СТРУКТУРУВАННЯ ЗМІСТУ НАВЧАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН ПРО БЕЗПЕКУ ЛЮДИНИ ЗА НАСКРІЗНОЮ ІДЕЄЮ БЕЗПЕЧНОЇ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2017-2-2-60-70Ключові слова:
сенсоутворювальний чинник, безпечна життєдіяльність, принципи добору і структурування змісту, професійна діяльність, дисципліни про безпеку людиниАнотація
Безпечна життєдіяльність людини залежить від усвідомлення студентами – майбутніми фахівцями – цінностей безпеки, що напряму пов’язано із структуруванням змісту навчальних дисциплін про безпеку людини: «Безпека життєдіяльності» та «Основи охорони праці». На сьогодні викладання цих дисциплін ведеться за ти-повими програмами, затвердженими Міністерством освіти і науки України. В означених документах не передба-чено єдиної сенсоутворювальної настанови як ланки, що поєднує між собою сьогоденну дійсність та навчальний матеріал означених дисциплін у закладах вищої освіти. Метою статті є довести, що структурування змісту навчальних дисциплін про безпеку людини повинно здійснюватись за наскрізною ідеєю безпечної життєдіяльності, як сенсоутворювального чинника.
У структуруванні змісту дисциплін про безпеку людини за основу приймається ідея безпечної життєдіяльності, що відображає сенс ставлення особистості до питань безпеки і є базовим принципом світосприйняття. Ця ідея відображає один з головних напрямів розвитку сучасного суспільства і міжнародного співробітництва, актуалізує досвід попереднього розвитку людства в галузі безпеки, є сенсоутворювальним чинником підготовки майбутніх фахівців різних спеціальностей до безпеки життя і професійної діяльності, що синтезує знання в цілісну систему безпечної життєдіяльності.
Наскрізність ідеї безпечної життєдіяльності забезпечується використанням у змісті навчальних дисциплін «Безпека життєдіяльності», «Основи охорони праці» ключових понять: безпека, небезпека, традиції безпеки життя і професійної діяльності, цінність життя і здоров’я людини, культура безпечної життєдіяльності. Ідея безпечної життєдіяльності як сенсоутворювальний чинник у змісті навчальних дисциплін перетинає всі форми роботи майбутніх фахівців у процесі підготовки до безпеки життя і професійної діяльності.
Зміст навчання не є сталою величиною, постійно змінюється і залежить від рівня розвитку науки, соціально-економічного, культурного стану суспільства. Для урахування потреб освітньої підготовки майбутніх фахівців та перспектив соціального й економічного розвитку країни визначені принципи, яких слід дотримува-тись у процесі підготовки до безпеки життя і професійної діяльності: науковість; функціональна повнота, доступність та практична реалізованість; відповідність потребам сьогодення; адаптація навчального матеріалу до професійних інтересів майбутніх фахівців; дидактичний ізоморфізм. Запропоновані принципи добору й структурування змісту дисциплін про безпеку людини давали можливість відображення у змісті цих дисциплін ідеї безпечної життєдіяльності як сенсоутворювального чинника, виокремити ті питання, які будуть цікаві сту-дентам, важливі для їхньої практичної діяльності та соціально актуальні. Запропоновано послідовність упоряд-кування змісту навчальних дисциплін про безпеку людини за наскрізною ідеєю безпечної життєдіяльності.
Ідея безпечної життєдіяльності повинна відображатися у змісті навчальних дисциплін про безпеку людини як сенсоутворювальний чинник, забезпечувати наскрізність питань безпеки протягом вивчення дисциплін «Безпека життєдіяльності» та «Основи охорони праці».
Посилання
2. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – [2-е изд.]. – М. : Политиздат, 1977. – 304 с.
3. Леонтьев А. Н. Психологические вопросы сознательности учения / А. Н. Леонтьев // Известия АПН РСФСР. – М., 1947. – Вып. 7.
4. Асмолов А. Г. Психология личности : учебник. / А. Г. Асмолов – М. : Изд-во МГУ, 1990. – 367 с.
