Особливості підготовки технічних спеціалістів у закладах вищої освіти України в контексті загальних європейських тенденцій
DOI:
https://doi.org/10.31649/2524-1079-2025-10-2-083-091Ключові слова:
підготовка технічних спеціалістів, інформатизація суспільства, цифрова трансформація, цифрові інструменти, система «Електронний університет», змішане навчання, дистанційне навчання.Анотація
Наразі світові соціально-економічні тенденції активізували процес інформатизації суспільства в Україні. Сучасна концепція роботи сучасних закладів вищої освіти базується на активному використанні інноваційних цифрових інструментів та інформаційно-комунікативних технологій. При цьому під час підготовки технічних фахівців значних змін зазнали ролі викладачів і здобувачів вищої освіти. Також змінився арсенал цифрових інструментів та інформаційних освітніх технологій, які застосовуються в процесі реалізації освітньо-професійних програм і робочих програм навчальних дисциплін. Для реалізації освітніх та управлінських процесів підготовки здобувачів технічних спеціальностей за освітніми програмами використовується комплексний підхід з використання цифрових інструментів, який передбачає одночасне застосування комплексу різноманітних методик з їхнього застосування. Якість засвоєння навчальних матеріалів, які пропонується для вивчення студентам в процесі дистанційного та змішаного навчання через особисті кабінети єдиної клієнт-серверної системи «JetIQ», розробленої у Вінницькому національному технічному університеті інтегрованої інформаційної екосистеми «Електронний університет», можна відстежити та проаналізувати за документами фіксації успішності відповідними деканатами. Аналіз отриманих результатів показав, що результати успішності під час навчання за різними формами навчання не мають суттєвих розбіжностей. Отже, запропонований підхід може бути використаний як для дистанційної, так і для змішаної форм навчання. Аналіз власного досвіду викладачів доводить, що найкращі результати з формування професійних компетентностей у здобувачів вищої освіти досягаються за умови поєднання цифрових інструментів із власними методиками викладання за змішаною формою навчання.
Посилання
Arkhipova, T. F. (2024a). RPND «Mekhanika materialiv i konstruktsii» riven vyshchoi osvity – pershyi (bakalavrskyi) na bazi OKR «Bakalavr», spetsialnist 131 – Prykladna mekhanika, OPP «Kompiuteryzovani tekhnolohii ta mekhanotronni systemy v mashynobuduvanni» [Working program of the academic discipline «Mechanics of materials and structures» level of higher education – first (bachelor’s) on the basis of the OKR «Bachelor», specialty 131 – Applied mechanics, OPP «Computerized technologies and mechatronic systems in mechanical engineering»]. Vinnytsia: VNTU. URL: https://iq.vntu.edu.ua/method/getfile.php?fname=171964.pdf&x=1&card_id=80754&id=171964. [in Ukrainian].
Arkhipova, T. F. (2024b). RPND «Opir materialiv» riven vyshchoi osvity – pershyi (bakalavrskyi) na bazi OKR «Bakalavr», spetsialnist 192 – Budivnytstvo ta tsyvilna inzheneriia [Working program of the academic discipline «Resistance of materials» level of higher education – first (bachelor's) on the basis of the OKR «Bachelor», specialty 192 – Construction and civil engineering]. Vinnytsia: VNTU. URL: https://iq.vntu.edu.ua/method/getfile.php?fname=170095.pdf&x=1&card_id=88410&id=170095. [in Ukrainian].
Arkhipova, T. F. (2024c). RPND «Tekhnichna mekhanika» riven vyshchoi osvity – pershyi (bakalavrskyi) na bazi OKR «Bakalavr», spetsialnist 144 – Teploenerhetyka i ventyliatsiia [Working program of the academic discipline «Technical Mechanics» level of higher education – the first (bachelor's) on the basis of the «Bachelor» OKR, specialty 144 – Heat and Power Engineering and Ventilation]. Vinnytsia: VNTU. URL: https://iq.vntu.edu.ua/method/getfile.php?fname=59782.pdf&x=1&card_id=17413&id=59782. [in Ukrainian].
