TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS OF SOCIONOMIC SPECIALTIES TO THE SAFETY OF LIFE AND PROFESSIONAL ACTIVITY AS A SOCIO-PEDAGOGICAL PROBLEM
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2016-1-1-40-47Keywords:
соціономічні спеціальності; безпека життя й професійної діяльності; підготовка; культура безпечної життєдіяльностіAbstract
There have been updated the socio-pedagogical conditions of studying the problem of training of future specialists of socionomy specialties to the safety of life and professional activity.
The research object of the paper is training of future specialists of socionomy specialties to the safety of life and professional activity.
The purpose of work is determining the socio-pedagogical conditions of preparation of future specialists of socionomy specialties to the safety of life and professional activity and justifying the feasibility of such training on the basis of creating the culture of safe life and activity.
The state of the problem of training of future specialists of socionomy profile in the scientific-pedagogical research revealed a lack of research on their safety of life and professional activity. There have been shown the personal qualities of future specialists of socionomy specialties and characteristics training for the safety of life and professional activity. There has been proposed the structure of the training, components of safe life and activity culture as a result of training of future specialists of socionomy specialties to the safety of life and professional activities have been offered in the paper.
Extending social demand for professionals of socionomy specialties encourages the research of methodological and methodical problems of training specialists to secure the life and profession.
References
2. Толковый словарь русского языка : в 4-х томах / Под ред. Д. Н. Ушакова. – М. : Гос. ин-т «Сов. энцикл.»; ОГИЗ; Гос. изд-во иностр. и нац. слов. – 1935–1940.
3. Горина Л. Н. Многоуровневая педагогическая система формирования культуры безопасности жизнедеятельности человека на основе изо- и гомоморфизма: дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.08 / Лариса Николаевна Горина. – Тольятти, 2002 – 443 c.
4. Кобилянський О. В. Теоретико-методичні основи навчання безпеки життєдіяльності студентів економічних спеціальностей у вищих навчальних закладах : [монографія] / Кобилянський О. В. – Вінниця : ВНТУ, 2012. – 590 с.
5. Корчова О. М. Риторична компетентність як складник професійної підготовки соціальних педагогів [Елект-ронний ресурс] / О. М. Корчова // Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. – 2013. – Вип. 22. – С. 23–28. – (Сер. : Педагогічні науки). – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/vgnpu_2013_22_6.
6. Буркова Л. В. Визначення класу соціономічних професій / Л. В. Буркова // Практична психологія та соціальна робота. − № 7. – 2010. – С. 68–73.
7. Ожегов С. И. Словарь русского языка / Ожегов С. И. / Под ред. чл.-корр. АН СССР Н. Ю. Шведовой. – [18-е изд., стереотип.]. – М. : Русский язык, 1986. – 797 с.
8. Сорокоумова С. Н. Специфика профессиональной деятельности специалистов помогающих профессий / С. Н. Сорокоумова, В. П. Исаев // Педагогическое образование в России. – 2013. – № 4 – С. 186–190.
9. Исаев В. П. Психологические особенности будущей профессиональной деятельности специалистов социономического профиля / В. П. Исаев // МНКО. Мир науки, культуры, образования. – 2013. – № 4(41). – С. 203–206.
10. Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека / К. Роджерс. – М. : Издательская группа «Прогресс», «Универс», 1994. – 497 с.
11. Социономические профессии («Человек–Человек») [Электронный ресурс] // Атлас профессий. – Режим доступа : http://www.rabota-enisey.ru/atlas/human-human.
12. Чиркина Е. А. Содержание учебного предмета как условие профессионально-личностного становления специалиста в сфере помогающих профессий / Е. А. Чиркина // Вектор науки Тольяттинского гос. ун-та. – Тольятти : Изд-во ТГУ, 2012. – Вып. 1(8). – С. 318–321. – (Серия: Психология. Педагогика).
13. Кораблина Е. П. Помощь и помогающие / Е. П. Кораблина, Л. А. Колчанова // Вестник Балтийской педагогической академии. – 2002. – Вып. 43. – С. 143–145.
14. Ермолаева Е. П. Профессиональная идентичность и маргинализм: концепция и реальность / Е. П. Ермолаева // Психологический журнал. – 2001. – № 4. – С. 22.
