Евристичні завдання як засіб формуванні технічної компетентності майбутніх фахівців професійної освіти

Автор(и)

  • Роман Горбатюк Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка
  • Ярослав Замора Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0001-6470-8233
  • Назар Бурега Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-2052-6101
  • Микола Томчук Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-5433-0158

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-1-009-017

Ключові слова:

технічна компетентність, фахівці, професійна освіта, евристичні завдання, мікрогрупа «лідер-виконавці», організація перевезень, система «людина-техніка»

Анотація

Сучасний етап розвитку техніки характеризується потребою у висококваліфікованих спеціалістах, здатних оперативно адаптуватися до швидких змін виробничих умов. Проблема підготовки фахівців професійної освіти, здатних оперативно реагувати на динамічні зміни ринку праці, визначають пошук нових засобів розвитку їх технічних професійно-орієнтованих компетентностей, що знайшло відображення у нормативних документах: Професійний стандарт «Педагог професійної освіти», Стандарт вищої освіти першого (бакалаврського) рівня спеціальності 015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)». Випускники цієї спеціальності забезпечують підготовку робітників і спеціалістів середньої ланки в у закладах професійної (професійно-технічної) і фахової передвищої освіти.

Метою статті є пошук ефективного педагогічного інструментарію формування компонентів технічної компетентності майбутніх фахівців професійної освіти в інформаційно-освітньому середовищі закладів вищої освіти.

На основі аналізу поняття «технічна компетентність», зіставлення компетенцій і трудових функцій майбутніх фахівців професійної освіти була висунута гіпотеза про використання евристичних завдань, як ефективного педагогічного засобу формування технічної компетентності майбутніх фахівців професійної освіти. Виявлено основні функції евристичних завдань та визначено їх вплив на формування компонентів технічної компетентності (когнітивного, операційного, мотиваційно-рефлексивного, виробничо-емпіричного). Проведений експеримент з використання евристичних завдань в умовах Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка показав, що рівень технічної компетентності в експериментальній групі зріс порівняно з контрольною на 13,5%, що доводить правомірність вибору евристичних завдань, як засобу формування технічної компетентності майбутніх фахівців професійної освіти.

Біографії авторів

Роман Горбатюк, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

д. пед. н., професор, завідувач кафедри машинознавства та транспорту

Ярослав Замора, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

к. т. н., доцент кафедри машинознавства та транспорту

Назар Бурега, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

к. т. н., доцент кафедри машинознавства та транспорту

Микола Томчук, Вінницький національний технічний університет

к. т. н., доцент кафедри безпеки життєдіяльності та педагогіки безпеки

Посилання

Amelina, S. (2010). Kompetentnisnyi pidkhid do profesiinoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv [Competency-based approach to the professional training of future engineers]. Pedahohichnyi almanakh, 5, 78–83. Kherson: RIPO. [in Ukrainian].

Avramenko, O. (2015). Kompetentnisnyi pidkhid pry vyvchenni tekhnichnykh dystsyplin u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Competency-based approach to the study of technical disciplines in the professional training of future teachers]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 51, 3–8. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova. [in Ukrainian].

Collins, M. (2009). Motivation and creativity. Ed by R.T. Sternberg, Handbook of Creativity (pp. 297–313). Cambridge.

Cunningham, J. (2014). Barton Productive and Re-productive Thinking in Solving Insight Problems. In J. Barton Cunningham, James N. MacGregor, The Journal of Creative Behavior, 48(1), 44–63.

Franz, E. (2013). Weinert Defi nition and Selection of Competencies. In Franz E. Weinert. Concepts of Competence. Max Planck Institute for Psychological Research, Munich, Germany.

Hossain, J. ESP Needs Analysis for Engineering Students: A Learner Centered Approach. Journal of PU, part B, 2(2), 16–26.

Instytut profesiinoi osvity Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy. (2022). Profesiinyi standart «Pedahoh profesiinoho navchannia» [Professional standard "Teacher of vocational training"]. Nakaz vid 29.12. 2022 r. № 38-OD. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. [in Ukrainian].

