MANAGEMENT OF INFORMATIVE ACTIVITY OF STUDENTS AT STUDYING OF THE COURSE OF LIFE SAFETY BY IMPLEMENTING THE METHODS OF PROJECT TRAINING

Authors

  • Sofiia Vitaliivna Dembitska Vinnytsia National Technical University
  • Iryna Mykolaivna Kobylianska Vinnytsia National Technical University

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2016-1-1-53-58

Keywords:

design education; cognitive activity; life safety; professional training; improvement of educational process

Abstract

There have been presented the information about the management features of the informative activity of students in the study of the course of «Life Safety» through the use of project-based learning methods. There have been presented the series of guidelines on project-based learning in universities of III–IV accreditation level in the study of the course of «Life Safety».

The object of the study is the cognitive activity of students of universities of III–IV accreditation level in the study of the course of «Life Safety».

The purpose of this article is to study the possibility and feasibility of using the method of projects while studying the discipline «Life Safety».

It has been found that the design approach significantly increases the motivation of students to study discipline «Life Safety», transforms the theoretical information in practice. However, being one of the most promising methods of teaching, method of research projects must be based on the use of modern information technologies and automation of payments.

The preparation of methodological support for project-based learning and determining its characteristics in certain areas of training in higher educational institutions of III–IV accreditation level have been considered the prospects for further research.

Author Biographies

Sofiia Vitaliivna Dembitska, Vinnytsia National Technical University

Cand. Sc. (Education), Assistant Professor of the Chair of Life Safety and Pedagogy of Security, e-mail: sofiyadem13@gmail.com

Iryna Mykolaivna Kobylianska, Vinnytsia National Technical University

Cand. Sc. (Education), Assistant Professor of the Chair of Life Safety and Pedagogy of Security, e-mail: sofiyadem13@gmail.com