15. Браніцька Т. Р. Загальна характеристика фахівця соціономічної професії [Електронний ресурс] / Т. Р. Браніцька // Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». – 2012. – № 6. – С. 25–28. – Режим доступу : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpkhist_2012_6_7.
REFERENCES
1. Slovnyk ukrainskoi movy : v 11 tomakh [Elektronnyi resurs]. – Tom 6. – 1975. – S. 417. – Rezhym dostupu : http://sum.in.ua/s/pidghotovka.
2. Tolkovyiy slovar russkogo yazyika : v 4-h tomah / Pod red. D. N. Ushakova. – M. : Gos. in-t «Sov. entsikl.»; OGIZ; Gos. izd-vo inostr. i nats. slov. – 1935–1940.
3. Gorina L. N. Mnogourovnevaya pedagogicheskaya sistema formirovaniya kulturyi bezopasnosti zhiznedeyatelnosti cheloveka na osnove izo- i gomomorfizma: dis. ... d-ra ped. nauk : 13.00.08 / Larisa Nikolaevna Gorina. – Tolyatti, 2002 – 443 c.
4. Kobylianskyi O. V. Teoretyko-metodychni osnovy navchannia bezpeky zhyttiediialnosti studentiv ekonomichnykh spetsialnostei u vyshchykh navchalnykh zakladakh : [monohrafiia] / Kobylianskyi O. V. – Vinnytsia : VNTU, 2012. – 590 s.
5. Korchova O. M. Rytorychna kompetentnist yak skladnyk profesiinoi pidhotovky sotsialnykh pedahohiv [Elektronnyi resurs] / O. M. Korchova // Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. – 2013. – Vyp. 22. – S. 23–28. – (Ser. : Pedahohichni nauky). – Rezhym dostupu : http://nbuv.gov.ua/UJRN/vgnpu_2013_22_6.
6. Burkova L. V. Vyznachennia klasu sotsionomichnykh profesii / L. V. Burkova // Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota. − № 7. – 2010. – S. 68–73.
7. Ozhegov S. I. Slovar russkogo yazyika / Ozhegov S. I. / Pod red. chl.-korr. AN SSSR N. Yu. Shvedovoy. – [18-e izd., stereotip.]. – M. : Russkiy yazyik, 1986. – 797 s.
8. Sorokoumova S. N. Spetsifika professionalnoy deyatelnosti spetsialistov pomogayuschih professiy / S. N. Sorokoumova, V. P. Isaev // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. – 2013. – № 4 – S. 186–190.
9. Isaev V. P. Psihologicheskie osobennosti buduschey professionalnoy deyatelnosti spetsialistov sotsionomicheskogo profilya / V. P. Isaev // MNKO. Mir nauki, kulturyi, obrazovaniya. – 2013. – № 4(41). – S. 203–206.
10. Rodzhers K. Vzglyad na psihoterapiyu. Stanovlenie cheloveka / K. Rodzhers. – M. : Izdatelskaya gruppa «Progress», «Univers», 1994. – 497 s.
11. Sotsionomicheskie professii («Chelovek–Chelovek») [Elektronnyiy resurs] // Atlas professiy. – Rezhim dostupa : http://www.rabota-enisey.ru/atlas/human-human.
12. Chirkina E. A. Soderzhanie uchebnogo predmeta kak uslovie professionalno-lichnostnogo stanovleniya spetsialista v sfere pomogayuschih professiy / E. A. Chirkina // Vektor nauki Tolyattinskogo gos. un-ta. – Tolyatti : Izd-vo TGU, 2012. – Vyip. 1(8). – S. 318–321. – (Seriya: Psihologiya. Pedagogika).
13. Korablina E. P. Pomosch i pomogayuschie / E. P. Korablina, L. A. Kolchanova // Vestnik Baltiyskoy pedagogicheskoy akademii. – 2002. – Vyip. 43. – S. 143–145.
14. Ermolaeva E. P. Professionalnaya identichnost i marginalizm: kontseptsiya i realnost / E. P. Ermolaeva // Psihologicheskiy zhurnal. – 2001. – № 4. – S. 22.
15. Branitska T. R. Zahalna kharakterystyka fakhivtsia sotsionomichnoi profesii [Elektronnyi resurs] / T. R. Branitska // Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu «Ukraina». – 2012. – № 6. – S. 25–28. – Rezhym dostupu : http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpkhist_2012_6_7.
Downloads
-
pdf (Українська)
Downloads: 1636