James, K. (2012). Organizations and creativity: Trends in research, status of education and practice, agenda for the future. In M. D. Mumford (Ed.), Handbook of organizational creativity (pp. 17–36). Waltham, MA: Academic Press.

Khyshchenko, T. (2020). Osoblyvosti rozvytku tekhnichnoho myslennia u protsesi hrafichnoi diialnosti studentiv ZVO [Peculiarities of the development of technical thinking in the process of graphic activity of students of higher educational institutions]. Molodyi vchenyi, 5(81), 95–98. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-5-81-20. [in Ukrainian].

Litvinchuk, S. (2017). Formuvannia tekhnichnoho myslennia studentiv u vyshchii shkoli [Formation of technical thinking of students in higher education]. Rozvytok ukrainskoho sela – osnova ahrarnoi reformy Ukrainy: materialy prychornomorskoi rehionalnoi nauk.-prakt. konf. prof.-vyklad. skladu (m. Mykolaiv, 26-28 kvitnia 2017 r.). (s. 50–60). Mykolaiv: MNAU. [in Ukrainian].

Lukash, V. (2015). Pedahohika evrystyky [Pedagogy of heuristics]. Upravlinnia yakistiu osvity: dosvid ta innovatsii (s. 86–89). Kryvyi Rih, 2015. [in Ukrainian].

Lütken, H. (2010). Activation and motivation of students in Seed Science and Technology for improved learning using interactive lecturing. Improving University Science Teaching and Learning. Pedagogical Projects 2010 (pp. 59–75). Department of Science education University of Copenhagen. URL: http://www.ind.ku.dk/.

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2019). Standart vyshchoi osvity Ukrainy. Pershyi (bakalavrskyi) riven, haluz znan 01 – Osvita / Pedahohika, spetsialnist – 015 Profesiina osvita (za spetsializatsiiamy) [Standard of higher education of Ukraine. First (bachelor's) level, field of knowledge 01 – Education / Pedagogy, specialty - 015 Professional education (by specializations)]. Nakaz vid 21.11. 2019 r. № 1460. Ministerstva osvity i nauky Ukrainy. [in Ukrainian].

Mosia, I. (2015). Realizatsiia idei kompetentnisnoi kontseptsii u pidhotovtsi kvalifikovanykh robitnykiv [Implementation of the ideas of the competency concept in the training of qualified workers]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i pryrodokorystuvannia Ukrainy. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia. Filosofiia, 230, 100–108. [in Ukrainian].

Mukan, N. (2021). Profesiina pedahohika [Professional pedagogy]: navchalnyi posibnyk. Lviv: Vyd-vo Lvivskoi politekhniky. [in Ukrainian].

Stadniichuk, I. (2017). Formuvannia tekhnichnoi kompetentnosti tekhnikiv-mekhanikiv u protsesi profesiinoi pidhotovky v ahrarnykh koledzhakh [Formation of technical competence of mechanical technicians in the process of professional training in agricultural colleges] [Avtoref. dys. kand. ped. nauk, Zhytomyr: ZhDU im. I. Franka]. [in Ukrainian].

Sternberg, R. (2006). The Nature of Creativity. Tufts University Creativity Research Journal, 18(1), 87–98.

Terokhina, O. (2015). Formuvannia tekhnichnoho myslennia maibutnikh inzheneriv-mashynobudivnykiv na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [Formation of technical thinking of future mechanical engineers based on the competency approach]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 42, 363–369. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2015_42_50. [in Ukrainian].

Yong, H. (2016). Approaches to Train Students’ Creative Thinking in College Art Education. Higher Education of Social Science, Canadian Research & Development Center of Sciences and Cultures, 11(4), pp. 50–53.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 21

Опубліковано

2025-04-25

Як цитувати

[1]
Р. Горбатюк, Я. Замора, Н. Бурега, і М. Томчук, «Евристичні завдання як засіб формуванні технічної компетентності майбутніх фахівців професійної освіти», ПедБез, вип. 10, вип. 1, с. 9–17, Квіт 2025.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.