FORMATION OF PREPAREDNESS OF TEACHERS-PHILOSOPHY TO PROJECT ACTIVITY
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2017-2-2-98-104Keywords:
teacher-philologist, secondary school, professional competence, innovative activity, project activityAbstract
At the current stage of development of a comprehensive school, the project activity is one of the most promising di-rections for the modernization of the educational process, as it creates the conditions for creative self-development and self-realization of students, forms all necessary vital competencies (multicultural, linguistic, informational, political and social). Independent acquisition of knowledge, systematization of them, the possibility to navigate the information space, to see the problem and take decisions most effectively is due to participation in the implementation of projects on various disciplines.
The object of the research is the process of forming competence from the project activity of teachers-philologists.
The purpose of the work is to investigate the conditions of use by teachers-philologists of the project method in sec-ondary schools.
The analysis can reveal the components of teachers' readiness for the project activity: readiness for innovation is an integral quality of the personality, characterized by the presence and certain level of formation of innovative competence, which manifests itself in the pursuit of innovation activity, in preparation for its implementation on a professional level, and its formation should begin at the stage of professional training of teachers in higher education institutions.
References
2. Мирошниченко В. О. Методика застосування проектної технології у процесі навчання історії в 10-му класі : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Володимир Олександрович Мирошниченко. – К., 2010. – 21 с.
3. Гаврилюк Г. М. Підготовка вчителів у післядипломній освіті до реалізації проектно-технологічного підходу в трудовому навчанні учнів : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Галина Михайлівна Гаврилюк. – Херсон, 2016. – 23 с.
4. Ізбаш С. С. Проектна діяльність як фактор соціально-професійної адаптації студентів педагогічного універси-тету : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Світлана Сергіївна Ізбаш. – К., 2007. – 20 с.
5. Копылова В. В. Проектная методика как эффективная технология воспитания учащихся средствами иностран-ного языка (8-9 классы, английский язык) : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Виктория Викторовна Копылова. – М., 2001. – 22 с.
6. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования : учебн. пособие для студ. пед. вузов и системы повышения квалиф. пед. кадров / Е. С. Полат, М. Ю. Бухарина, М. В. Моисеева, А. Е. Петров ; под ред. Е. С. Полат. – М. : изд. центр «Академия», 2001. – 272 с.
7. Кілпатрик В. Х. Метод проектов. Применение целевой установки в педагогическом процессе / В. Х. Кілпатрик. – Л. : Брокгауз-Ефрон, 1925. – 43 с.
8. Селевко Г. К. Современные образовательные технологии : учебн. пособ. / Г. К. Селевко. – М. : Народное обра-зование, 1998. – 256 с.
9. Филимонов А. А. Организация проектной деятельности : учебно-метод. пособ. / А. А. Филимонов, В. И. Гам. – Омск : Изд-во ОмГПУ, 2005. – 256 с.
10. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 376 с.
11. Гончаренко С. У. Формування наукового світогляду учнів під час вивчення фізики / С. У. Гончаренко. – К. : Радянська школа, 1990. – 190 с.
12. Голуб Г. Б. Метод проектов как технология формирования ключевых компетентностей учащихся / Голуб Г. Б., Чуракова О. В. – Самара : Британский совет, Департамент образования и науки Администрации Самарской облас-ти, 2003. – 234 с.
13. Левитес Д. Г. Практика обучения : современные образовательные технологии / Д. Г. Левитес. – Воронеж : МОДЭК ; Москва : Институт практической психологии, 1998. – 288 с.
14. Щукина Г. И. Проблема познавательного интереса в педагогике / Г. И. Щукина. – М. : Просвещение, 1971. – 352 с.
15. Новые педагогические и информационные технологи в системе образования / [под ред. Е. С. Полат]. – М. : Издательский центр «Академия», 1999. – 224 с.
16. Ващенко Л. М. Управління інноваційними процесами : монографія / Людмила Миколаївна Ващенко. – К. : ВПЦ «Тираж», 2005. – 379 с.
17. Роджерс К. Свобода учиться / К. Роджерс, Д. Фрейберг. – М. : Смысл, 2002. – 527 с.
18. Сисоєва С. Особистісно зорієнтовані технології : метод проектів / Світлана Сисоєва // Підручник для дирек-тора. – 2005. – № 9–10. – С. 25–31.
19. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології : навч. посібн. / І. М. Дичківська. – К. : Академвидав, 2004. – 352 с.
20. Психолого-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу : теоретико-методологічний аспект : монографія / О. І. Гура. – Запоріжжя : ГУ «ЗІДНУ», 2006. – 332 с.
21. Формування готовності майбутніх вчителів до інноваційної діяльності: теорія і практика : колективна моног-рафія / [авт. кол. О. І. Огієнко, Т. Г. Калюжна, Л. О. Мільто, Ю. Л. Радченко, К. В. Ковтун]. – К., 2016. – 258 с.
22. Метод проектів : традиції, перспективи, життєві результати : практико зорієнтований збірник / [на-ук. ред. І. Г. Єрмаков]. – К. : Департамент, 2003. – 500 с.
REFERENCES
1. Onopriyenko O. V. Metod proektiv yak zasib rozvitku piznavalnih interesiv molodshih shkolyariv : avtoref. dis. … kand. ped. nauk : 13.00.09 / Oksana Volodimirivna Onopriyenko. – K., 2009. – 22 s.
