Tрансформація компетентнісного підходу в умовах цифрового суспільства як основа модернізації підготовки фахівців з електроенергетики в закладах вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-1-064-071Ключові слова:
компетентнісний підхід, цифрова трансформація, електроенергетика, модернізація освіти, вища школа, цифрові компетентності, практична підготовка, освітні програми.Анотація
Стаття присвячена дослідженню трансформації компетентнісного підходу в контексті цифрового суспільства та його ролі як основи модернізації підготовки фахівців з електроенергетики у закладах вищої освіти. Актуальність дослідження зумовлена стрімким розвитком цифрових технологій, що змінюють вимоги до професійних компетентностей енергетиків. Метою статті є обґрунтування впливу цифрової трансформації на зміст, методи та структуру підготовки майбутніх фахівців галузі та визначення потенціалу оновленого компетентнісного підходу для якісної модернізації освітнього процесу. У статті констатовано глибокий і системний вплив цифрової трансформації на всі аспекти підготовки фахівців з енергетики, включаючи необхідність інтеграції цифрових технологій у фахову підготовку, оновлення змісту базових курсів, забезпечення міждисциплінарності, створення методичних рекомендацій для використання цифрових платформ та симуляторів, впровадження інтерактивних методів навчання, забезпечення мобільності та гнучкості освітніх траєкторій, оновлення освітніх програм, посилення взаємодії з ІТ-сферою та промисловістю, а також формування цифрової освітньої екосистеми. Доведено ефективність компетентнісного підходу та запропоновано перспективи подальшого підвищення ефективності практичної підготовки через використання прямого підключення до систем управління енергетичними об’єктами та візуалізації виробничих процесів.
Посилання
Dembitska, S., Kobylianskyi, O., Kobylianska, I., & Tatarchuk, V. (2024). Application of a risk-oriented approach in the process of professional training of specialists in energy industry. Przegląd elektrotechniczny, 6, 248-252.
Dembitska, S., Kuzmenko, O., Savchenko, I., Demianenko, V., & Hanna, S. (2024). Digitization of the Educational and Scientific Space Based on STEAM Education. In: Auer, M. E., Cukierman, U. R., Vendrell Vidal, E., Tovar Caro, E. (eds) Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, 901. https://doi.org/10.1007/978-3-031-53022-7_34
Kobylianskyi, O., & Dembitska, S. (2022). Formation of work safety culture of the technical specialists. Professional Pedagogics, 2 (25), 138-146.
Kobylianskyi, O., Stavnycha, Т., Dembitska, S., Kobylianska, I., & Miastkovska, M. (2024). Innovative Learning Technologies in the Process of Training Specialists of Engineering Specialties in the Conditions of Digitalization of Higher Education. In: Auer, M.E., Cukierman, U.R., Vendrell Vidal, E., Tovar Caro, E. (eds) Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, 911. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-53382-2_1.
Miastkovska, M., Dembitska, S., Puhach, V., Kobylianska, I., & Kobylianskyi, O. (2024). Improving the Efficiency of Students’ Independent Work During Blended Learning in Technical Universities. In: Auer, M.E., Cukierman, U.R., Vendrell Vidal, E., Tovar Caro, E. (eds) Towards a Hybrid, Flexible and Socially Engaged Higher Education. ICL 2023. Lecture Notes in Networks and Systems, 899. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-51979-6_21.
Puhach, S., Dembitska, S., & Kobylianskyi, O. (2022). Improvement of professional training of technical specialists according to requirements of integration methodological approach. Науково-методичний журнал «Нова педагогічна думка», 3(111), 14-23.
Zelinska, A., Tarasovych, L., & Lavrynenko, S. (2023). Tsyfrovi kompetentsii yak osnova transformatsii profesiinoi osvity maibutnikh menedzheriv [Digital competences as a basis for transforming the professional education of future managers]. Ekonomika ta suspilstvo, 49. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-51. [in Ukrainian].
Kobylianska, I. M., & Kobylianskyi, O. V. (2014). Praktychni aspekty formuvannia kompetentnosti fakhivtsiv [Practical aspects of developing the competence of specialists]. Kirovohradskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Volodymyra Vynnychenka. Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, 2(6), 120–124. Kirovohrad: RVV KDPU im. V. Vynnychenka. [in Ukrainian].
Popova I. O., Popriadukhin V. S., & Koval O. Yu. (2022). Kompetentnisnyi pidkhid u pidhotovtsi zdobuvachiv-enerhetykiv u protsesi vyvchennia teoretychnykh osnov elektrotekhniky [Competence-based approach in the training of power engineers in the process of studying the theoretical foundations of electrical engineering]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5. Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy. Zbirnyk naukovykh prats. MON Ukrainy, Nats. ped. un-t imeni M. P. Drahomanova (vypusk 86, s. 165-169). Kyiv: Vydavnychyi dim «Helvetyka». DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.86.32. [in Ukrainian].
Popova, I. O., Petrov, V. O., & Popriadukhin, V. S. (2018). Shchodo pytannia motyvatsii studentiv osvitnoho stupeniu «bakalavr» do uspishnoi profesiinoi pidhotovky [On the issue of motivation of bachelor's degree students for successful professional training]. Udoskonalennia navchalno-vykhovnoho protsesu v VNZ. Zbirnyk naukovo-metodychnykh prats TDATU. (21, 41-47). Melitopol: TDATU. [in Ukrainian].
Popova, I. O., Petrov, V. O., & Popriadukhin, V. S. (2019). Osoblyvosti formuvannia profesiinykh yakostei pry pidhotovtsi fakhivtsiv-enerhetykiv [Peculiarities of forming professional qualities in the training of energy specialists]. Udoskonalennia navchalno-vykhovnoho protsesu v zakladakh vyshchoi osvity: zb. nauk.-metod. prats TDATU. (22, 118-123). Melitopol: TDATU. [in Ukrainian].
Popriadukhin, V. S., Popova, I. O., & Borokhov, I. V. (2019). Rol piznavalnoi samostiinoi roboty studentiv v osvitnomu protsesi pry vyvchenni teoretychnykh osnov elektrotekhniky [The role of cognitive independent work of students in the educational process in the study of theoretical foundations of electrical engineering]. Vitchyzniana nauka na zlami epokh: problemy ta perspektyvy rozvytku: vseukrainska naukovo-praktychna internet-konferentsiia, 22 sichnia 2019 roky (48, 161-162). Pereiaslav-Khmelnytskyi: DVNZ «Pereiaslav-Khmelnytskyi DPU imeni Hryhoriia Skovorody». [in Ukrainian].
Radkevych, V. O., Radkevych, O. P., & Pryhodii, M. A. (2022). Praktyko-oriientovana pidhotovka pedahohiv profesiinoi osvity z vidnovliuvalnoi enerhetyky dlia povoiennoi vidbudovy Ukrainy [Practice-oriented training of vocational teachers in renewable energy for post-war reconstruction of Ukraine]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity, 76, 29-40 DOI: https://doi.org/10.32820/2074-8922-2022-76-29-40 [in Ukrainian].
Sukhodolia, O.M. (2017). Zabezpechennia enerhetychnoi bezpeky ta stiikosti enerhetyky Ukrainy: pytannia pidhotovky ta perepidhotovky personalu pidpryiemstv palyvno-enerhetychnoho kompleksu [Ensuring Energy Security and Sustainability of Ukraine's Energy Sector: Training and Retraining of Personnel of Fuel and Energy Sector Enterprises]. Enerhetyka: ekonomika, tekhnolohii, ekolohiia, 2, 124-130 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 6
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.