References

1. Кобилянський О. В. Теоретико-методичні основи навчання безпеки життєдіяльності студентів економічних спеціальностей у вищих навчальних закладах : [монографія] / Кобилянський О. В. – Вінниця : ВНТУ, 2012. – 590 с.
2. Кобилянський О. В. Теоретичні засади формування компетенцій з безпеки життєдіяльності у студентів економічних спеціальностей : [монографія] / Кобилянський О. В., Дембіцька С. В., Кобилянська І. М. – Вінниця : ВНТУ, 2014. – 264 с.
3. Касьян А. А. Контекст образования: наука и мировоззрение : [монография ] / Касьян А. А. – Нижний Новгород, 1996. – 187 с.
4. Чечель И. Метод проектов: субъективная и объективная оценка результатов / И. Чечель // Директор школы. – 1998. – № 4. – С. 3–10.
5. Вербицкий А. А. Активное обучение в высший школе. Контекстный поход / Вербицкий А. А. – М. : Высшая школа, 1991. – 204 с.
6. Сапожникова Т. Н. Стимулирование профессионального самосовершенствования студентов в процессе организации их познавательной деятельности / Т. Н. Сапожникова // Ярославский педагогический вестник. – 2003. – № 1(34). – С. 127–139.
7. Шевандрин Н. И. Социальная психология в образовании : учебное пособие. – Ч. 1: Концептуальные и прикладные основы социальной психологии / Н. И. Шевандрин. – М. : Владос, 1995. – 541 с.
8. Дембіцька С. В. Метод проектів як один з інструментів проблемного навчання / С. В. Дембіцька, С. Л. Яблочніков // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка. – Чернігів : ЧДПУ, 2007. – Т. 1. – С. 46–48. – (Серія: Педагогічні науки ; вип. 46).
9. Ключевые компетенции и образовательные стандарты. Стенограмма обсуждения доклада А. В. Хуторского в РАО [Электронный ресурс] // Интернет-журнал «Эйдос». – Режим доступа : http://www.eidos.ru/journal/2002/0423-1.htm.
10. Симонов В. М. Дидактические основы естественнонаучного образования: теория и практика реализации гуманитарной парадигмы : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Вячеслав Михайлович Симонов – Волгоград, 2000. – 403 с.
11. Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования / И. А. Зимняя // Высшее образование сегодня. – 2003. – № 5. – С. 34–42.
REFERENCES
1. Kobylianskyi O. V. Teoretyko-metodychni osnovy navchannia bezpeky zhyttiediialnosti studentiv ekonomichnykh spetsialnostei u vyshchykh navchalnykh zakladakh : [monohrafiia] / Kobylianskyi O. V. – Vinnytsia : VNTU, 2012. – 590 s.
2. Kobylianskyi O. V. Teoretychni zasady formuvannia kompetentsii z bezpeky zhyttiediialnosti u studentiv ekonomichnykh spetsialnostei : [monohrafiia] / Kobylianskyi O. V., Dembitska S. V., Kobylianska I. M. – Vinnytsia : VNTU, 2014. – 264 s.
3. Kasyan A. A. Kontekst obrazovaniya: nauka i mirovozzrenie : [monografiya ] / Kasyan A. A. – Nizhniy Novgorod, 1996. – 187 s.
4. Chechel I. Metod proektov: sub'ektivnaya i ob'ektivnaya otsenka rezultatov / I. Chechel // Direktor shkolyi. – 1998. – № 4. – S. 3–10.
5. Verbitskiy A. A. Aktivnoe obuchenie v vyisshiy shkole. Kontekstnyiy pohod / Verbitskiy A. A. – M. : Vyisshaya shkola, 1991. – 204 s.
6. Sapozhnikova T. N. Stimulirovanie professionalnogo samosovershenstvovaniya studentov v protsesse organizatsii ih poznavatelnoy deyatelnosti / T. N. Sapozhnikova // Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik. – 2003. – № 1(34). – S. 127–139.
7. Shevandrin N. I. Sotsialnaya psihologiya v obrazovanii : uchebnoe posobie. – Ch. 1: Kontseptualnyie i prikladnyie osnovyi sotsialnoy psihologii / N. I. Shevandrin. – M. : Vlados, 1995. – 541 s.
8. Dembitska S. V. Metod proektiv yak odyn z instrumentiv problemnoho navchannia / S. V. Dembitska, S. L. Yablochnikov // Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni T. H. Shevchenka. – Chernihiv : ChDPU, 2007. – T. 1. – S. 46–48. – (Seriia: Pedahohichni nauky ; vyp. 46).
9. Klyuchevyie kompetentsii i obrazovatelnyie standartyi. Stenogramma obsuzhdeniya doklada A. V. Hutorskogo v RAO [Elektronnyiy resurs] // Internet-zhurnal «Eydos». – Rezhim dostupa :http://www.eidos.ru/journal/2002/0423-1.htm.
10. Simonov V. M. Didakticheskie osnovyi estestvennonauchnogo obrazovaniya: teoriya i praktika realizatsii gumanitarnoy paradigmyi : dis. … d-ra ped. nauk : 13.00.01 / Vyacheslav Mihaylovich Simonov – Volgograd, 2000. – 403 s.
11. Zimnyaya I. A. Klyuchevyie kompetentsii – novaya paradigma rezultata obrazovaniya / I. A. Zimnyaya // Vyisshee obrazovanie segodnya. – 2003. – № 5. – S. 34–42.

Downloads

Abstract views: 295

Published

2017-03-08

How to Cite

[1]
S. V. Dembitska and I. M. Kobylianska, “MANAGEMENT OF INFORMATIVE ACTIVITY OF STUDENTS AT STUDYING OF THE COURSE OF LIFE SAFETY BY IMPLEMENTING THE METHODS OF PROJECT TRAINING”, ПедБез, vol. 1, no. 1, pp. 53–58, Mar. 2017.

Issue

Section

Articles

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.