Умови формування графічної компетентності майбутніх фахівців сфери цифрових технологій у закладах вищої освіти

Автор(и)

  • Роман Горбатюк Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-1497-1866
  • Наталія Волкова Криворізький державний педагогічний університет https://orcid.org/0000-0003-0662-9777
  • Віталій Кабак Луцький національний педагогічний університет https://orcid.org/0000-0001-9823-825X
  • Дмитро Проценко Вінницький національний технічний університет https://orcid.org/0000-0002-5611-7262

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2024-9-2-070-079

Ключові слова:

графічна компетентність, цифрові технології, педагогічні умови, фахівці сфери цифрових технологій, заклади вищої освіти, освітній процес, фахова підготовка.

Анотація

Висвітлено проблему формування графічної компетентності майбутніх фахівців сфери цифрових технологій у закладах вищої освіти. Виявлено низку негативних чинників, що перешкоджають ефективному розвитку графічної компетентності: низький рівень початкової фахової підготовки, яка охоплює як графічні, так і педагогічні компоненти на довузівському етапі; слабка мотивація до навчання та професійної діяльності, яка проявляється через вибір професії, що не відповідає особистим інтересам студента; невідповідність процесу навчання очікуванням студентів (занадто висока або низька складність освітніх компонентів); індивідуальні особливості особистості, які впливають на рівень зацікавленості та залученості до освітнього процесу; недостатня інтеграція складових (загальних, технічних) спеціальності, що проявляється у слабких міжпредметних зв’язках, які могли б забезпечити цілісний підхід до підготовки фахівців.

Мета статтівизначити педагогічні умови ефективного формування графічної компетентності фахівців сфери цифрових технологій у закладах вищої освіти.

З’ясовано, що ефективність освітнього процесу значно підвищується за таки педагогічних умов: цілеспрямованої сформованості позитивної мотивації здобувачів вищої освіти; цілеспрямованого розвитку мисленнєвої активності студентів; інтеграції педагогічної та інженерної складових спеціальності; аналізу та оцінки рівня розвитку складових графічної компетентності.

Встановлено, що використання 3D-моделювання, графічних редакторів та віртуальних симуляторів, сприяє розвитку практичних навичок, необхідних для професійної діяльності фахівців сфери цифрових технологій.

Біографії авторів

Роман Горбатюк, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

д. пед. н., професор, завідувач кафедр и машинознавства та транспорту

Наталія Волкова, Криворізький державний педагогічний університет

д. пед. н., доцент, доцент кафедри технологічної та професійної освіти

Віталій Кабак, Луцький національний педагогічний університет

к. пед. н., доцент, завідувач кафедри цифрових освітніх технолдогій

Дмитро Проценко, Вінницький національний технічний університет

к. т. н., доцент кафедри комп’ютеризованих електромеханічних систем і комплексів

Посилання

Fitsula, M. M. (2006). Pedahohika vyshchoi shkoly [Pedagogy of higher education]. Kyiv: Akademvydav. [in Ukrainian].

Horbatiuk, R. M. (2012). Kompiuterne modeliuvannia yak efektyvnyi metod pidhotovky fakhivtsiv u haluzi informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Computer modeling as an effective method of training specialists in the field of information and communication technologies]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problem, 30, 20–26. Kyiv-Vinnytsia: TOV firma «Planer». [in Ukrainian].

Horbatiuk, R. M. (2008). Osnovni zasady hrafichnoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv [Basic principles of graphic training of future engineer-teachers]. Pedahohichni nauky, 47, 256–263. Kherson: Vydavnytstvo KhDU. [in Ukrainian].

Horbatiuk, R. M. (2008). Rozvytok hrafichnykh kompetentsii u maibutnikh inzheneriv-pedahohiv [Development of graphic competences in future engineer-teachers]. Molod i rynok, 6 (41), 71–76. Drohobych: DDPU im. I. Franka. [in Ukrainian].

Horbatiuk, R. M. (2010). Vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii v kontseptsii hrafichnoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv kompiuternoho profiliu [The use of information technologies in the concept of graphic training of future computer engineering teachers]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. (280–286). Kyiv-Vinnytsia: DOV «Vinnytsia». [in Ukrainian].

Horbatiuk, R. M., & Kabak, V. V. (2020). Formuvannia IKT kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv kompiuternykh spetsialnostei u zakladakh vyshchoi osvity [Formation of ICT competence of future computer specialists in higher education institutions]. Pidhotovka maibutnikh pedahohiv do vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v profesiinii diialnosti: monohrafiia. (51–66). Lutsk. [in Ukrainian].

Khoruzha, L. (2006). Proektna kultura vchytelia: etychnyi komponent [Project Culture of a Teacher: Ethical Component]. Shliakh osvity, 4, 11–15. [in Ukrainian].

Kozak, Yu. Yu. (2018). Uzahalnena funktsionalna model diialnosti inzhenera-pedahoha kompiuternoho profiliu [Generalized Functional Model of the Activity of a Computer Engineer-Teacher]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, 1, 67–78. [in Ukrainian].

Manko, V. M. (2000). Dydaktychni umovy formuvannia u kursantiv profesiino-piznavalnoho interesu do spetsialnykh dystsyplin [Didactic conditions for the formation of professional and cognitive interest in special disciplines in cadets]. Sotsializatsiia osobystosti: zbirnyk nauk. prats natsionalnoho ped. un-tu im. M. Drahomanova, 2, 153–161. [in Ukrainian].

Olefirenko, T. O. (2015). Formuvannia hrafichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv tekhnolohii: Vyznachennia strukturnykh komponentiv [Formation of graphic competence of future technology teachers: Determination of structural components]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 52, 181–188. [in Ukrainian].

Serheienkova, O. P., Stoliarchuk, O. A., Kokhanova, O. P., & Pasieka, O. V. (2012). Zahalna psykholohiia [General Psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. [in Ukrainian].

Stasiuk, V. D. (2002). Problemy pidhotovky maibutnikh ekonomistiv na suchasnomu etapi [Problems of training future economists at the present stage]. Naukovyi visnyk PDPU im. K. D. Ushynskoho, 10, 175–179. [in Ukrainian].

Tverezovska, N., & Fillipova, N. (2009). Sutnist ta zmist poniattia «pedahohichni umovy» [The essence and content of the concept of "pedagogical conditions"]. Nova pedahohichna dumka, 3, 90–92. [in Ukrainian].

Vorontsova, I. V. (2012). Pedahohichni umovy formuvannia hrafichnoi kompetentnosti uchniv PTNZ [Pedagogical conditions for the formation of graphic competence of students of vocational schools]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia № 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 31, 49–53. [in Ukrainian].

Yermakov, I. H., Shevtsova, S. M., Yermakova, I. H., Batechko, O. V., & Zhadka, V. O. (2008). Metod proektiv u konteksti zhyttievykh rezultativ diialnosti uchniv [Project Method in the Context of Life Results of Students' Activities]. Kyiv: Departament. [in Ukrainian].

Zahrebelna, L. V. (2005). Pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh menedzheriv u ekonomichnykh navchalnykh zakladakh [Pedagogical conditions for the training of future managers in economic educational institutions]. Kyiv–Vinnytsia: Planer. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 41

Опубліковано

2024-12-27

Як цитувати

[1]
Р. Горбатюк, Н. Волкова, В. Кабак, і Д. Проценко, «Умови формування графічної компетентності майбутніх фахівців сфери цифрових технологій у закладах вищої освіти», ПедБез, вип. 9, вип. 2, с. 70–79, Груд 2024.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.