Умови формування графічної компетентності майбутніх фахівців сфери цифрових технологій у закладах вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2024-9-2-070-079Ключові слова:
графічна компетентність, цифрові технології, педагогічні умови, фахівці сфери цифрових технологій, заклади вищої освіти, освітній процес, фахова підготовка.Анотація
Висвітлено проблему формування графічної компетентності майбутніх фахівців сфери цифрових технологій у закладах вищої освіти. Виявлено низку негативних чинників, що перешкоджають ефективному розвитку графічної компетентності: низький рівень початкової фахової підготовки, яка охоплює як графічні, так і педагогічні компоненти на довузівському етапі; слабка мотивація до навчання та професійної діяльності, яка проявляється через вибір професії, що не відповідає особистим інтересам студента; невідповідність процесу навчання очікуванням студентів (занадто висока або низька складність освітніх компонентів); індивідуальні особливості особистості, які впливають на рівень зацікавленості та залученості до освітнього процесу; недостатня інтеграція складових (загальних, технічних) спеціальності, що проявляється у слабких міжпредметних зв’язках, які могли б забезпечити цілісний підхід до підготовки фахівців.
Мета статті – визначити педагогічні умови ефективного формування графічної компетентності фахівців сфери цифрових технологій у закладах вищої освіти.
З’ясовано, що ефективність освітнього процесу значно підвищується за таки педагогічних умов: цілеспрямованої сформованості позитивної мотивації здобувачів вищої освіти; цілеспрямованого розвитку мисленнєвої активності студентів; інтеграції педагогічної та інженерної складових спеціальності; аналізу та оцінки рівня розвитку складових графічної компетентності.
Встановлено, що використання 3D-моделювання, графічних редакторів та віртуальних симуляторів, сприяє розвитку практичних навичок, необхідних для професійної діяльності фахівців сфери цифрових технологій.
Посилання
Fitsula, M. M. (2006). Pedahohika vyshchoi shkoly [Pedagogy of higher education]. Kyiv: Akademvydav. [in Ukrainian].
Horbatiuk, R. M. (2012). Kompiuterne modeliuvannia yak efektyvnyi metod pidhotovky fakhivtsiv u haluzi informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Computer modeling as an effective method of training specialists in the field of information and communication technologies]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problem, 30, 20–26. Kyiv-Vinnytsia: TOV firma «Planer». [in Ukrainian].
Horbatiuk, R. M. (2008). Osnovni zasady hrafichnoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv [Basic principles of graphic training of future engineer-teachers]. Pedahohichni nauky, 47, 256–263. Kherson: Vydavnytstvo KhDU. [in Ukrainian].
Horbatiuk, R. M. (2008). Rozvytok hrafichnykh kompetentsii u maibutnikh inzheneriv-pedahohiv [Development of graphic competences in future engineer-teachers]. Molod i rynok, 6 (41), 71–76. Drohobych: DDPU im. I. Franka. [in Ukrainian].
Horbatiuk, R. M. (2010). Vykorystannia informatsiinykh tekhnolohii v kontseptsii hrafichnoi pidhotovky maibutnikh inzheneriv-pedahohiv kompiuternoho profiliu [The use of information technologies in the concept of graphic training of future computer engineering teachers]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. (280–286). Kyiv-Vinnytsia: DOV «Vinnytsia». [in Ukrainian].
Horbatiuk, R. M., & Kabak, V. V. (2020). Formuvannia IKT kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv kompiuternykh spetsialnostei u zakladakh vyshchoi osvity [Formation of ICT competence of future computer specialists in higher education institutions]. Pidhotovka maibutnikh pedahohiv do vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v profesiinii diialnosti: monohrafiia. (51–66). Lutsk. [in Ukrainian].
Khoruzha, L. (2006). Proektna kultura vchytelia: etychnyi komponent [Project Culture of a Teacher: Ethical Component]. Shliakh osvity, 4, 11–15. [in Ukrainian].
Kozak, Yu. Yu. (2018). Uzahalnena funktsionalna model diialnosti inzhenera-pedahoha kompiuternoho profiliu [Generalized Functional Model of the Activity of a Computer Engineer-Teacher]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, 1, 67–78. [in Ukrainian].
Manko, V. M. (2000). Dydaktychni umovy formuvannia u kursantiv profesiino-piznavalnoho interesu do spetsialnykh dystsyplin [Didactic conditions for the formation of professional and cognitive interest in special disciplines in cadets]. Sotsializatsiia osobystosti: zbirnyk nauk. prats natsionalnoho ped. un-tu im. M. Drahomanova, 2, 153–161. [in Ukrainian].
Olefirenko, T. O. (2015). Formuvannia hrafichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv tekhnolohii: Vyznachennia strukturnykh komponentiv [Formation of graphic competence of future technology teachers: Determination of structural components]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 52, 181–188. [in Ukrainian].
Serheienkova, O. P., Stoliarchuk, O. A., Kokhanova, O. P., & Pasieka, O. V. (2012). Zahalna psykholohiia [General Psychology]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury. [in Ukrainian].
Stasiuk, V. D. (2002). Problemy pidhotovky maibutnikh ekonomistiv na suchasnomu etapi [Problems of training future economists at the present stage]. Naukovyi visnyk PDPU im. K. D. Ushynskoho, 10, 175–179. [in Ukrainian].
Tverezovska, N., & Fillipova, N. (2009). Sutnist ta zmist poniattia «pedahohichni umovy» [The essence and content of the concept of "pedagogical conditions"]. Nova pedahohichna dumka, 3, 90–92. [in Ukrainian].
Vorontsova, I. V. (2012). Pedahohichni umovy formuvannia hrafichnoi kompetentnosti uchniv PTNZ [Pedagogical conditions for the formation of graphic competence of students of vocational schools]. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Seriia № 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 31, 49–53. [in Ukrainian].
Yermakov, I. H., Shevtsova, S. M., Yermakova, I. H., Batechko, O. V., & Zhadka, V. O. (2008). Metod proektiv u konteksti zhyttievykh rezultativ diialnosti uchniv [Project Method in the Context of Life Results of Students' Activities]. Kyiv: Departament. [in Ukrainian].
Zahrebelna, L. V. (2005). Pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh menedzheriv u ekonomichnykh navchalnykh zakladakh [Pedagogical conditions for the training of future managers in economic educational institutions]. Kyiv–Vinnytsia: Planer. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 24
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.