Визначення рівнів сформованості правової компетентності майбутніх фахівців з обліку і оподаткування
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2019-4-2-131-141Ключові слова:
компетентнісний підхід, правова компетентність, фахівці з обліку і оподаткування, рівень розвитку правової компетентності, оцінювання рівня розвиткуАнотація
У статті за результатами аналізу наукових праць і власного досвіду з метою оцінювання стану сформованості правової компетентності майбутніх фахівців з обліку і оподаткування, на основі наукового обґрунтування як в теоретичному, так і у практичному плані, визначено критерії, показники та рівні її розвитку. Запропоновано використання триступеневої шкали оцінювання (початковий, середній і високий рівні формування правової компетентності), яка, на нашу думку, є релевантною специфіці досліджуваного об’єкта.
Отже, початковий рівень сформованості правової компетентності майбутніх фахівців з обліку і оподаткування свідчить, що студенти мають часткові правові знання і не знають, як ці знання можна використати в майбутній фаховій діяльності; вони не виявляють бажання вдосконалювати свої знання, фаховий рівень, виявляють епізодичний інтерес до опанування обраною професією, який стимулюється лише зовнішніми чинниками. В процесі навчання знання засвоюються формально, студент не вміє працювати самостійно, діє за підказкою та не може пояснити свої дії та прогнозований результат.
Студентам, яким притаманний середній рівень сформованості правової компетентності, властива нестійка позитивна мотивація, епізодичний інтерес до формування правових знань та навичок. У цієї групи сформовані вміння для розв’язання типових професійних завдань, однак творчо опрацювати матеріал вони не можуть через брак знань та навичок. Студентам притаманне усвідомлення недоліків своєї підготовки та необхідності у самовдосконаленні, однак мотивами цього процесу є зовнішні фактори.
Студентам, які демонструють високий рівень сформованості правової компетентності, властива стійка мотивація до опанування правових знань, наявне прагнення пошуку нестандартних рішень, сформовані навички самостійної роботи. Вони адекватно оцінюють рівень власної підготовленості, знаходять шляхи його покращення. У них наявне свідоме розуміння мети, прогнозування своїх дій; вони знають реальну оцінку своїх можливостей, у них сформовано прагнення до творчості, здатність до самоаналізу та самооцінки.
Подальші дослідження можуть бути скеровані на вдосконалення підходів та методів спрощення та автоматизації процесу оцінювання рівня сформованості правової компетентності майбутніх фахівців з обліку і оподаткування, запропонованих у цій технології, зокрема шляхом безпосереднього тестування на комп’ютері у процесі навчальної діяльності та після її закінчення.
Посилання
Anikina, A. S., & Postnikov, P. G. (2012). Pravovaya kompetentnost kak planiruemyj rezultat professionalnoj podgotovki pedagoga. Pedagogicheskoe obrazovanie i nauka, № 2, 24-28.
Bahrii, V. N. (2012). Kryterii ta rivni sformovanosti profesiinykh umin maibutnikh sotsialnykh pedahohiv. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu «Ukraina», 6, 10–15.
Dotsenko, N. (2017). Metodolohichni pidkhody shchodo pidhotovky zdobuvachiv vyshchoi osvity inzhenernykh spetsialnostei v umovakh informatsiino-osvitnoho seredovyshcha. Molodyi vchenyi, 11 (51), 298-301.
Fediienko, V. (2009). Modeli kvalimetrii i porivniannia rivniv navchalnykh dosiahnen studentiv u riznykh otsinochnykh systemakh. (Dys. kand. ped. nauk). Kirovohradskyi sotsialno-pedahohichnyi instytut «Pedahohichna akademiia», Kirovohrad.
Gusakovskij, M. (Red). (2006). Ocenivanie: obrazovatelnye vozmozhnosti: sb. nauch.-metod. statej. Vyp. 4. Minsk: BGU.
Halimov, A. V. (2004). Teoretyko-metodychni zasady pidhotovky maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv do vykhovnoi roboty z osobovym skladom. Khmelnytskyi: Vyd-vo NADSPU.
Hlavatska, A. O. (2013). Kryterii formuvannia pravovoi kompetentnosti maibutnoho vykladacha v protsesi profesiinoi pidhotovky. Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, Vyp. 4, 34-43.
Huba, A. (2010). Teoretyko-metodychni zasady formuvannia upravlinskoi kultury vchytelia – maibutnoho menedzhera osvity. (Dys. d-ra ped. nauk). Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody, Kharkiv.
Huzii, N. (2007). Katehoriia profesionalizmu v teorii i praktytsi pidhotovky maibutnoho pedahoha. (Dys. d-ra ped. nauk). Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv.
Ivanova, S. V. (2010). Kryterii ta pokaznyky rozvytku profesiinoi kompetentnosti vchyteliv biolohii v zakladakh pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity. Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu. Ped. nauky, Vyp. 52, 152–156.
