Організація науково-дослідної діяльності здобувачів вищої освіти в контексті сучасних освітніх технологій
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-1-056-063Ключові слова:
науково-дослідна діяльність, здобувачі вищої освіти, критичне мислення, освітні технології, дослідницькі уміння, навчально-дослідна діяльність, професійна підготовкаАнотація
У статті досліджено теоретичні та практичні аспекти організації науково-дослідної діяльності здобувачів вищої освіти в контексті сучасних освітніх технологій. Висвітлено, що науково-дослідна діяльність є основним механізмом розвитку критичного мислення, оскільки передбачає не лише отримання нових знань, але й їхню перевірку, системний аналіз та узагальнення. Обґрунтовано ефективність використання таких освітніх технологій під час організації дослідницької роботи, як групові дискусії, аналіз кейсів, дебати, ігрове моделювання, «перевернуте навчання». Проаналізовано закордонний досвід організації науково-дослідної діяльності в університетах США, Канади та Західної Європи, де акцентується увага на системному зв’язку теорії та практики, використанні інтерактивних форм роботи, що сприяють формуванню власної наукової позиції здобувача. Підкреслено, що саме через науково-дослідну діяльність відбувається індивідуалізація освітнього процесу та розвиток здатності здобувачів освіти до самостійної дослідницької роботи. Зроблено висновок, що правильно організована науково-дослідна діяльність є не лише ефективним способом формування професійних компетентностей, але й важливим інструментом підготовки фахівців до безперервної самоосвіти впродовж життя.
Посилання
Brew, A. (2006). Research and teaching: Beyond the divide. London: Palgrave Macmillan.
Dyadenchuk, A. (2023). Rozkryttya tvorchoho potentsialu zdobuvachiv vyshchoyi osvity pid chas naukovo-doslidnoyi diyalʹnosti. Formation of Competencies of Gifted Individuals in the System of Extracurricular and Higher Education, 236–240. DOI: 10.18372/2786-823.1.17501. [in Ukrainian].
Huber, L. (2009). Warum Forschendes Lernen nötig und möglich ist. In L. Huber, J. Hellmer & F. Schneider (Hrsg.), Forschendes Lernen im Studium. Aktuelle Konzepte und Erfahrungen (p. 9–35). Bielefeld: UVW UniversitätsVerlagWebler.
Lyashchenko, T. O., Hryshunina, M. V., & Pichkur, V. R. (2018). Heymifikatsiya yak odna z innovatsiynykh form navchalʹnoho protsesu. Upravlinnya rozvytkom skladnykh system, 35, 113–123. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Urss_2018_35_16. [in Ukrainian].
MIT Undergraduate Research Opportunities Program (UROP). URL: https://urop.mit.edu/.
Mykytyuk, O. M. (2003). Teoriya i praktyka orhanizatsiyi naukovo-doslidnoyi roboty u vyshchykh zakladakh osvity Ukrayiny v XIX st. [Dys. d-ra ped. nauk, Kharkivsʹkyy derzh. pedahohichnyy un-t im. H. S. Skovorody]. [in Ukrainian].
Prokofʹyeva, L. B., & Veylandye, L. V.-V. (2021). Pidhotovka studentiv mahistratury do naukovo-doslidnoyi diyalʹnosti. The 10th International scientific and practical conference “European scientific discussions” (August 15–17, 2021). (pp. 167–170). Potere della ragione Editore, Rome, Italy. [in Ukrainian].
Proshkin, V. V. (2013). Intehratsiya naukovo-doslidnoyi i navchalʹnoyi roboty v universytetsʹkiy pidhotovtsi maybutnikh uchyteliv yak suchasna pedahohichna problema. Pedahohika vyshchoyi ta serednʹoyi shkoly, 37, 374–379. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PVSSh_2013_37_83. [in Ukrainian].
Spitsyn, Ye. S. (2003). Metodyka orhanizatsiyi naukovo-doslidnoyi roboty studentiv u vyshchomu zakladi osvity: navch. posib. dlya stud. vyshch. navch. zakl. Kyivsʹkyy natsionalʹnyy linhvistychnyy un-t. K.: Vydavnychyy tsentr KNLU. [in Ukrainian].
Strutynska, O. V., Torbin, H. M., Umryk, M. A., & Vernydub, R. M. (2021). Digitalization of the educational process for the training of the pre-service teachers. CEUR Workshop Proceedings, 2879, 179–199.
Turku University Research-Based Learning Model. URL: https://www.utu.fi/en/research.
##submission.downloads##
-
pdf
Завантажень: 7
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.