5. Евдокимова Е. Г. Педагогический контекст смыслообразования / Е. Г. Евдокимова // Изв. Сарат. ун-та. – 2014. – Т. 14, вып. 4. – С. 95–99. – (Нов. Сер. : Философия. Психология. Педагогика).
6. Словник української мови : в 11 томах / АН УРСР. Інститут мовознавства ; за ред. І. К. Бі-лодіда. — К. : Нау-кова думка, 1970 – 1980. – Т. 10. – 570 с.
7. Толковый словарь русского языка : в 4-х томах / под ред. Д. Н. Ушакова. – М. : Гос. ин-т «Сов. энцикл.»; ОГИЗ; Гос. изд-во иностр. и нац. слов, 1935–1940.
8. Философский энциклопедический словарь / [редкол. : С. С. Аверинцев, Э. А. Араб-Оглы, Л. Ф. Ильичев и др.]. – [2-е изд.]. – М. : Сов. энциклопедия, 1989. – 815 с.
9. Гайфутдинов А. М. Структура и содержание принципа «Систематичность и последовательность» в отечест-венной педагогике второй половины ХХ–ХХI вв. [Электронный ресурс] / А. М. Гайфутдинов // Гуманитарные науки. – 2012. – № 4–5. – Режим доступа : http://www.vipstd.ru/nauteh/index.php/ru/--gn12-04/496-a#comments
10. Жалдак М. І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики : [посібник для вчителів] / Жалдак М. І., Лапінський В. В, Шут М. І. – К. : НПУ імені М. П. Драгоманова. – 2004. – 182 с.
11. Сластенин В. А. Педагогика: Инновационная деятельность / В. А. Сластенин, Л. С. Подымова. – М. : Магистр, 1997. – 224 с.
12. Даммер М. Д. Роль принципа научности в формировании содержания обучения / М. Д. Даммер // Вестник Южно-Уральского государственного университета. – 2012. – № 4 (263). – С. 30–33. – (Серия : Образование. Педагогиче-ские науки).
13. Черненко Н. М. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх менеджерів освіти до управління ризи-ками у навчальних закладах : дис… на здоб. наук. ступ. докт. пед. наук : 13.00.04 / Черненко Наталія Миколаївна. – Одеса, 2016. – 511 с.
14. Сидоров С. В. Теоретическая педагогика / С. В. Сидоров // Электронное учебно-методическое пособие для бакалавров (Направление подготовки 050100 – Педагогическое образование). – Режим доступа : http://si-sv.com/Posobiya/teor-pedag/index.htm
15. Новиков А. М. Методологические особенности и принципы учебной деятельности [Элек-тронный ресурс] / А. М. Новиков // Сайт академика РАО А. М. Новикова // Журнал «Специалист». – 2005. – № 4.– Режим доступа : http://www.anovikov.ru/artikle.htm
16. Загвязинский В. И. Теория обучения: современная интерпретация / В. И. Загвязинский. – М. : Издательский центр «Академия», 2001. – 192 с.
17. Фоменко В. Т. Исходные логические структуры процесса обучения / Владимир Трофимович Фоменко. – Рос-тов н/Д : Изд-во Ростовского ун-та, 1985. – 222 с.
REFERENCES
1. Abakumova I. V. Smysloobrazovanie kak faktor initsiatsii tsennostno-smyslovykh ustanovok v protsesse formirovaniia antiekstremistskoi ideologii / I. V. Abakumova, L. Ts. Kagermazova // Rossiiskii psikhologicheskii zhurnal. – 2003. – Tom 8. – № 3. – S. 11–20.
2. Leontev A. N. Deiatelnost. Soznanie. Lichnost / A. N. Leontev. – [2-e izd.]. – M. : Politizdat, 1977. – 304 s.
3. Leontev A. N. Psikhologicheskie voprosy soznatelnosti ucheniia / A. N. Leontev // Izvestiia APN RSFSR. – M., 1947. – Vyp. 7.