2. Miroshnichenko V. O. Metodika zastosuvannya proektnoyi tehnologiyi u procesi navchannya istoriyi v 10-mu klasi : avtoref. dis. … kand. ped. nauk : 13.00.02 / Volodimir Oleksandrovich Miroshnichenko. – K., 2010. – 21 s.
3. Gavrilyuk G. M. Pidgotovka vchiteliv u pislyadiplomnij osviti do realizaciyi proektno-tehnologichnogo pidhodu v trudovomu navchanni uchniv : avtoref. dis. … kand. ped. nauk : 13.00.04 / Galina Mihajlivna Gavrilyuk. – Herson, 2016. – 23 s.
4. Izbash S. S. Proektna diyalnist yak faktor socialno-profesijnoyi adaptaciyi studentiv pedagogichnogo universitetu : avtoref. dis. … kand. ped. nauk : 13.00.04 / Svitlana Sergiyivna Izbash. – K., 2007. – 20 s.
5. Kopylova V. V. Proektnaya metodika kak effektivnaya tehnologiya vospitaniya uchashihsya sredstvami inostrannogo yazyka (8-9 klassy, anglijskij yazyk) : avtoref. dis. … kand. ped. nauk : 13.00.02 / Viktoriya Viktorovna Kopylova. – M., 2001. – 22 s.
6. Novye pedagogicheskie i informacionnye tehnologii v sisteme obrazovaniya : uchebn. posobie dlya stud. ped. vuzov i sistemy povysheniya kvalif. ped. kadrov / E. S. Polat, M. Yu. Buharina, M. V. Moiseeva, A. E. Petrov ; pod red. E. S. Polat. – M. : izd. centr «Akademiya», 2001. – 272 s.
7. Kilpatrik V. H. Metod proektov. Primenenie celevoj ustanovki v pedagogicheskom processe / V. H. Kilpatrik. – L. : Brokgauz-Efron, 1925. – 43 s.
8. Selevko G.K. Sovremennye obrazovatelnye tehnologii : uchebn. posob. / G. K. Selevko. – M. : Narodnoe obrazovanie, 1998. – 256 s.
9. Filimonov A. A. Organizaciya proektnoj deyatelnosti : uchebno-metod. posob. / A. A. Fi-limonov, V. I. Gam. – Omsk : Izd-vo OmGPU, 2005. – 256 s.
10. Goncharenko S. U. Ukrayinskij pedagogichnij slovnik / S. U. Goncharenko. – K. : Libid, 1997. – 376 s.
11. Goncharenko S. U. Formuvannya naukovogo svitoglyadu uchniv pid chas vivchennya fiziki / S. U. Goncharenko. – K. : Radyanska shkola, 1990. – 190 s.
12. Golub G. B. Metod proektov kak tehnologiya formirovaniya klyuchevyh kompetentnostej uchashihsya / G. B. Golub, O. V. Churakova. – Samara : Britanskij sovet, Departament obrazovaniya i nauki Administracii Samarskoj oblasti, 2003. – 234 s.
13. Levites D. G. Praktika obucheniya : sovremennye obrazovatelnye tehnologii / D. G. Levites. – Voronezh : MODEK ; Moskva : Institut prakticheskoj psihologii, 1998. – 288 s.
14. Shukina G. I. Problema poznavatelnogo interesa v pedagogike / G. I. Shukina. – M. : Prosveshenie, 1971. – 352 s.
15. Novye pedagogicheskie i informacionnye tehnologi v sisteme obrazovaniya / [pod red. E. S. Polat]. – M. : Izdatelskij centr «Akademiya», 1999. – 224 s.
16. Vashenko L. M. Upravlinnya innovacijnimi procesami : monografiya / Lyudmila Mikolayivna Vashenko. – K. : VPC «Tirazh», 2005. – 379 s.
17. Rodzhers K. Svoboda uchitsya / K. Rodzhers, D. Frejberg. – M. : Smysl, 2002. – 527 s.
18. Sisoyeva S. Osobistisno zoriyentovani tehnologiyi : metod proektiv / Svitlana Sisoyeva // Pidruchnik dlya direktora. – 2005. – № 9–10. – S. 25–31.
19. Dichkivska I. M. Innovacijni pedagogichni tehnologiyi : navch. posibn. / I. M. Dichkivska. – K. : Akademvidav, 2004. – 352 s.
20. Psihologo-pedagogichna kompetentnist vikladacha vishogo navchalnogo zakladu : teoretiko-metodologichnij aspekt : monografiya / O. I. Gura. – Zaporizhzhya : GU «ZIDNU», 2006. – 332 s.
21. Formuvannya gotovnosti majbutnih vchiteliv do innovacijnoyi diyalnosti: teoriya i praktika : kolektivna monografiya / [avt. kol. O. I. Ogiyenko, T. G. Kalyuzhna, L. O. Milto, Yu. L. Radchenko, K. V. Kovtun]. – K., 2016. – 258 s.
22. Metod proektiv : tradiciyi, perspektivi, zhittyevi rezultati : praktiko zoriyentovanij zbirnik / [nauk. red. I. G. Yermakov]. – K. : Departament, 2003. – 500 s.
Downloads
-
PDF (Українська)
Downloads: 611