Arkhipova, T. F. (2025). Osoblyvosti orhanizatsii profesiinoi tekhnichnoi pidhotovky v konteksti zahalnykh tendentsii yii rozvytku v krainakh YeS [Peculiarities of the organization of professional technical training in the context of general trends in its development in the EU countries]. Proceeding of the scientific and pedagogical internship (December 2 – January 12, 2025. Riga, the Republic of Latvia): Scientific and pedagogical internship. Riga, Latvia: Baltija Publishing, 63 – 67. [in Ukrainian].
Bykov, V., Spirin, O., & Pinchuk, O. (2020). Modern tasks of digital transformation of education. UNESCO Chair Journal Lifelong Professional Education in the XXI Century, (1), 27-36. URL: https://doi.org/10.35387/ucj.1(1).2020.27-36
Dabbagh N., & Bannan-Ritland B. (2005). Online learning: Concepts, strategies, and application. Upper Saddle River, NJ: Pearson Merrill Prentice Hall. URL: https://www.academia.edu/5400768/N_Dabbagh_and_B_Bannan_Ritland_Online_Learning_Concepts_Strategies_and_Application
Intehrovana yedyna kliient-serverna systema VNTU «JetIQ» [Integrated single client-server system of VNTU «JetIQ»]. URL: https://jetiq.vntu.edu.ua/. [in Ukrainian].
Kobylianskyi O., Dembitska S., & Vasazhenko N. (2024). Vplyv innovatsiinykh osvitnikh tekhnolohii na pidhotovku fakhivtsiv v umovakh dynamichnoho rozvytku rynku pratsi [The impact of innovative educational technologies on the training of specialists in the conditions of dynamic development of the labor market]. Pedahohika bezpeky. 9(1), 1–7. URL: https://doi.org/10.31649/2524-1079-2024-9-1-001-007. [in Ukrainian].
Kremin V. H., Bykov V. Yu., Liashenko O. I. & inshi. (2022). Naukovo-metodychne zabezpechennia tsyfrovizatsii osvity Ukrainy: stan, problemy, perspektyvy [Scientific and methodological support for the digitalization of education in Ukraine: state, problems, prospects]. Visnyk NAPN Ukrainy. 2(4), 1-49. URL: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/320/380. [in Ukrainian].
Kvietnyi, R. N., Palamarchuk, Ye. A., Bisikalo, O. V., & Kovalenko, O. O. (2022). Kontseptsiia suchasnoho universytetu na osnovi instrumentiv elektronnoi ekosystemy upravlinnia osvitnimy protsesamy JetIQ VNTU [The concept of a modern university based on the tools of the electronic ecosystem of educational process management JetIQ VNTU]. Visnyk NAPN Ukrainy. 4(2), 1-7. URL: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/314/373. [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsii shchodo rozroblennia standartiv vyshchoi osvity [Methodological Recommendations for Developing Higher Education Standards]. (2017). Nakaz MONU vid 01 chervnia 2017 № 600 (u redaktsii nakazu MONU vid 21 hrudnia 2017 № 1648). URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/rekomendatsii-1648.pdf. [in Ukrainian].
OPP prohrama pidhotovky bakalavriv za spetsialnistiu 192 «Budivnytstvo ta tsyvilna inzheneriia», rozroblena na osnovi Standartu vyshchoi osvity dlia pershoho rivnia (bakalavra) z haluzi 19 – Arkhitektura ta budivnytstvo, spetsialnosti 192 – Budivnytstvo ta tsyvilna inzheneriia [Educational and Professional Program Bachelor's Program in Specialty 192 «Construction and Civil Engineering», developed on the basis of the Higher Education Standard for the First Level (Bachelor) in the Field 19 – Architecture and Construction, Specialty 192 – Construction and Civil Engineering]. (2022). URL: https://iq.vntu.edu.ua/edu_progs/v.php?id=1381. [in Ukrainian].
Pavlyk, N. (2017). Teoriia i praktyka orhanizatsii neformalnoi osvity molodi [Theory and Practice of Organizing Non-Formal Education of Youth]: navchalnyi posibnyk. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. URL: http://eprints.zu.edu.ua/26013/1/Teoriya_Neformalna_Osvita.pdf. [in Ukrainian].
Yevropeiska konventsiia z prav liudyny [European Convention on Human Rights]. (2021). URL: https://www.echr.coe.int/documents/d/echr/convention_ukr. [in Ukrainian].
Zahalna deklaratsiia prav liudyny [Universal Declaration of Human Rights]. (1948). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_015#Text. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
- 
								
	
							
		
	PDF
	
								
								Завантажень: 0
 
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.