Теоретичні засади впровадження компетентнісного підходу у процес фундаментальної математичної підготовки фахівців технічних спеціальностей
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2019-4-1-025-032Ключові слова:
компетентність, компетентнісний підхід, фахово-спрямовані математичні компетентності, фундаментальна математична підготовка, нейропластичність мозкуАнотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми впровадження компетентнісного підходу у навчальний процес, зокрема під час фундаментальної математичної підготовки фахівців технічних спеціальностей. Здійснено огляд літературних джерел, що стосуються проблемного поля компетентнісного підходу, дано авторське тлумачення цієї дефініції.
Об’єкт дослідження – формування математичних, фахово-спрямованих математичних компетентностей студентів технічних спеціальностей.
Мета статті – розкрити існуючі підходи до трактування понять «компетентність», «компетентнісний підхід», проаналізувати впровадження компетентнісного підходу у навчальний процес у контексті теорії нейропластичності людського мозку, а також формування фахово-спрямованих математичних компетентностей у контексті цієї теорії.
Для формування конкретної компетентності потрібні декілька чинників: часовий проміжок, під час якого відбувається формування компетентності; мотивація особистості до формування компетентності; діяльність особистості, що сприяє формуванню компетентності; зовнішні цілеспрямовані впливові чинники, спричинені діями викладача. Перераховані чинники формування компетентності відповідають умовам формування нових нейронних зв’язків у головному мозку людини, які відображають нові способи мислення та дій, корелюють з концепцією нейропластичності мозку. Наведено приклад формування операційно-алгоритмічної компетентності у процесі фундаментальної математичної підготовки студентів технічних спеціальностей.
Посилання
Blumberg, M. S., Freeman, J. H., & Robinson, S. R. (2010). A new frontier for developmental behavioral neuroscience. Oxford Handbook of Developmental Behavioral Neuroscience. New York, NY: Oxford University Press. pp. 1–6.
Greenough, W. T., & Chang, F. F. (1989). Plasticity of synapse structure and pattern in the cerebral cortex. In: Peters, A., & Jones, E.G., editors. Cerebral Cortex, Vol 7. New York, NY: Plenum Press. pp. 391–440. URL : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3222570/. (дата звернення: 02.04.2019).
Kolomiiets, A. A. (2018) Neiroplastychnist mozku yak faktor formuvannia matematychnykh kompetentnostei u studentiv tekhnichnykh spetsialnostei. Materialy konferentsii «Problemy vyshchoi matematychnoi osvity: vyklyky suchasnosti». Vinnytsia: VNTU. URL : https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/pmovc/index/pages/view/zbirn2018. (data zvernennia: 02.04.2019).
Kolomiiets, A., Klochko, V., & Stakhova, O. (2019). Profesiino-oriientovani zadachi yak komponent fundamentalnoi matematychnoi pidhotovky studentiv tekhnichnykh universytetiv ta koledzhiv, Pedahohichnyi dyskurs, № 26, 75–83.
Leiko, S. V. (2013). Poniattia kompetentsiia ta kompetentnist: teoretychnyi analiz, Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, № 4, 128-135. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2013_4_15. (data zvernennia: 02.04.2019).
Lyf, K. (2015). Vkliuchyte svoi mozgh. URL : http://booksonline.com.ua/view.php?book=177035. (data zvernennia: 02.04.2019).
Petruk, V. A. (2011). Formuvannia bazovoho rivnia profesiinoi kompetentnosti u maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnykh spetsialnostei zasobamy interaktyvnykh tekhnolohii. Vinnytsia: VNTU.
Pro vyshchu osvitu. № 2704-VIII, 25.04.2019. VVR, № 21, st. 81. (2019).
Rakov, S. A. (2005). Formuvannia matematychnykh kompetentnostei uchytelia matematyky na osnovi doslidnytskoho pidkhodu u navchanni z vykorystanniam informatsiinykh tekhnolohii. (Dys. d-ra ped. nauk). Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. H. S. Skovorody, Kharkiv.
Raven, Dzh. (2001). Pedagogicheskoe testirovanie: Problemy, zabluzhdeniya, perspektivy. (per. s angl.). (2 izd., ispr.). Moskva: Intellekt-Centr.
Romanyshyna, L. M., Khmeliar, I. M., & Lukashchuk, M. M. (2011). Formuvannia kliuchovykh kompetentnostei maibutnikh fakhivtsiv u protsesi navchannia v medychnomu koledzhi. Naukovi zapysky TNPU im. V. Hnatiuka. Seriia: Pedahohika, № 2, 71–78.
Stratehiia reformuvannia osvity v Ukraini: Rekomendatsii z osvitnoi polityky. (2003). Kyiv: K.I.S.
Tatur, Yu. G. (2004). Kompetentnost v strukture modeli kachestva podgotovki specialista. Vysshee obrazovanie segodnya, № 3, 20–26
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 270