Вплив культурних конфліктів на освітній процес закладів вищої технічної освіти
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2020-5-2-102-108Ключові слова:
культурний конфлікт, культура, конфлікт, гуманітарні дисципліни, етнічна ідентифікація, толерантністьАнотація
У статті розкривається проблема культурних конфліктів серед студентської молоді та їх вплив на освітній процес. Проаналізовано поняття «культурний конфлікт» з погляду вітчизняних та зарубіжних науковців, пропонуються методики з визначення рівнів культурного конфлікту серед студентів.
Метою статті є аналіз та визначення причин і проявів культурних конфліктів серед молоді за допомогою психолого-педагогічних методик і тестів.
Відображено психологію юнацького віку, характерною рисою якого є посилення свідомих мотивів поведінки. Це період великої активності у фізичному, психологічному та розумовому розвитку молодої людини, коли вибудовуються власні погляди на життя, і цей період є доволі складним через вплив на сприйняття інших культур. Звертається увага на важливість гуманітарних дисциплін у закладах вищої технічної освіти та їх значення у формуванні толерантного ставлення до інших етносів. На прикладі дисципліни «Психологія особистості» показано форми роботи зі студентами, що впливають на їх розуміння культурного конфлікту. Описується значення тестування та тренінгів під час формування толерантного ставлення до інших культур. Подаються результати методик на визначення індексу толерантності (визначення високого, середнього та низького рівнів толерантності) та типів етнічної ідентифікації (етнонігілізм, етнічна ідентиферентність, позитивна ідентиферентність, етноегоїзм, етноізоляціонізм, етнофашизм). За результатами застосування згаданих методик надається опис заняття з елементами тренінгу, метою якого є допомога студентам подолати власні упередження щодо інших етносів і соціальних груп, сприяння формуванню міжкультурного спілкування та сприйняттю інших національностей, їх культурних особливостей.
Перспективами дослідження є подальше впровадження різноманітних методик і тренінгів щодо визначення культурних конфліктів серед студентської молоді в освітньому процесі, де студенти є активними учасниками. Це буде сприяти розумінню проблеми та запобіганню культурного конфлікту.
Посилання
Бистрицький, Є. К. (2003). Конфлікт культур і філософія толерантності. У кн. Ідея культури: виклики сучасної цивілізації. Київ: Політична думка.
Гречановська, О. В. (2018). Педагогічна система формування конфліктологічної культури у майбутніх фахівців технічних спеціальностей: монографія. Вінниця: ТОВ «ТВОРИ».
Коулман, П. Т. & Фергюсон, Р. (2016). Результативний конфлікт, пер. з англ. Інни Софієнко. Київ: Наш Формат.
Яворовська, Л. М., Камишнікова, Р. Ф., Поліванова, О. Є., Яновська, С. Г. & Куделко, С. М. (2013). Психологічні особливості студентського віку. На допомогу кураторам. Вип. 3. Харків: Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна.
Kornblum W. (2011). Sociology in a Changing World. Cengage Learning.
%
%
%
%
%
%
%
%
етнофашизм
етноізоляціонізм
етноегоїзм
норма
етнічна ідентиферентність
етнонігілізм
%
%
%
%
%
%
Novara D. (2017). La grammatica dei conflitti. L'arte maieutica di trasformare la contrarietà in risorse. Sonda.
Pitt-Rivers G. H. (1927). The Clash of Cultures and the Contact of Races. An Anthropological and Psychological Study of the Laws of Racial Adaptability, with special reference to the depopulation of the Pacific and the government of subject races. London. Turner J. H. (2006). Sociology. Englewood Cliffs, NJ: Pearson-Prentice-Hall.
##submission.downloads##
-
pdf
Завантажень: 59
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.