Використання педагогічних методів для формування етичних цінностей через академічну доброчесність
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-2-112-117Ключові слова:
академічна доброчесність, педагогічні методи, етичні цінності, професійна етика, здобувачі вищої освіти, якість освіти, професійна підготовкаАнотація
Стаття присвячена дослідженню ролі педагогічних методів у формуванні етичних цінностей здобувачів вищої освіти через призму академічної доброчесності. В умовах модернізації освітнього простору України академічна доброчесність розглядається як ключовий інструмент виховання відповідальності, чесності та професійної етики майбутніх фахівців. У статті визначено сутність поняття «академічна доброчесність», проаналізовано її базові принципи та обґрунтовано зв’язок із моральними та професійними якостями особистості. Особливу увагу приділено педагогічним методам, які сприяють інтеграції принципів академічної доброчесності в навчальний процес, зокрема проблемному навчанню, дискусіям, проєктній роботі та методам рефлексії. Показано, що їхнє системне використання розвиває критичне мислення, здатність до об’єктивного аналізу інформації та формує внутрішню мотивацію до дотримання етичних норм. Обґрунтовано, що порушення академічних стандартів, таких як плагіат чи фальсифікація, не лише знижує якість підготовки фахівця, а й підриває його конкурентоспроможність на сучасному ринку праці. Зроблено висновок, що ефективне застосування педагогічних методів у поєднанні з принципами академічної доброчесності є необхідною умовою формування висококваліфікованих, морально стійких і соціально відповідальних професіоналів. Запропоновано напрями подальших досліджень, спрямованих на розробку практичних рекомендацій щодо впровадження культури академічної доброчесності у вищій освіті.
Посилання
Bernatsskyi, O. V. (2020). Do pytannia etyko‐pravovoi pryrody akademichnoi dobrochesnosti v Ukraini [On the ethical and legal nature of academic integrity in Ukraine]. Visnyk Luhanskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav imeni E.O. Didorenka, 4(92), 75– 86. [in Ukrainian]
Dembitska, S.V., & Kobylianska, I.M. (2023). Vdoskonalennia profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv tekhnichnykh spetsialnostei v konteksti innovatsiinoho rozvytku vyshchoi osvity [Improving the professional training of technical specialists in the context of innovative development of higher education]. Aktualni aspekty rozvytku STEAM-osvity v umovakh yevrointehratsii: zbirnyk materialiv Mizhnarodnoi naukovopraktychnoi internet-konferentsii (m. Kropyvnytskyi, 21 kvitnia 2023 roku). Kropyvnytskyi: DonDUVS, 2023. с.347-348 [in Ukrainian]
Dotsenko, I. O. (2022). Akademichna dobrochesnist u systemi zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity [Academic integrity in the higher education quality assurance system]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka, 32, 31-42. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2022-32.31-42 [in Ukrainian]
Hryshko, V.I., & Kyrychuk, B.S. (2024). Akademichna dobrochesnist i shtuchnyi intelekt: podolannia vyklykiv u osvitno-naukovii diialnosti ukrainy ta zarubizhnykh derzhav [Academic integrity and artificial intelligence: overcoming challenges in educational and scientific activities in Ukraine and foreign countries]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia Pravo, 85 (2) 2, 305-310. DOI https://doi.org/10.24144/2307-3322.2024.85.2.45 [in Ukrainian]
Kolesnikov, A. (2019). Akademichna dobrochesnist v ukrainskomu osvitno-naukovomu prostori: problemy ta sotsialni zahrozy [Academic integrity in the Ukrainian educational and scientific space: problems and social threats]. Rehionalni aspekty rozvytku produktyvnykh syl Ukrainy, 24, 122-128.
Nedypich, A. V., & Vasylenko, V. Yu. (2022). Osoblyvosti dotrymannia pryntsypiv akademichnoi dobrochesnosti: zarubizhnyi dosvid [Features of compliance with the principles of academic integrity: foreign experience]. Visnyk studentskoho naukovoho tovarystva DonNU imeni Vasylia Stusa, 5, 234-238. [in Ukrainian]
Skorobohatova, O. V., & Sulima, L. V. (2025). Suchasni pidkhody do zabezpechennia akademichnoi dobrochesnosti u zakladakh vyshchoi osvity v epokhu vykorystannia shtuchnoho intelektu [Modern approaches to ensuring academic integrity in higher education institutions in the era of artificial intelligence] Akademichni vizii, 39, 1-7. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo. 15041833 [in Ukrainian]
Syvous, I.V., & Hachak‐Velychko, L.A. (2025). Akademichna dobrochesnist yak vazhlyvyi element systemy pidvyshchennia yakosti osvity [Academic integrity as an important element of the system for improving the quality of education]. Akademichni vizii, 43, 1-7. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15556591 [in Ukrainian]
Tytska, Ya. (2018). “Akademichna dobrochesnist” ta “Akademichna vidpovidalnist” u zabezpechenni yakosti osvity [“Academic integrity” and “academic responsibility” in ensuring the quality of education]. Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo, 11, 192−195 [in Ukrainian]
##submission.downloads##
- 
								
	
							
		
	pdf
	
								
								Завантажень: 0
 
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.