Kalickij, E. M., Il'in, M. V., & Sikorskaya, N. M. (2005). Razrabotka sredstv kontrolya uchebnoj deyatelnosti: metod. rekomendacii. Minsk: RIPO.
Klyutova, O. K. (2008). Osnovnye kompetencii specialista po upravleniyu personalom v Velikobritanii i SShA. Srednee professionalnoe obrazovanie, 9, 79–82.
Kovalenko, N. (2008). Formuvannia pravosvidomosti i pravovoi kultury studentiv neiurydychnykh navchalnykh zakladiv. Chasopys Kyivskoho universytetu prava, 1, 53-58.
Kremen, V. (Red). (2008). Entsyklopediia osvity. Kyiv: Yurinkom Inter.
Kuznecov, S. A. (2011). Kriterii i pokazateli sformirovannosti socialnopravovoj kompetentnosti budushchego specialista po fizicheskoj kulture i sportu. Pedagogiko-psihologicheskie i mediko-biologicheskie problemy fizicheskoj kultury i sporta, 1(18), 1-6.
Kurlyand, Z. (1992). Formirovanie i razvitie professionalnoj ustojchivosti uchitelya. (Avtoref. dis. d-ra ped. nauk). Odesskij pedagogicheskij institut im. K. D. Ushinskogo, Odessa.
Lazariev, O. V. (2014). Kryterii, pokaznyky ta rivni sformovanosti profesiinoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv ahrarnoho profiliu. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho natsionalnoho universytetu sadivnytstva, Ch. 1, 211-216.
Luhovska, E. M. (2013). Kryterii otsiniuvannia fakhovoi kompetentnosti tekhnikiv-mekhanikiv ahropromyslovoho vyrobnytstva. Naukovyi visnyk Donbasu, 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvd_2013_1_21.
Maslennikova, K. S. (2009). Kryterii ta rivni sformovanosti profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ekonomistiv. Zbirnyk naukovykh prats «Pedahohichni nauky Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy», 2, 94-100.
Myropolska, O. (2010). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti fakhivtsiv mytnykh orhaniv v umovakh sluzhbovoi diialnosti. (Avtoref. dys. kand. ped. nauk). Natsionalna akademiia Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy imeni B. Khmelnytskoho, Khmelnytskyi.
Nahorniak, S. (2018). Umovy formuvannia pravosvidomosti studentiv za spetsialnistiu pravoznavstvo u protsesi vykhovnoi roboty koledzhu. (Dys. kand. ped. nauk). Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho, Vinnytsia.
Novykov, A. M. (2010). Metodolohyia nauchnoho іssledovanyia. Moskva: Lybrokom.
Pavliutenkov, Ye. M. (2008). Modeliuvannia v systemi osvity (u skhemakh i tablytsiakh). Kharkiv: Osnova.
Polishchuk, O. (2018). Sutnist ta struktura pravovoi kompetentnosti maibutnikh menedzheriv u vyshchykh ahrarnykh navchalnykh zakladakh. Molod i rynok, 2 (157), 73-80.
Rotar, V. (2014). Kryterii ta pokaznyky pravovoi kompetentnosti fakhivtsia pozhezhnoi bezpeky. Liudynoznavchi studii. Pedahohika, Vyp. 29, 179-187.
Rzhevska, N. V. (2016). Kryterii ta pokaznyky sformovanosti pravovoi kompetentnosti maibutnikh bakalavriv iz pidpryiemnytstva, torhivli ta birzhovoi diialnosti. Pedahohichni nauky. Zbirnyk naukovykh prats, Vyp. LXXIV, 3, 96-99.
Shtymak, A. (2015). Tekhnolohiia vyznachennia rivnia kompetentnosti vypusknyka VNZ z vykorystanniam alhorytmiv nechitkoho lohichnoho vyvedennia. Visnyk NU «Lvivska politekhnika». Kompiuterni nauky ta informatsiini tekhnolohii, 826, 109-122. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPKNIT_2015_826_18.
Sytianin, V. (2010). Formuvannia pravovoi kompetentnosti naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchoi shkoly. (Avtoref. dys. kand. ped. nauk). Derzhavnyi vyshchyi navchalnyi zaklad «Universytet menedzhmentu osvity» NAPN Ukrainy, Kyiv.
Ternopilska, V. I., & Derevianko, O. V. (2012). Vyznachennia kryteriiv sformovanosti profesiinoi kompetentnosti maibutnikh hirnychykh inzheneriv. Naukovyi chasopys NPU imeni N. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy, 31, 264-267.
Vvedenskij, V. N. (2003). Modelirovanie professionalnoj kompetentnosti pedagoga. Pedagogika, 10, 51-55.
Yavorska, N. V. (2017). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh yurystiv u konteksti standartyzatsii. Visnyk universytetu imeni Alfreda Nobelia. Seriia «Pedahohika i psykholohiia». Pedahohichni nauky, 2(14), 223-228.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 421