TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS FROM ACCOUNTING AND ADMINISTRATION IN THE COMPETENCY APPROACH USING ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES

Authors

  • Nataliia Oleksiivna Vasazhenko Vinnytsіa Educational Institute of Economy of Ternopil National Economic University

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2016-1-1-20-31

Keywords:

competence, training, specialists in economy, electronic educational resources

Abstract

Structural reform of the national higher education system aimed at ensuring mobility, employability and competitiveness of higher education experts, the implementation of the ideas of the Bologna process. Traditional forms of professional training of future specialists in economy that will work in conditions of instability of the environment in enterprises and organizations of the unstable internal environment, does not fully meet the current requirements of society.

Under such circumstances the study of professional disciplines using electronic educational resources has set a leading role in the training of specialists capable of solving complex professional tasks. In the process of formation of professional competence there must be taken into account the personal aspect of the training of future specialists in economy, who have the necessary to form their safety culture, risk-oriented thinking and ability to solve professional tasks in a market economy and the inherent instability of the internal (organization) and the functioning of the environment.

Author Biography

Nataliia Oleksiivna Vasazhenko, Vinnytsіa Educational Institute of Economy of Ternopil National Economic University

Lecturer of the Chair of Fundamental Sciences and Humanities

References

<p>1. Кобилянська І. М. Формування компетентності з безпеки життєдіяльності майбутніх спеціалістів фінансово-економічних спеціальностей / І. М. Кобилянська // Актуальні питання природничо-математичної освіти : зб. наук. праць. – Суми : ВВП «Мрія», 2014. – Вип. 3. – С. 155–162.</p>
<p>2. Гуревич Р. С. Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті / Гуревич Р. С., Кадемія М. Ю., Козяр М. М. ; за ред. Гуревича Р. С. – Львів, 2012. – 506 с. </p>
<p>3. Маркова А. К. Психология профессионализма / Маркова А. К. – М. : Класс, 1996. – 308 с. </p>

<p>4. Гуревич Р. Професійна компетентність майбутнього педагога: як її формувати? / Р. Гуревич, М. Кадемія // Витоки педагогічної майстерності. – 2012. – Вип. 10. – С. 66–70. </p>

<p>5. Кобилянський О. В. Теоретичні засади формування компетенцій з безпеки життєдіяльності у студентів економічних спеціальностей : монографія / Кобилянський О. В., Дембіцька С. В., Кобилянська І. М. – Вінниця : ВНТУ, 2014. – 264 с.</p>

<p>6. Ахаян A. A. Виртуальный педагогический вуз. Теория становления / Ахаян A. A. – СПб. : Изд-во «Корифей», 2001. – 172 с.</p>

7. Абалуев Р. Н. Интернет-технологии в образовании: учебно-методическое пособие / [Абдулаев Р. Н., Астафьева Н. Е., Баскакова Н. И., Бойко Е. Ю.]. – Тамбов : Изд-во Тамб. гос. техн. ун-та., 2002. – 136 с.

8. Хуторской А. В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты / [Электронный ресурс] / А. В. Хуторской // Отделение философии образования и теоретической педагогики РАО, Центр «Эйдос». – Режим доступа : http // www.eidos.ru/ news/compet.htm.

9. Андреев А. А. Технологии информационного общества / А. А. Андреев, Ю. Б. Рубин // Интернет и современное общество: труды V Всероссийской объединенной конференции. – СПб. : Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2002. – С. 152–156.

10. Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси [Електронний ресурс] : наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 01 жовт. 2012 р. № 1060 / Верховна Рада України. – Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12.

11. Педагогічні технології у неперервній професійній освіті : монографія / За ред. Сисоєвої С. О. – К. : ВІПОЛ, 2001. – 502 с.

12. Ладыженская Н. В. Интернет: гуманитарные аспекты обучения общению /
Н. В. Ладыженская // Информатика и образование. – 2006. – № 7. – С. 9–15.

