Теоретичні засади навчання безпеки життєдіяльності в закладах освіти України

Автор(и)

  • Віктор Миколайович Покалюк Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля Національного університету цивільного захисту України

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2019-4-2-097-103

Ключові слова:

безпека життєдіяльності, культура безпеки, небезпека, види небезпек, зміст освіти, рівні освіти, заклади освіти

Анотація

В статті розкрито зміст поняття безпека життєдіяльності людини, культура безпеки життєдіяльності населення, небезпека, зміст мети освіти в галузі безпеки життєдіяльності, охарактеризовано природні, техногенні, соціально-політичні та комбіновані небезпеки. Наведено дані щодо функціонування на території України потенційно небезпечних об’єктів та об’єктів підвищеної небезпеки. Розкрито мету та зміст освіти з безпеки життєдіяльності, описано об’єктивні та суб’єктивні чинники, що його визначають. Наведено основні тенденції в освіті з безпеки життєдіяльності. Запропоновано теоретичні засади навчання з безпеки життєдіяльності, що забезпечують його безперервність і взаємозв’язок між різними рівнями системи освіти (повна загальна середня освіта, професійна (професійно-технічна) освіта, вища освіта). В учнів загальноосвітніх навчальних закладів мають бути сформовані основи культури особистої та колективної безпеки, вміння надавати домедичну допомогу, знання способів рятування та транспортування потерпілих тощо; учні мають бути здатними оцінювати власні фізичні, фізіологічні та психологічні можливості. На рівні професійної (професійно-технічної) освіти мають розширюватись знання з таксономії, ідентифікації та квантифікації досліджуваних небезпек, характерних для професійної діяльності, методів і способів індивідуального та колективного захисту від них, основ управління безпекою життєдіяльності, питання адміністративно-громадського контролю. Випускник закладу вищої освіти має набути знання та вміння із забезпечення захисту окремих осіб і груп людей від небезпечних чинників шляхом орієнтації їх дій та дій персоналу; а також має бути сформована загальна культура особистої та колективної безпеки.

Біографія автора

Віктор Миколайович Покалюк, Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля Національного університету цивільного захисту України

кандидат педагогічних наук, доцент, начальник кафедри пожежної тактики та аварійно-рятувальних робіт

Посилання

Analitychnyi ohliad stanu tekhnohennoi ta pryrodnoi bezpeky v Ukraini za 2018 rik. (2018). Kyiv: Ukrainskyi naukovo-doslidnyi instytut tsyvilnoho zakhystu.

Devisilov, V. A., Ilnickaya, A. V., Kozyakov A. F., Morozova, L. L., Pavlihin, G. P., Pereezdchikov, I. V. … Belov, S. V. (Red.). (2007). Bezopasnost zhiznedeyatelnosti: uchebnik dlya vuzov (7-e izd.). Moskva: Vysshaya shkola.

Kobylianskyi, O. V. (2009a). Mizhpredmetni zviazky ta osoblyvosti vykladannia bezpeky zhyttiediialnosti bakalavram ekonomichnoho spriamuvannia. Visnyk Vinnytskoho politekhnichnoho instytutu, 6, 114-120.

Kobylianskyi, O. V. (2009b). Osoblyvosti orhanizatsii samostiinoi roboty studentiv pry vyvchenni bezpeky zhyttiediialnosti. Osvita Donbasu, 5(136), 34–42.

Kobylianskyi O. V. (2010). Vyvchennia bezpeky zhyttiediialnosti pry pidhotovtsi bakalavriv ekonomichnoho spriamuvannia. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Pedahohika, 1, 243–250.

Kobylianskyi O. (2013). Kompetentnisnyi pidkhid do vyvchennia dystsyplin tsyklu bezpeky zhyttiediialnosti u vyshchykh navchalnykh zakladakh. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Seriia: Pedahohichni nauky. Lutsk: SNU imeni Lesi Ukrainky, 7(256), 43–48.

Kobylianskyi, O. V., & Dembitska, S. V. (2014a). Pedahohichni umovy vykorystannia internet-tekhnolohii u protsesi vyvchennia bezpeky zhyttiediialnosti. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy: zb. nauk. pr. Kyiv-Vinnytsia: TOV firma «Planer», vyp. 38, 310–315.

Kobylianskyi, O., & Dembitska, S. (2014b). Vykorystannia internet-tekhnolohii u protsesi vyvchennia bezpeky zhyttiediialnosti. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky. Kirovohrad: RVV KDPU im. V. Vynnychenka, vyp. 132, 61–65.

Kobylianskyi, O. V., Dembitska, S. V., & Kobylianska, I. M. (2014). Teoretychni zasady formuvannia kompetentsii z bezpeky zhyttiediialnosti u studentiv ekonomichnykh spetsialnostei: monohrafiia. Vinnytsia: VNTU.

Kodeks tsyvilnoho zakhystu Ukrainy vid 2 zhovtnia 2012 roku № 5403-VI. (2012). URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/5403-17.

Kuznetsov, V. O., Mukhin, V. V., Burov, O. Yu., Sydorchuk, L. A., Shkrebets, S. A., & Zaplatynskyi V. M. (2001). Kontseptsiia osvity z napriamu «Bezpeka zhyttia i diialnosti liudyny». Informatsiinyi visnyk Vyshcha osvita. Kyiv: Vydavnytstvo naukovo-metodychnoho tsentru vyshchoi osvity MONU, № 6.

Polukarov, O. I. (uklad.). (2019). Bezpeka zhyttiediialnosti ta tsyvilnyi zakhyst: konspekt lektsii. Kyiv: KPI im. Ihoria Sikorskoho.

Zimnyaya, I. A. (2004). Pedagogicheskaya psihologiya: uchebnik dlya vuzov. Moskva: Logos.

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 423

Опубліковано

2019-12-23

Як цитувати

[1]
В. М. Покалюк, «Теоретичні засади навчання безпеки життєдіяльності в закладах освіти України», ПедБез, вип. 4, вип. 2, с. 97–103, Груд 2019.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.