MODERN APPROACHES TO DEVELOPMENT OF COMPETENCE OF HEALTH AND SAFETY TEACHERS IN THE SYSTEM OF POST-GRADUATE PEDAGOGICAL EDUCATION

Authors

  • Yurii Dmytrovych Boichuk H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University
  • Mariia Serhiivna Astakhova Kharkiv Academy of Lifelong Learning

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2016-1-1-11-19

Keywords:

teacher, health and safety, safety and health competence, model, system of postgraduate pedagogical education

Abstract

There have been analyzed the modern approaches to the development of competence of teachers in the field of health and safety in the system of post-graduate pedagogical education. There has been developed the model of forming the competence of teachers in the field of health and safety in the system of post-graduate pedagogical education which consists of interconnected components like conceptual, organizational, diagnostic, semantic, procedural and efficient units.

The research object of the paper is the competence of health and safety teachers.

The purpose of the work is determining the modern approaches to development of competence of health and safety teachers in the system of post-graduate pedagogical education.

Author Biographies

Yurii Dmytrovych Boichuk, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University

Dr. Sc. (Education), Professor, Head of the Chair of Health and Correctional Education.

Mariia Serhiivna Astakhova, Kharkiv Academy of Lifelong Learning

Senior Lecturer of the Chair of Social-Humanitarian Education

References

1. Клокар Н. І. Характеристика моделі підвищення кваліфікації педагогічних працівників на засадах диференційованого підходу / Н. І. Клокар // Педагогіка і психологія : науково-теоретичний та інформаційний журнал. – К. : Педагогічна думка, 2007. – № 4 – С. 53–61.
2. Гвоздій С. П. Показники ефективності підготовки майбутніх учителів до навчання учнів основ безпечної життєдіяльності / С. П. Гвоздій // Проблеми сучасної педагогічної освіти. – Ялта : РВВ КГУ, 2010. – Ч. 1. – С. 54–59. – (Серія: Педагогіка і психологія ; вип. 27).
3. Астахова М. С. Методологічні основи розвитку професійної компетентності з безпеки життєдіяльності вчителів / М. С. Астахова // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. праць. – Рівне–Київ : Міленіум, 2015. – Вип. 12. – Ч. 2. – С. 10–19.
4. Бойчук Ю. Д. Компетентнісний підхід / Ю. Д. Бойчук // Наукові підходи до наукових педагогічних дослі-джень : монографія / [за заг. ред. д-ра пед. наук, проф., чл.-кор. НАПН України В. І. Лозової]. – Х. : «Апостроф», 2011. – С. 188 216.
5. Курчій Б. О. Енциклопедія безпеки життєдіяльності / Курчій Б. О. – Ірпінь : Видавничий центр ВП НУБіП України «ІЕК», 2014. – 158 с.
6. Чорна О. Г. Науково-методологічні підходи щодо професійної підготовки майбутніх вчителів з безпеки життєдіяльності / О. Г. Чорна // Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету ім. Івана Огієнка. – Кам’янець-Подільський, 2013. – Вип. 19. – С. 337–339.
7. Кобилянський О. В. Теоретико-методичні основи навчання безпеки життєдіяльності студентів економічних спеціальностей у вищих навчальних закладах : монографія / Кобилянський О. В. – Вінниця : ВНТУ, 2012. – 590 с.
8. Косигіна О. В. Післядипломна освіта в світлі андрагогічного підходу [Електронний ресурс] / О. В. Косигіна // Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. – Житомир, 2014. – Вип. 4. – С. 67–71. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/j–pdf/VZhDU_2014_4_15.pdf.
