FORMATION OF RISK-ORIENTED THINKING OF SYSTEM ENGINEERS IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL TRAINING
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2016-1-1-92-97Keywords:
life safety, risk, risk-oriented thinking, vocational training, formation of competences, improvement of ed-ucational processAbstract
The article contains information on the specifics of the formation of risk-oriented thinking of system engineers in the process of professional training. In particular, the concept of «risk» and its classification are considered taking into account the specifics of vocational training.
The object of the study is the cognitive activity of students of higher educational institutions of the III–IV levels of ac-creditation in the study of safety of vital activity.
The purpose of this article is to substantiate the necessary methodological methods for the aim of purposeful for-mation of risk-oriented thinking of system engineers in the process of professional training.
The professional activity of system engineers entails the occurrence of corresponding risks. It is shown that one of the effective measures to prevent accidents at work is the elimination of the human factor from the causes of accidents by creating responsibility for workers for their actions during their professional activities. Accordingly, the task of higher educa-tion is to train specialists who will own methods for analyzing and forecasting risks, and also to understand the peculiarities of avoiding them in the course of their professional activities.
Prospects for further research are the further development of methods for the formation of risk-oriented thinking of system engineers, taking into account the specifics of their professional activities.
References
2. Кобилянський О. В. Застосування ризик-орієнтованого підходу у процесі формування компетенцій з безпеки життєдіяльності / О. В. Кобилянський, І. М. Кобилянська / Мистецька освіта в контексті європейської інтеграції: інтер-культурний вимір : матер. ІІІ Міжн. наук. конф. «Теоретичні та методичні засади розвитку мистецької освіти в контексті європейської інтеграції» (1–3 жовтня 2013 р.). – Суми : СумДПУ, 2013. – С. 62–64.
3. Кобилянський О. В. Застосування ризик-орієнтованого підходу при формуванні у студентів компетенцій з без-пеки життєдіяльності / О. В. Кобилянський, І. М. Кобилянська / Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології // Науковий журнал. – 2013. – № 7 (33). – С. 109–119.
4. Кобилянська І. М. Оцінка ризику ймовірних небезпек на робочому місці / І. М. Кобилянська, Н. С. Липова / Ін-новаційні технології в процесі підготовки фахівців : зб. наук. пр. Міжн. наук.-практ. інтернет-конф. – Вінниця : ВНТУ, 2016. – C. 80–82.
5. Кобилянський О. В. Формування культури безпеки у студентів вищих навчальних закладів / О. В. Кобилянсь-кий, І. М. Кобилянська / Вісник ЛНУ ім. Т. Шевченка. Серія: Педагогічні науки, ч. ІV. – Луганськ : ЛНУ ім. Т. Шевчен-ка, 2013. – № 10 (269). – С. 78–85.
6. Кобилянський О. В. Формування ризик-орієнтованого мислення в процесі вивчення дисципліни «Безпека жит-тєдіяльності» / О. В. Кобилянський, І. М. Кобилянська / Наукові записки ВДПУ ім. М. Коцюбинського. Серія: Педагогі-ка і психологія : зб. наук. праць. – Вип. 39. – Вінниця: ТОВ Планер, 2013. – С. 41 – 46.
7. Закон України «Про об’єкти підвищеної небезпеки» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2245-14
8. Гвоздій С.П. Ризик-орієнтований підхід у викладанні нормативної дисципліни «Безпека життєдіяльності» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_62/48.pdf
9. Ломов Б. Ф. Вопросы общей, педагогической и инженерной психологии / Б. Ф. Ломов – М. : Педагогика, 1991. – 295 с
10. Шнайер Брюс. Безопасность – это и ощущение, и реальность. И это не одно и то же. Психология безопаснос-ти. – 11 апреля 2008. – Режим доступа : http://www.securitylab.ru/analytics/350799.php.
11. ISO/IEC 27035. Information technology. Security techniques. Information security incedent management. – 2011. – 78 p.
REFERENCES
1. Kobylianskyi O. V. Teoretyko-metodychni osnovy navchannia bezpeky zhyttiediialnosti studentiv ekonomichnykh spetsialnostei u vyshchykh navchalnykh zakladakh : monohrafiia / O. V. Kobylianskyi. – Vinnytsia : VNTU, 2012. – 590 s.
2. Kobylianskyi O. V. Zastosuvannia ryzyk-oriientovanoho pidkhodu u protsesi formuvannia kompetentsii z bezpeky zhyttiediialnosti / O.V. Kobylianskyi, I.M. Kobylianska / Mystetska osvita v konteksti yevropeiskoi intehratsii: interkulturnyi vymir : mater. III Mizhn. nauk. konf. «Teoretychni ta metodychni zasady rozvytku mystetskoi osvity v konteksti yevropeiskoi intehratsii» (1–3 zhovtnia 2013 r.). – Sumy : SumDPU, 2013. – S. 62–64.
3. Kobylianskyi O. V. Zastosuvannia ryzyk-oriientovanoho pidkhodu pry formuvanni u studentiv kompetentsii z bezpeky zhyttiediialnosti / O. V. Kobylianskyi, I. M. Kobylianska / Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii // Naukovyi zhurnal. – 2013. – № 7 (33). – S. 109–119.
4. Kobylianska I. M. Otsinka ryzyku ymovirnykh nebezpek na robochomu mistsi / I. M. Kobylianska, N. S. Lypova / Innovatsiini tekhnolohii v protsesi pidhotovky fakhivtsiv : Zb. nauk. pr. Mizhn. nauk.-prakt. internet-konf. – Vinnytsia : VNTU, 2016. – C. 80–82.
5. Kobylianskyi O. V. Formuvannia kultury bezpeky u studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv / O. V. Kobylianskyi, I. M. Kobylianska / Visnyk LNU im. T. Shevchenka. Seriia: Pedahohichni nauky, ch. IV. – Luhansk : LNU im. T. Shevchenka, 2013. – № 10 (269). – S. 78–85.
6. Kobylianskyi O. V. Formuvannia ryzyk-oriientovanoho myslennia v protsesi vyvchennia dystsypliny «Bezpeka zhyttiediialnosti» / O. V. Kobylianskyi, I. M. Kobylianska / Naukovi zapysky VDPU im. M. Kotsiubynskoho. Seriia: Pedahohika i psykholohiia: Zb. nauk. prats. – Vyp. 39. – Vinnytsia : TOV Planer, 2013. – S. 41–46.
7. Zakon Ukrainy «Pro ob’iekty pidvyshchenoi nebezpeky» [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2245-14
8. Hvozdii S. P. Ryzyk-oriientovanyi pidkhid u vykladanni normatyvnoi dystsypliny «Bezpeka zhyttiediialnosti» [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://ps.stateuniversity.ks.ua/file/issue_62/48.pdf
9. Lomov B. F. Voprosы obshchei, pedahohycheskoi y ynzhenernoi psykholohyy / B. F. Lomov – M. : Pedahohyka, 1991. – 295 s.
10. Shnaier Brius. Bezopasnost – эto y oshchushchenye, y realnost. Y эto ne odno y to zhe. Psykholohyia bezopasnosty. – 11 aprelia 2008. – Rezhym dostupa : http://www.securitylab.ru/analytics/350799.php.
11. ISO/IEC 27035. Information technology. Security techniques. Information security incedent management. – 2011. – 78 p.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 713