13. Валеева Ю. И. Телекоммуникационные технологии как средства научных исследований : учеб. пособие / Валеева Ю. И., Сликишная И. В., Шемет А. Н. – Новокузнецк : Изд-во КузГПА, 2004. – 140 с.

14. Белоновская И. Д. Моделирование проблемных ситуаций как средство формирования прогностических умений будущего юриста : монография / И. Д. Белоновская, Е. О. Филиппова. – Оренбург : ООО ИПК «Университет», 2012. – 192 с.

15. Вовси-Тиллье Л. А. Модульно-компетентностная технология / Л. А. Вовси-Тиллье // Среднее профессиональное образование. – 2011. – № 3. – С. 30–35.

16. Турен А. Возвращение человека действующего. Очерк социологии / А. Турен. – М. : Научный мир, 2004. – 204 с.

17. Новиков А. М. Образовательный проект (методология образовательной деятельности) / А. М. Новиков, Д. А. Новиков. – М. : Эгвес, 2004. – 120 с.

18. Карамышева Т. В. Изучение иностранных языков с помощью компьютера. В вопросах и ответах / Карамышева Т. В. – СПб. : Союз, 2001. – 192 с.

19. Селевко Г. К. Современные образовательные технологии : учеб. пособие / Селевко Г. К. – М. : Народное образование, 1998. – 256 с.

20. Dudeney G. How to teach with Technology / G. Dudeney, N. Hokly. – Essex : Pearson Education Limited, 2007. – 192 p.

21. Ляшенко Б. М. Навчання та наукова діяльність студентів: пошук і метапошук інформації у мережі Інтернет / Б. М. Ляшенко, О. С. Сверчевська // Проблеми освіти у Польщі та в Україні в контексті процесів глобалізації та євроінтеграції. – К. : КІМ, 2009. – С. 506–514.

