Теоретичні засади впровадження компетентнісного підходу у процес фундаментальної математичної підготовки фахівців технічних спеціальностей

Автор(и)

  • Альона Анатоліївна Коломієць Вінницький національний технічний університет

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2019-4-1-025-032

Ключові слова:

компетентність, компетентнісний підхід, фахово-спрямовані математичні компетентності, фундаментальна математична підготовка, нейропластичність мозку

Анотація

Стаття присвячена дослідженню проблеми впровадження компетентнісного підходу у навчальний процес, зокрема під час фундаментальної математичної підготовки фахівців технічних спеціальностей. Здійснено огляд літературних джерел, що стосуються проблемного поля компетентнісного підходу, дано авторське тлумачення цієї дефініції.

Об’єкт дослідження – формування математичних, фахово-спрямованих математичних компетентностей студентів технічних спеціальностей.

Мета статті – розкрити існуючі підходи до трактування понять «компетентність», «компетентнісний підхід», проаналізувати впровадження компетентнісного підходу у навчальний процес у контексті теорії нейропластичності людського мозку, а також формування фахово-спрямованих математичних компетентностей у контексті цієї теорії.

Для формування конкретної компетентності потрібні декілька чинників: часовий проміжок, під час якого відбувається формування компетентності; мотивація особистості до формування компетентності; діяльність особистості, що сприяє формуванню компетентності; зовнішні цілеспрямовані впливові чинники, спричинені діями викладача. Перераховані чинники формування компетентності відповідають умовам формування нових нейронних зв’язків у головному мозку людини, які відображають нові способи мислення та дій, корелюють з концепцією нейропластичності мозку. Наведено приклад формування операційно-алгоритмічної компетентності у процесі фундаментальної математичної підготовки студентів технічних спеціальностей.

Біографія автора

Альона Анатоліївна Коломієць, Вінницький національний технічний університет

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри вищої математики

Посилання

Blumberg, M. S., Freeman, J. H., & Robinson, S. R. (2010). A new frontier for developmental behavioral neuroscience. Oxford Handbook of Developmental Behavioral Neuroscience. New York, NY: Oxford University Press. pp. 1–6.

Greenough, W. T., & Chang, F. F. (1989). Plasticity of synapse structure and pattern in the cerebral cortex. In: Peters, A., & Jones, E.G., editors. Cerebral Cortex, Vol 7. New York, NY: Plenum Press. pp. 391–440. URL : https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3222570/. (дата звернення: 02.04.2019).

Kolomiiets, A. A. (2018) Neiroplastychnist mozku yak faktor formuvannia matematychnykh kompetentnostei u studentiv tekhnichnykh spetsialnostei. Materialy konferentsii «Problemy vyshchoi matematychnoi osvity: vyklyky suchasnosti». Vinnytsia: VNTU. URL : https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/pmovc/index/pages/view/zbirn2018. (data zvernennia: 02.04.2019).

Kolomiiets, A., Klochko, V., & Stakhova, O. (2019). Profesiino-oriientovani zadachi yak komponent fundamentalnoi matematychnoi pidhotovky studentiv tekhnichnykh universytetiv ta koledzhiv, Pedahohichnyi dyskurs, № 26, 75–83.

Leiko, S. V. (2013). Poniattia kompetentsiia ta kompetentnist: teoretychnyi analiz, Pedahohichnyi protses: teoriia i praktyka, № 4, 128-135. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/pptp_2013_4_15. (data zvernennia: 02.04.2019).

Lyf, K. (2015). Vkliuchyte svoi mozgh. URL : http://booksonline.com.ua/view.php?book=177035. (data zvernennia: 02.04.2019).

Petruk, V. A. (2011). Formuvannia bazovoho rivnia profesiinoi kompetentnosti u maibutnikh fakhivtsiv tekhnichnykh spetsialnostei zasobamy interaktyvnykh tekhnolohii. Vinnytsia: VNTU.

Pro vyshchu osvitu. № 2704-VIII, 25.04.2019. VVR, № 21, st. 81. (2019).

Rakov, S. A. (2005). Formuvannia matematychnykh kompetentnostei uchytelia matematyky na osnovi doslidnytskoho pidkhodu u navchanni z vykorystanniam informatsiinykh tekhnolohii. (Dys. d-ra ped. nauk). Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet im. H. S. Skovorody, Kharkiv.

Raven, Dzh. (2001). Pedagogicheskoe testirovanie: Problemy, zabluzhdeniya, perspektivy. (per. s angl.). (2 izd., ispr.). Moskva: Intellekt-Centr.

Romanyshyna, L. M., Khmeliar, I. M., & Lukashchuk, M. M. (2011). Formuvannia kliuchovykh kompetentnostei maibutnikh fakhivtsiv u protsesi navchannia v medychnomu koledzhi. Naukovi zapysky TNPU im. V. Hnatiuka. Seriia: Pedahohika, № 2, 71–78.

Stratehiia reformuvannia osvity v Ukraini: Rekomendatsii z osvitnoi polityky. (2003). Kyiv: K.I.S.

Tatur, Yu. G. (2004). Kompetentnost v strukture modeli kachestva podgotovki specialista. Vysshee obrazovanie segodnya, № 3, 20–26

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 330

Опубліковано

2019-08-28

Як цитувати

[1]
А. А. Коломієць, «Теоретичні засади впровадження компетентнісного підходу у процес фундаментальної математичної підготовки фахівців технічних спеціальностей», ПедБез, вип. 4, вип. 1, с. 25–32, Сер 2019.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.