4. Asmolov A. G. Psikhologiia lichnosti : uchebnik. / A. G. Asmolov – M. : Izd-vo MGU, 1990. – 367 s.
5. Evdokimova E. G. Pedagogicheskii kontekst smysloobrazovaniia / Elena Gershechevna Evdokimova // Izv. Sarat.un-ta. – 2014. – T. 14, vyp. 4. – S. 95–99. – (Nov. Ser. : Filosofiia. Psikhologiia. Pedagogika).
6. Slovnyk ukrainskoi movy : v 11 tt. / AN URSR. Instytut movoznavstva ; za red. I. K. Bilodida. — K. : Naukova dumka, 1970 – 1980. – T. 10. – S. 570.
7. Tolkovyi slovar russkogo iazyka : v 4-kh tomakh / pod red. D. N. Ushakova. – M. : Gos. in-t «Sov.entsikl.»; OGIZ; Gos. izd-vo inostr. i nats. Slov, 1935–1940.
8. Filosofskii entsiklopedicheskii slovar / [redkol. : S. S. Averintsev, E. A. Arab-Ogly, L. F. Ilichev i dr.]. – [2-e izd.]. – M. : Sov. Entsiklopediia, 1989. – 815 s.
9. Gaifutdinov A. M. Struktura i soderzhanie printsipa «Sistematichnost i posledovatelnost» v otechestvennoi pedagogike vtoroia poloviny XX–XXI vv. [Elektronnyi resurs] / A. M. Gaifutdinov // Gumanitarnye nauki. – 2012. – № 4–5. – Rezhim dostupa : http://www.vipstd.ru/nauteh/index.php/ru/--gn12-04/496-a#comments
10. Zhaldak M. I. Kompiuterno-oriientovani zasoby navchannia matematyky, fizyky, informatyky : [posibnyk dlia vchyteliv] / Zhaldak M. I., Lapinskyi V. V, Shut M. I. – K. : NPU imeni M. P. Drahomanova. – 2004. – 182 s.
11. Slastenin V. A. Pedagogika: Innovatsionnaia deiatelnost / V. A. Slastenin, L. S. Podymova. – M. : Magistr, 1997. – 224 s.
12. Dammer M. D. Rol printsipa nauchnosti v formirovanii soderzhaniia obucheniia / M. D. Dammer // Vestnik Iuzhno-Uralskogo gosudarstvennogo universiteta. – 2012. – № 4 (263). – S. 30–33. – (Seriia : Obrazovanie. Pedagogicheskie nauki).
13. Chernenko N. M. Teoretychni i metodychni zasady pidhotovky maibutnikh menedzheriv osvity do upravlinnia ryzykamy u navchalnykh zakladakh : dys… na zdob. nauk. stup. dokt. ped. nauk : 13.00.04 / Chernenko Nataliia Mykolaivna. – Odesa, 2016. – 511 s.
14. Sidorov S. V. Teoreticheskaia pedagogika / S. V. Sidorov // Elektronnoe uchebno-metodicheskoe posobie dlia bakalavrov (Napravlenie podgotovki 050100 – Pedagogicheskoe obrazovanie). – Rezhim dostupa : http://si-sv.com/Posobiya/teor-pedag/index.htm
15. Novikov A. M. Metodologicheskie osobennosti i printsipy uchebnoi deiatelnosti [Elektronnyi resurs] / A. M. Novikov // Sait akademika RAO A. M. Novikova // Zhurnal «Spetsialist». – 2005. – № 4.– Rezhim dostupa : http://www.anovikov.ru/artikle.htm
16. Zagviazinskii V. I. Teoriia obucheniia: sovremennaia interpretatsiia / V. I. Zagviazinskii. – M. : Izdatelskii tsentr «Akademiia», 2001. – 192 s.
17. Fomenko V. T. Iskhodnye logicheskie struktury protsessa obucheniia / Vladimir Trofimovich Fomenko. – Rostov n/D : Izd-vo Rostovskogo un-ta, 1985. – 222 s.
##submission.downloads##
-
PDF
Завантажень: 250