Influence of european integration processes on the formation of distance education in Ukraine
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2020-5-2-109-116Keywords:
training of future specialists, field of law, distance education, integration processes, educational and informational environment of higher education institutionsAbstract
The article analyzes the regulatory and legal framework of the information and educational environment
116
of higher educational institutions and identifies ways to improve it, which will provide conditions for the effective implementation of distance education.
The purpose of the article is to determine ways to improve the legal framework of the information and educational environment of higher education institutions, which will provide conditions for the effective implementation of distance education.
Taking into account the existing trends, the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2021-2031 defines the mission of higher education, which consists in ensuring "sustainable innovative development of Ukraine through training of highly qualified specialists, creation and dissemination of knowledge, formation of intellectual, social and spiritual capital of society, ready for the challenges of the future"
In accordance with the mission of higher education outlined in the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2021-2031, the advantages, disadvantages and opportunities of the educational system of our country were analyzed; the priority principles of the development of domestic higher education were formed, including academic freedom, orientation to ensuring the quality of education, orientation to the comprehensive development of the individual, inclusiveness and diversity. Ways to achieve the tasks set in the strategy are specified in operational goals, one of which is the introduction of innovative technologies and distance learning in higher education. To achieve this goal, the following tasks have been defined: creation of an industry of innovative technologies and teaching aids that meet the global scientific and technical level; digitization of all processes in the higher education system; normalization of distance learning as a form of obtaining higher education.
The internationalization of higher education is seen as a logical and irreversible process in the conditions of the globalization of society, which calls for an increase in the number of intercultural programs and the creation of appropriate regulatory support for their successful functioning. Therefore, we believe that Ukraine's entry into the world educational space requires a balanced approach, taking into account possible prospects and the use of the intellectual potential of national educational institutions, which should be reflected in the relevant regulatory acts.
Considering the complexity and multifacetedness of the chosen topic, we consider the need for further theoretical research and their practical implementation to be the perspectives of scientific exploration.
References
Громовенко, К. В. Питання вищої освіти в двосторонніх міжурядових угодах України. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Юридичні науки. 2020. Том 31, № 2. Ч. 3, 161–169.
Ващук, Ф. Г. (Ред.). (2011). Інтеграція в європейський освітній простір: здобутки, проблеми, перспективи: монографія. Ужгород: ЗакДУ, (Серія «Євроінтеграція: український вимір»; Вип. 16).
Падалка, О. С., & Каленюк, І. С. (2012). Економіка освіти та управління: посібник. К.: Педагогічна думка.
Про вищу освіту: Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556-VII. (2022). Редакція від 06.04.2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.
Про державну атестацію закладів вищої освіти в частині провадження ними наукової (науково-технічної) діяльності: наказ Міністерства освіти і науки України від 12 березня 2019 р. № 338,
зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 червня 2019 р. за № 689/33660. (2019). Офіційний вісник України. № 54. Ст. 1895.
Положення про дистанційне навчання. Наказ Міністерства освіти і науки України 25.04.2013 № 466. (2020). Редакція від 16.10.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text.
Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти. Наказ Міністерства освіти і науки України 08 вересня 2020 року № 1115. (2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#Text.
Про затвердження Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності: постанова Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1187. (2015). Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1187-2015-п.
Про затвердження плану заходів на 2020-2027 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері професійної (професійно-технічної) освіти «Сучасна професійна (професійно-технічна) освіта» на період до 2027 року: розпорядження Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2020 р. № 508-р. Урядовий кур’єр. 26 травня. (2020). № 98. С. 7–8.
Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси: наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01 жовтня 2012 р. № 1060, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05 жовтня 2012 р. за № 1695/22007. (2012). Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12.
Про затвердження Положення про Міністерство освіти і науки України: постанова Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 р. № 630. (2014). Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/630-2014-п.
Про затвердження Положення про Національну освітню електронну платформу: наказ Міністерства освіти і науки України від 22 травня 2018 р. № 523, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 11 червня 2018 р. за №702/32154. (2018). Законодавство України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0702-18.
Про Національну доктрину розвитку освіти: Указ Президента України. від 17 квітня 2002 р. № 347/2002. (2002). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text.
Про освіту: Закон України від 5 вересня 2017 р. № 2145-VIII. Редакція від 06.04.2022. (2022). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Про фахову передвищу освіту, 6 червня 2019 р. № 2745-VIII. (2019). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2745-19#Text.
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки. (2020). Київ. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf.
Choudaha, R., & Van Rest, E. (2018). Envisioning Pathways to 2030: Megatrends shaping the future of global higher education and international student mobility, Studyportals.
Downloads
-
pdf (Українська)
Downloads: 58