Антропологічні детермінанти гуманістичних концепцій виховання
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2020-5-1-001-008Ключові слова:
антропологізм, антропологічна концепція, гуманістичне виховання, гуманістичні цінності, ціннісне ставлення до людини, толерантність, готовність до толерантних взаєминАнотація
В статті розкриті антропологічні детермінанти гуманістичних концепцій виховання. Домінантою є формування базових цінностей гуманізму. Принцип людиноцентризму в освіті об’єктивується нами як особистісно орієнтований виховний процес. В основі антропологічної концепції лежить антропоцентрична модель виховання. Людина в ній – найвища цінність, відкрита система, а головне завдання виховання – створення середовища, сприятливого для саморозвитку кожного. Антропологізм максимально наближається до гуманістичного принципу організації виховання відповідно до законів розвитку особистості, сприяє формуванню у молоді ціннісного ставлення до людини, на основі якого можливе виховання толерантності. У статті представлений фрагмент дослідження виховання культури толерантних взаємин на основі гуманістичних цінностей. А сама толерантність розглядається в руслі антропологічної концепції. Доведено, що виховання толерантності відбувається ефективніше за умов забезпечення особистісно зорієнтованої суб’єкт-суб’єктної взаємодії і створення ситуацій колективного співробітництва та довіри; оптимізація міжособистісного спілкування учнів за рахунок розвитку у них здатності до розуміння й прийняття власної особистості (прояву рефлексії) та стійкості до зовнішніх негативних впливів (емоційної стабільності); активізація зусиль, спрямованих на сприйняття іншої людини, розвиток у вихованців емпатії та асертивності. Толерантність ми розуміємо як ціннісно-усвідомлену психічну інтра- та інтерактивність, що виявляється в рефлексивності учнів (здатності до усвідомленого розуміння власної особистості, поваги до неї), їхній соціальній перцепції (визнанні, розумінні та прийнятті іншої людини) і можлива лише за умови здатності до емоційної чуйності (емпатії), самоконтролю та емоційної стійкості як запоруки продуктивної суб’єкт-суб’єктної взаємодії, співпраці й конструктивного діалогу; виступає невід’ємним атрибутом активної життєвої позиції. Завдяки експериментальній методиці доведено ефективність авторської моделі виховання толерантності в закладах загальної середньої освіти, новітніх, інтерактивних форм і методів гуманістичного виховання.
Посилання
Avsheniuk, N. M., Diachenko, L. M., Kotun, K. V., Marusynets, M. M., Ohiienko, O. I., Sulyma, O. V., & Postryhach, N. O. (2017). Zarubizhnyi dosvid profesiinoi pidhotovky pedahohiv: analitychni materialy [Foreign experience of professional training of teachers: analytical materials]. Kyiv: DKS «Tsentr». [in Ukrainian].
Anosov, I. P. (2003). Suchasnyi osvitnii protses: Antropologichnyi aspect: monographia [Contemporary educational process: anthropological aspect: monograph]. K.: Twim Inter. [in Ukrainian].
Bereziuk, O. S. (Red.), Vlasenko, O. M., Bashmanivskyi, O. L., Zakharchuk, N. V., & Piddubna, O. M. (2013). Dydaktychna model profesiinoi diialnosti maibutnoho fakhivtsia v umovakh innovatsiinoho osvitnoho prostoru (kontseptualnyi pidkhid) (I chastyna): monohrafiia [Didactic model of professional activity of the future specialist in the conditions of innovative educational space (conceptual approach) (I part): monograph]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. [in Ukrainian].
Huk, O. F. Humanizatsiia osvitnoho protsesu u vyshchomu navchalnomu zakladi [Humanization of the educational process in higher education]. URL: http://www.soc.univ.kiev.ua/sites/default/files/library/elopen/aktprob14_179.pdf. [in Ukrainian].
Hurevych, R. S. Aktualni problemy navchannia, vykhovannia ta rozvytku uchniv zahalnoosvitnoi shkoly [Actual problems of teaching, education and development of secondary school students]. URL: http://library.vspu.net/bitstream/handle/123456789/1071/001.pdf?sequence=1&isAllowed=y. [in Ukrainian].
