanchez-Ruiz, M. J., Mavroveli, S., & Petrides, K. V. (2021). The Trait Emotional Intelligence Questionnaire in lebanon and the UK: a comparison of the psychometric properties in each country. Int. J. Psychol. 56, 304–313. doi: 10.1002/ijop.12711

Tkalych, O. V. (2021). Realizatsiia intehratyvno-diialnisnoho pidkhodu v pidhotovtsi fakhivtsiv sestrynskoi spravy [Implementation of an integrative-activity approach in the training of nursing specialists]. Medsestrynstvo, № 1, 63–65. DOI 10.11603/2411-1597.2021.1.12077 [in Ukrainian]

Weilenmann, S., Schnyder, U., Parkinson, B., Corda, C., von Känel R., & Pfaltz, M. C. (2018). Emotion transfer, emotion regulation, and empathy-related processes in physician-patient interactions and their association with physician well-being: a theoretical model. Front. Psychiatry, 9, 389. doi: 10.3389/fpsyt.2018.00389

Zelesniack, E., Oubaid, V. & Harendza, S. (2022). Advanced undergraduate medical students’ perceptions of basic medical competences and specific competences for different medical specialties – a qualitative study. BMC Med Educ 22, 2022. 590 р. https://doi.org/10.1186/ s12909-022-03606-1

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 0

Опубліковано

2025-11-03

Як цитувати

[1]
М. Шостацька і О. Кобилянський, «Методологічні засади підготовки фахівців сфери охорони здоров’я до роботи в умовах кризових ситуацій», ПедБез, вип. 10, вип. 2, с. 125–132, Лис 2025.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

<< < 1 2