Mathematical orientation of professional training of future engineers in the field of electronics and telecommunications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2020-5-2-094-101

Keywords:

engineer, vocational training, mathematical training, electronics and telecommunications

Abstract

The article analyzes the literature sources of the researched problem, gives an interpretation of the definitions of "engineering", "engineer". Experienced engineers conducted an expert study on the importance of the acquired competencies by specialists for their successful professional activity. The analysis of expert research is made. When studying mathematics and mathematical disciplines in higher technical educational institutions, students form the vast majority of these skills: the ability to think logically, the ability to collect, process and analyze information, etc.; these skills are identified by experts as those necessary to achieve a high level of professional engineering.
Educational qualification programs for bachelors in the field of electronics and telecommunications of a number of higher technical educational institutions are analyzed.
The analysis of the general-professional and specialized professional competencies envisaged for the formation in the educational process, which are formulated in the educational-professional programs, allows us to conclude that both general and special professional competencies provide thorough mathematical training for students.
During this process, students develop not only mathematical competencies, but also skills and abilities that are broader and cover a certain part of the skills and abilities provided in general-professional and specialized professional competencies. It is concluded that the study of mathematics and mathematical disciplines is crucial for the formation of a highly qualified specialist.
The following research methods were used in the work: analysis and synthesis of scientific literature, observations, questionnaires.

Author Biography

Alona Kolomiets, Vinnitsia National Technical University

Doctor Sc. (Pedagogical), Associated Professor, Associated Professor of the Chair Higher Mathematics

References

Барась, С. Т., & Коломієць, А. А (2016) Зміст фундаментальної математичної підготовки студентів радіотехнічних спеціальностей. Вісник Вінницького політехнічного інституту, 6, 115-120.

Білодід, І. К. (ред). (1980). Академічний тлумачний словник з української. Словник української мови: в 11 тт. Київ: Інститут мовознавства; Наукова думка, 4, 29. URL: http://sum.in.ua/s/inzhener.

Болтівець, С. І.; Дзюба, І. М., Жуковський, А. І., & Железняк, М. Г. (ред). (2006). Інженерна освіта. Енциклопедія Сучасної України: електронна версія НАН України, НТШ. Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, URL: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=12289.

Дутка, Г. Я. (2008). Фундаменталізація математичної підготовки майбутніх фахівців: методологічний та морально-етичний компоненти. URL: http ://www.nbuv.gov.ua/old_jrn/Soc_Gum/Nrs/2008_2/NRS_2008_2/04/00_dutka.pdf.

Клочко, В. І. (2017). Формування математичних компетентностей студентів технічних ВНЗ. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: зб. наук. праць. Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 19 (26), 64-67.

Клочко, В. І. & Коломієць, А. А. (2014). Професійно спрямована фундаменталізація навчання математики. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія: зб. наук. праць, 41, 184-187.

Ковтонюк, М. М. (2013). Сучасні тенденції фахової підготовки майбутніх учителів за кордоном. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: педагогіка і психологія, 40, 348-343.

Ковтонюк, М. М. (2013). Фундаменталізація професійної підготовки майбутнього вчителя математики – бакалаврiв: монографія. Вінниця: ТОВ «Фірма «Планер».

Кучерук, О. Я. (2014) Математична підготовка майбутніх інженерів-програмістів в контексті компетентністного підходу. Матеріали The European Scientificand Practical Congress «Globalscientificunity 2014», 26-27 September. Prague (Czech Republiс), 3, 194-199.

Освітньо-професійна програма «Радіотехніка» (2020). URL: https://vntu.edu.ua/uploads/2020/opp1/15.pdf.

Раков, С. А. (2005). Формування математичних компетентностей учителя математики на основі дослідницького підходу в навчанні з використанням інформаційних технологій (дис. д-ра пед.

наук). Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, Харків.

Терьохіна, О. Л. (2017). Формування технічного мислення майбутніх бакалаврів машинобудування у процесі фахової підготовки: монографія. Запоріжжя: ЗНТУ. URL: http://eir.zntu.edu.ua/bitstream/123456789/2158/1/Terehina_Formation_of_technical.pdf.

Товажнянський, Л. Л. (2004). Формування гуманітарно-технічної еліти як перспективна парадигма розвитку інженерної освіти у світлі Болонського процесу. Теорія і практика управління соціальними системами, 1, 3. Харків: НТУ «ХПІ».

Триус, Ю. В. & Бакланова М. Л. (2005). Проблеми і перспективи вищої математичної освіти. Дидактика математики: проблеми і дослідження, 23.URL:http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Dmpd/2005_23/23/16-23%2023_2005.pdf.

Ярхо, Т. В. (2013). Загальні вимоги до змісту професійно-математичної підготовки в технічному університеті в умовах компетентнісної освітньої моделі. Вісник Черкаського університету. Серія педагогічні науки, 37(290), 134-138.

Burry, J. (2007). Mathematical Relations in Architecture and Spatial Design. Spatial Information Architecture Laboratory, 100-105. URL: https://www.semanticscholar.org/author/BA-DipArch/2079985634.

Downloads

Abstract views: 33

Published

2023-10-13

How to Cite

[1]
A. Kolomiets, “Mathematical orientation of professional training of future engineers in the field of electronics and telecommunications ”, ПедБез, vol. 5, no. 2, pp. 94–101, Oct. 2023.

Issue

Section

Articles

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.