Ziaziun, I. A. Filosofiia pedahohichnoi antropolohii [Philosophy of pedagogical anthropology]. https://lib.iitta.gov.ua/3244/1/%D0%B7%D1%8F%D0%B7%D1%8E%D0%BD10.pdf. [in Ukrainian].
Yevsovych, R. V. (2014). Humanizatsiia ta humanitaryzatsiia vyshchoi osvity v Ukraini: istorychnyi aspekt. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Humanization and humanization of higher education in Ukraine: historical aspect. Spirituality of personality: methodology, theory and practice]. URL: http://oaji.net/articles/2014/690-1396516546.pdf. [in Ukrainian].
Maltsev, O. V. (2018). Kontseptsii udoskonalennia pryrody liudyny v neorelihiinykh doktrynakh XX st. (Dys. kand. filos. Nauk). [Concepts of improving human nature in neo-religious doctrines of the twentieth century. Dis. Cand. philos. Science]. Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka, Zhytomyr. [in Ukrainian].
Radionova, I. O. (2000). Suchasna amerykanska philosophia osvity s vykhovannia: tematychni polia ta paradygmalno-kontseptualni pobudovy [Modern American philosophy of education and training: thematic fields and paradigmatic conceptual constructions]. Kharkiv: KDPU. [in Ukrainian].
Stoliarenko, O. V. (2017). Vykhovannia u shkolariv tsinnisnogo stavlennia do liudyny: teoretychnyi ta metodychnyi aspekty: monographia. Knyga 1. Liudskyi vymir: istoria, mynule i suchasnist [Teaching pupils the principles of a value-centered attitude to a person: theoretical and methodical aspects: monograph. Book 1. Human Realm: History, Past and Present]. Vinnitsa: LLC «Planer». [in Ukrainian].
Stoliarenko, O. V. (2018). Vykhovannia u shkolariv tsinnisnogo stavlennia do liudyny: teoretychnyi ta metodychnyi aspekty: monographia. Knyga 2. Metodologia vykhovannia tsinnisnogo stavlennia do liudyny v uchniv zagalnoosvitnoi shkoly [Teaching pupils the principles of a value-centered attitude to a person: theoretical and methodical aspects: monograph. Book 2. Methodology of Teaching Pupils the Principles of a Value-Centered Attitude to a Person]. Vinnitsa: LLC «Nilan LTD». [in Ukrainian].
Stoliarenko, O. V., Stoliarenko, O. V., & Leshko U. (Red.). (2020). Pedahohichni ta sotsialno-politychni chynnyky formuvannia informatsiinoho suspilstva v rusli humanistychnoi paradyhmy staloho rozvytku. Informatsiine suspilstvo: suchasni transformatsii: monohrafiia [Pedagogical and socio-political factors of information society formation in line with the humanistic paradigm of sustainable development. Information society: modern transformations: monograph]. (р. 355-363). Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho. Vinnytsia: FOP Korzun D. Yu. [in Ukrainian].
Stoliarenko, O. V., & Kobernik, O. M. (Ed.). (2019). Tsinnisna determinatsiia osobystisnoi samorehuliatsii v humanistychnii paradyhmi vykhovannia. Vykhovannia zrostaiuchoi osobystosti: tsinnisnyi vymir: kolektyvna monohrafiia [Value determination of personal self-regulation in the humanistic paradigm of education. Education of the growing personality: value dimension: collective monograph]. (р. 5-24). Uman: Vizavi. [in Ukrainian].
Stoliarenko, O. V., Stoliarenko, O. V., & Kobernik, O. M. (Ed.). (2019). Tsinnisne stavlennia do liudyny v zahalnii stratehii vykhovannia osobystosti. Vykhovannia zrostaiuchoi osobystosti: tsinnisnyi vymir kolektyvna monohrafiia [Value determination of personal self-regulation in the humanistic paradigm of education. Education of the growing personality: value dimension: collective monograph]. (р. 75-93). Uman: Vizavi. [in Ukrainian].
Yatsenko, S. L. Sotsialno-filosofskyi aspekt problemy osobystisno-oriientovanoho navchannia [Socio-philosophical aspect of the problem of personality-oriented learning]. URL: http://studentam.net.ua/content/view/7773/99/. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 185
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.