Use of mindmapping as a means of visualization in the process of teaching the discipline of international law
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2020-5-2-088-093Keywords:
mindmapping, mental maps, improvement of educational process, visualization of educational materialsAbstract
The article analyzes the feasibility of using mindmapping in the process of training specialists in international law. Possible ways to use mental maps during lectures, seminars and practical classes, as well as in distance learning have been identified and outlined. The analysis of scientific sources proved that oral presentation of the material is not enough to improve the level of students' knowledge. Visualization of information improves its perception and memorization by students. The main advantages of mindmapping include: improved concentration, systematic and structured material, the ability to process large amounts of information in a short period of time, the development of both professional and general competencies, the formation of creative thinking and others.
In order to improve the perception of information in the classroom, in our opinion, it is necessary to use such methods of visualization, which in combination with the oral explanation of the lecture material maximize the quality of knowledge of future specialists in international law. Such innovative pedagogical technologies include scribing and mindmapping.
Currently, there are no studies on the impact of the use of mental maps on improving the quality of knowledge of specialists in international law. Mental cards are ideal for use in higher education. Their main advantage is that mindmapping can be used during all types of training sessions. Combined with the brainstorming method, this method allows you to effectively solve complex professional practical problems. Students can create maps both individually and as part of working groups.
All this suggests that the use of mindmapping during lectures, seminars and practical classes is methodologically sound and in combination with other innovative learning technologies can significantly improve the quality of students' knowledge.
References
Кіндрат, І. (2012). Використання інтелект-карт у плануванні та організації навчального процесу. Нова педагогічна думка, 4, 153–156.
Коменский, Я. А., Локк, Д., Руссо, Ж.-Ж., Песталоцци, И. Г. Кларин, В. М. (Сост.), & Джуринский, А. Н. (Сост.). (1988). Великая дидактика. Педагогическое наследие. (С. 11-136). М.: Педагогика.
Мойсеюк, Н. Є. (2001). Педагогіка: навч. посібник. К.: ООО Добрая книга.
Решетняк, О. О. (2017). Застосування інтернет-орієнтованої проєктної технології навчання сучасної української літературної мови в закладах вищої освіти. Інформаційні технології і засоби
навчання, 62 (6), 179–191.
Рисинець, Н. О. (2018a). Проектні технології як чинник розвитку професійних компетенцій студентів юридичних спеціальностей. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія, 56, 174-177.
Рисинець, Н. О. (2018b). Використання проєктних технологій в процесі дистанційного навчання студентів юридичних спеціальностей. Особистісно-професійний розвиток майбутнього вчителя: Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції, Вінниця (с. 211-213).
Рисинець, Н. О. (2019a). Методичні аспекти впровадження вільних дебатів як елементу проєктних технологій під час вивчення дисципліни «Міжнародне право» студентами юридичних спеціальностей. Педагогіка безпеки. Міжнародний науковий журнал, 1, 78-88.
Рисинець, Н. О. (2019b). Застосування фасилітації при вивчені дисципліни «Міжнародне право». Інноваційні технології в процесі підготовки фахівців. Матеріали IV Міжнародної науково-практичної конференції 28-29 березня 2019 року: збірник наукових праць, Вінницький національний технічний університет, Вінниця. (с. 57-59).
Рисинець, Н. О. (2019c). Проектні технології: поняття, види та вплив на розвиток професійних компетенцій студентів юридичних спеціальностей. Гуманітарні, економічні та правові аспекти модернізації вищої освіти: Міжнародна науково-методична конференція викладачів, Вінниця (с. 97-100).
Рисинець, Н. О. (2020a). Застосування інноваційних технологій з метою формування готовності фахівців з міжнародного права до професійної діяльності. Нова педагогічна думка, 3 (103), . 65-70.
Романовський, О. Г., Гриньова, В. М., & Резван, О. О. (2018). Ментальні карти як інноваційний спосіб організації інформації в навчальному процесі вищої школи. Інформаційні технології і засоби навчання, 64 (2), 185-196.
Ушинський, К. Д. (1952). Твори у 6-ти томах. Т. 4. К.: Рад. школа.
Downloads
-
pdf (Українська)
Downloads: 66