===== REFERENCES =========

1. Kobylianska I. M. Formuvannia kompetentnosti z bezpeky zhyttiediialnosti maibutnikh spetsialistiv finansovo-ekonomichnykh spetsialnostei / I. M. Kobylianska // Aktualni pytannia pryrodnycho-matematychnoi osvity : zb. nauk. prats. – Sumy : VVP «Mriia», 2014. – Vyp. 3. – S. 155–162.
2. Hurevych R. S. Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v profesiinii osviti / Hurevych R. S., Kademiia M. Iu., Koziar M. M. ; za red. Hurevycha R. S. – Lviv, 2012. – 506 s.
3. Markova A. K. Psihologiya professionalizma / Markova A. K. – M. : Klass, 1996. – 308 s.
4. Hurevych R. Profesiina kompetentnist maibutnoho pedahoha: yak yii formuvaty? / R. Hurevych, M. Kademiia // Vytoky pedahohichnoi maisternosti. – 2012. – Vyp. 10. – S. 66–70.
5. Kobylianskyi O. V. Teoretychni zasady formuvannia kompetentsii z bezpeky zhyttiediialnosti u studentiv ekonomichnykh spetsialnostei : monohrafiia / Kobylianskyi O. V., Dembitska S. V., Kobylianska I. M. – Vinnytsia : VNTU, 2014. – 264 s.
6. Ahayan A. A. Virtualnyiy pedagogicheskiy vuz. Teoriya stanovleniya / Ahayan A. A. – SPb. : Izd-vo «Korifey», 2001. – 172 s.
7. Abaluev R. N. Internet-tehnologii v obrazovanii: uchebno-metodicheskoe posobie / [Abdulaev R. N., Astafeva N. E., Baskakova N. I., Boyko E. Yu.]. – Tambov : Izd-vo Tamb. gos. tehn. un-ta., 2002. – 136 s.
8. Hutorskoy A. V. Klyuchevyie kompetentsii i obrazovatelnyie standartyi / [Elektronnyiy resurs] / A. V. Hutorskoy // Otdelenie filosofii obrazovaniya i teoreticheskoy pedagogiki RAO, Tsentr «Eydos». – Rezhim dostupa :
http // www.eidos.ru/ news/compet.htm.
9. Andreev A. A. Tehnologii informatsionnogo obschestva / A. A. Andreev, Yu. B. Rubin // Internet i sovremennoe obschestvo: trudyi V Vserossiyskoy ob'edinennoy konferentsii. – SPb. : Izd-vo S.-Peterb. un-ta, 2002. – S. 152–156.
10. Pro zatverdzhennia Polozhennia pro elektronni osvitni resursy [Elektronnyi resurs] : nakaz Ministerstva osvity i nauky, molodi ta sportu Ukrainy vid 01 zhovt. 2012 r. № 1060 / Verkhovna Rada Ukrainy. – Rezhym dostupu :
http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12.
11. Pedahohichni tekhnolohii u neperervnii profesiinii osviti : monohrafiia / Za red. Sysoievoi S. O. – K. : VIPOL, 2001. – 502 s.
12. Ladyizhenskaya N. V. Internet: gumanitarnyie aspektyi obucheniya obscheniyu / N. V. Ladyizhenskaya // Informatika i obrazovanie. – 2006. – # 7. – S. 9–15.
13. Valeeva Yu. I. Telekommunikatsionnyie tehnologii kak sredstva nauchnyih issledovaniy : ucheb. posobie / Valeeva Yu. I., Slikishnaya I. V., Shemet A. N. – Novokuznetsk : Izd-vo KuzGPA, 2004. – 140 s.
14. Belonovskaya I. D. Modelirovanie problemnyih situatsiy kak sredstvo formirovaniya prognosticheskih umeniy buduschego yurista : monografiya / I. D. Belonovskaya, E. O. Filippova. – Orenburg : OOO IPK «Universitet», 2012. – 192 s.
15. Vovsi-Tille L. A. Modulno-kompetentnostnaya tehnologiya / L. A. Vovsi-Tille // Srednee professionalnoe obrazovanie. – 2011. – № 3. – S. 30–35.
16. Turen A. Vozvraschenie cheloveka deystvuyuschego. Ocherk sotsiologii / A. Turen. – M. : Nauchnyiy mir, 2004. – 204 s.
17. Novikov A. M. Obrazovatelnyiy proekt (metodologiya obrazovatelnoy deyatelnosti) / A. M. Novikov, D. A. Novikov. – M. : Egves, 2004. – 120 s.
18. Karamyisheva T. V. Izuchenie inostrannyih yazyikov s pomoschyu kompyutera. V voprosah i otvetah / Karamyisheva T. V. – SPb. : Soyuz, 2001. – 192 s.
19. Selevko G. K. Sovremennyie obrazovatelnyie tehnologii : ucheb. posobie / Selevko G. K. – M. : Narodnoe obrazovanie, 1998. – 256 s.
20. Dudeney G. How to teach with Technology / G. Dudeney, N. Hokly. – Essex : Pearson Education Limited, 2007. – 192 p.
21. Liashenko B. M. Navchannia ta naukova diialnist studentiv: poshuk i metaposhuk informatsii u merezhi Internet / B. M. Liashenko, O. S. Sverchevska // Problemy osvity u Polshchi ta v Ukraini v konteksti protsesiv hlobalizatsii ta yevrointehratsii. – K. : KIM, 2009. – S. 506–514.

Downloads

Abstract views: 265

Published

2017-03-07

How to Cite

[1]
N. O. Vasazhenko, “TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS FROM ACCOUNTING AND ADMINISTRATION IN THE COMPETENCY APPROACH USING ELECTRONIC EDUCATIONAL RESOURCES”, ПедБез, vol. 1, no. 1, pp. 20–31, Mar. 2017.

Issue

Section

Articles

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.