REALIZATION OF PROGRAMMATIC FACILITIES AT STUDY OF ARTICLES OF CYCLE OF LABOUR PROTECTION IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2017-2-1-12-20Keywords:
software applications, labour protection, industry, higher education, information technologies, computer educational systemAbstract
The construction of informative society of knowledge in Ukraine requires the realization of informatively-communication technologies in all spheres, in particular in higher education. An important place in the marked process belongs to development of capabilities of logical and algorithmic thinking for the students that makes actual the question of forming the proper level of knowledge, including the effective mastering of fundamental disciplines, especially those related to providing their safety on a production and in the way of life.
The article aims to research the modern software application that can be effectively used studying the disciplines of cycle of labour protection and development of recommendations in relation to their use in higher education.
The problem of the use of software applications in the educational process, that promotes efficiency of educational process purchased actuality. There have been analysed the basic principles of realization of software applications and their features that form the competitiveness of graduating students of higher educational establishments, including the increasement of the level of their general industrial strength security.
The fixed software applications that presently are implemented in the process of studies and estimation of level of knowledge of workers that can be effectively used for preparation of students at the study of disciplines of cycle labour protection in Institution of higher learning, have been grouped. It has been offered to use the computer educational CAS "Labour Protection" in Institution of higher learning at the study of disciplines of "Basis of labour protection" and "Civil defence and labour protection in industry" (after professional direction).
References
2. Сучасний стан охорони праці в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://profspilka.kiev.ua/publikacii/novyny/4186-suchasniy-stan-ohoroni-prac-v-ukrayin.html.
3. Кобилянський О. В. Теоретико-методологічні основи навчання безпеки життєдіяльності студентів економічних спеціальностей у вищих навчальних закладах : монографія / Кобилянський О. В. – Вінниця : ВНТУ, 2012. – 590 с.
4. Глінчук Ю. О. Аспекти охорони праці при використанні інформаційних технологій у освітньому середовищі /
Ю. О. Глінчук // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. – 2014. – Вип. 8. – С. 34−37 с.
5. Постанова Верховної Ради України «Про рекомендації парламентських слухань на тему: «Реформи галузі інформаційно-комунікаційних технологій та розвиток інформаційного простору України» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon3.rada.gov.ua/ laws/show/1073-19.
6. Словінська Ю. А. Порівняльна характеристика педагогічних програмних засобів навчання у вищій школі /
Ю. А. Словінська, А. Ц. Франовський, С. В. Михайленко // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. – 2016. − № 1. – С. 44−50.
7. Жалдак М. І. Оцінювання якості програмних засобів навчального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів : моногр. / Жалдак М. І., Шишкіна М. П., Лапінський В. В. / За ред. М. І. Жалдака. – К. : Педагогічна думка, 2012. – 132 с.
8. Бурдак О. О. Використання комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання в освітньому процесі вищої школи / О. О. Бурдак // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. – 2012. – Вип. 30/31. – С. 307–315.
9. Тимофеева С. С. Информационные технологии в сфере безопасности: конспект лекций для магистрантов, обучающихся по направлению 20.04.01 «Техносферная безопасность», профиля подготовки: «Народосбережение. Управление профессиональными, аварийными и экологическими рисками» квалификации «магистр» [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://www.istu.edu/docs/education/faculty/institute_entrails/bjd/magistr/011.pdf.
10. Майборода Л. А. Методика застосування інформаційно-комунікаційних технологій у діяльності педагога професійного навчання (на прикладі професій галузі зв’язку) : методичні рекомендації / Майборода Л. А. – К. : ФО-П Поліщук О. В., 2012. – 104 с.
REFERENCES
1. Ofitsiinyi sait Derzhavnoi sluzhby Ukrainy z pytan pratsi. Operatyvna informatsiia [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://dsp.gov.ua/.
2. Suchasnyi stan okhorony pratsi v Ukraini [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://profspilka.kiev.ua/publikacii/novyny/4186-suchasniy-stan-ohoroni-prac-v-ukrayin.html/.
3. Kobylianskyi O. V. Teoretyko-metodolohichni osnovy navchannia bezpeky zhyttiediialnosti studentiv ekonomichnykh spetsialnostei u vyshchykh navchalnykh zakladakh : monohrafiia / Kobylianskyi O. V. – Vinnytsia : VNTU, 2012. – 590 s.
4. Hlinchuk Iu. O. Aspekty okhorony pratsi pry vykorystanni informatsiinykh tekhnolohii u osvitnomu seredovyshchi / Iu. O. Hlin¬chuk // Onovlennia zmistu, form ta metodiv navchannia i vykhovannia v zakladakh osvity. – 2014. – Vyp. 8. – S. 34−37 s.
5. Postanova Verkhovnoi Rady Ukrainy «Pro rekomendatsii parlamentskykh slukhan na temu: «Reformy haluzi informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii ta rozvytok informatsiinoho prostoru Ukrainy» [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu : http://zakon3.rada.gov.ua/ laws/show/1073-19/.
6. Slovinska Iu. A. Porivnialna kharakterystyka pedahohichnykh prohramnykh zasobiv navchannia u vyshchii shkoli /
Iu. A. Slovinska, A. Ts. Franovskyi, S. V. Mykhailenko // Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. Volodymyra Hnatiuka. – 2016. − № 1. – S. 44−50.
7. Zhaldak M. I. Otsiniuvannia yakosti prohramnykh zasobiv navchalnoho pryznachennia dlia zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv : monohr. / Zhaldak M. I., Shyshkina M. P., Lapinskyi V. V. / Za red. M. I. Zhaldaka. – K. : Pedahohichna dumka, 2012. – 132 s.
8. Burdak O. O. Vykorystannia komp’iuterno-oriientovanykh zasobiv navchannia v osvitnomu protsesi vyshchoi shkoly / O. O. Bur¬dak // Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity. – 2012. – Vyp. 30/31. – S. 307–315.
9. Timofeeva S. S. Informatsionnyie tehnologii v sfere bezopasnosti: konspekt lektsiy dlya magistrantov, obuchayuschihsya po napravleniyu 20.04.01 «Tehnosfernaya bezopasnost», profilya podgotovki: «Narodosberezhenie. Upravlenie professionalnyimi, avariynyimi i ekologicheskimi riskami» kvalifikatsii «magistr» [Elektronnyiy resurs]. – Rezhim dostupa : http://www.istu.edu/docs/education /faculty/institute_entrails/bjd/magistr/011.pdf.
10. Maiboroda L. A. Metodyka zastosuvannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii u diialnosti pedahoha profesiinoho navchannia (na prykladi profesii haluzi zv’iazku) : metodychni rekomendatsii / Maiboroda L. A. – K. : FO-P Polishchuk O. V., 2012. –
104 s.
Downloads
-
pdf (Українська)
Downloads: 392