9. Девисилов В. А. Системное ноксологическое образование как фактор обеспечения безопасности в обществе риска / В. А. Девисилов // Безопасность труда в промышленности. – 2010. – № 5. – С. 55–61.
10. Титаренко В. Поліфункціональність професійної діяльності вчителя технологічної освіти / В. Титаренко // Витоки педагогічної майстерності. – 2015. – № 15. – С. 295–300.
REFERENCES
1. Klokar N. I. Kharakterystyka modeli pidvyshchennya kvalifikatsiyi pedahohichnykh pratsivnykiv na zasadakh dyferentsiyovanoho pidkhodu / N. I. Klokar // Pedahohika i psykholohiya : Naukovo-teoretychnyy ta informatsiynyy zhurnal. – K. : Pedahohichna dumka, 2007. – № 4 – S. 53–61.
2. Hvozdiy S. P. Pokaznyky efektyvnosti pidhotovky maybutnikh uchyteliv do navchannya uchniv osnov bezpechnoyi zhyttyediyal'nosti / S. P. Hvozdiy // Problemy suchasnoyi pedahohichnoyi osvity. – Yalta : RVV K•HU, 2010. – Ch. 1. – S. 54–59. – (Seriya: Pedahohika i psykholohiya ; vyp. 27).
3. Astakhova M. S. Metodolohichni osnovy rozvytku profesiynoyi kompetentnosti z bezpeky zhyttyediyal'nosti vchyteliv / M. S. Astakhova // Onovlennya zmistu, form ta metodiv navchannya i vykhovannya v zakladakh osvity : zb. nauk. prats'. – Rivne-Kyyiv : Milenium, 2015. – Vyp. 12. – Ch. 2. – S. 10–19.
4. Boichuk Iu. D. Kompetentnisnyi pidkhid / Iu. D. Boichuk // Naukovi pidkhody do naukovykh pedahohichnykh doslidzhen : monohrafiia / [za zah. red. d-ra ped. nauk, prof., chl.-kor. NAPN Ukrainy V. I. Lozovoi]. – Kh. : «Apostrof», 2011. – S. 188 216.
5. Kurchii B. O. Entsyklopediia bezpeky zhyttiediialnosti / Kurchii B. O. – Irpin : Vydavnychyi tsentr VP NUBiP Ukrainy «IEK», 2014. – 158 s.
6. Chorna O. H. Naukovo-metodolohichni pidkhody shchodo profesiinoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv z bezpeky zhyttiediialnosti / O. H. Chorna // Zbirnyk naukovykh prats Kam’ianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu im. Ivana Ohiienka. – Kam’ianets-Podilskyi, 2013. – Vyp. 19. – S. 337–339.
7. Kobylianskyi O. V. Teoretyko-metodychni osnovy navchannia bezpeky zhyttiediialnosti studentiv ekonomichnykh spetsialnostei u vyshchykh navchalnykh zakladakh : monohrafiia / Kobylianskyi O. V. – Vinnytsia : VNTU, 2012. – 590 s.
8. Kosyhina O. V. Pisliadyplomna osvita v svitli andrahohichnoho pidkhodu [Elektronnyi resurs] / O. V. Kosyhina // Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu imeni Ivana Franka. – Zhytomyr, 2014. – Vyp. 4. – S. 67–71. – Rezhym dostupu : http://nbuv.gov.ua/j–pdf/VZhDU_2014_4_15.pdf.
9. Devisilov V. A. Sistemnoe noksologicheskoe obrazovanie kak faktor obespecheniya bezopasnosti v obschestve riska / V. A. Devisilov // Bezopasnost truda v promyishlennosti. – 2010. – № 5. – S. 55–61.
10. Tytarenko V. Polifunktsionalnist profesiinoi diialnosti vchytelia tekhnolohichnoi osvity / V. Tytarenko // Vytoky pedahohichnoi maisternosti. – 2015. – № 15. – S. 295–300.

Downloads

Abstract views: 341

Published

2017-03-07

How to Cite

[1]
Y. D. Boichuk and M. S. Astakhova, “MODERN APPROACHES TO DEVELOPMENT OF COMPETENCE OF HEALTH AND SAFETY TEACHERS IN THE SYSTEM OF POST-GRADUATE PEDAGOGICAL EDUCATION”, ПедБез, vol. 1, no. 1, pp. 11–19, Mar. 2017.

Issue

Section

Articles

Metrics

Downloads

Download data is not yet available.