Методичні шляхи виховання культури розумової праці молодших школярів

Автор(и)

  • Анатолій Подуфалов КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської міської ради»

DOI:

https://doi.org/10.31649/2524-1079-2020-5-1-059-064

Ключові слова:

інтелектуальний розвиток, універсальні навчальні дії, картина світу, пізнавальний інтерес, проблемні завдання, рефлексія, засвоєння понять, самоорганізація, самоконтроль

Анотація

Проблема виховання культури розумової праці молодшого школяра набуває надзвичайної актуальності на сучасному етапі розвитку системи освіти. Традиційно інтелектуальний розвиток учня вважається прерогативою дидактики, але без розумового виховання неможливо сформувати належний рівень інтелекту дитини, оскільки дидактика озброює особистість прикладними інструментами для пізнання світу, а успішне використання знань, умінь, навиків у повсякденні неможливе без емоційного переживання нового досвіду, без рефлексії власних досягнень і розвитку ціннісних орієнтацій, що організовують, регулюють діяльність людини в світі.

Метою формування культури розумової праці є розвиток готовності дитини до реалізації різних видів діяльності  в соціумі і біологічному середовищі та формування у неї цілісної картини світу, що постійно осмислюється і збагачується новими інтелектуальними та емоційними відтінками смислів.

Методами дослідження виступили спостереження за навчальною діяльністю учнів початкової школи, аналіз продуктів діяльності школярів, моделювання.

Результати дослідження полягають у виявленні методичних аспектів формування культури розумової праці молодшого школяра, що стосуються: форм організації навчальної діяльності учнів; добору вправ і завдань, які допомагають дитині усвідомити призначення кожної інтелектуальної операції, осмислити її та інтегрувати в цілісну систему операцій і засвоїти алгоритм дії; вироблення школярами власних алгоритмів навчальних дій. До таких вправ належать рефлексивні завдання, складання коротких текстів із поясненням, встановлення аналогій, складання загадок і кросвордів, проблемні та дослідницькі завдання, вправи на розвиток навиків самоспостереження, самоконтролю, самоорганізації.

Біографія автора

Анатолій Подуфалов, КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської міської ради»

старший викладач кафедри дошкільної та початкової освіти

Посилання

Babanskiy, Yu. K. (1981). Ratsionalnaya organizatsiya uchebnoy deyatelnosti [Rational organization of educational activities]. Moscow: Znanye. URL: https://www.twirpx.com/file/240096/. [in Russian].

Davydiuk M. O., & Podufalov A. I. (2019). Dydaktychni pryiomy formuvannia kultury rozumovoi pratsi molodshykh shkoliariv [Didactic methods of forming mental labour culture of primary school children]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problems, 54, 4–18 [in Ukrainian].

Davyidov, V. V. (1996). Teoriya razvivayuschego obucheniya [Theory of developmental learning]. Moskva: YNTOR. [in Russian].

Galperin, P. Ya. (1985). Metodyi obucheniya i umstvennoe razvitie rebenka [Тeaching methods and mental development of the child]. Moskva: Yzd-vo Mosk. un-ta. [in Russian].

Granitskaya, A. S. (1991). Nauchit dumat i deystvovat [Teach to think and act]. Moskva: Prosveshchenye. [in Russian].

Kodliuk, Ya. P. (2013). Subiektnist molodshoho shkoliara v navchalnii diialnosti [The subjectivity of the junior student in educational activities]. Pochatkova shkola, 1, 6–9 [in Ukrainian].

Piazhe, Zhan. (2003). Psihologiya intellekta [Psychology of intelligence]. Piatyhorskyi, A. M. (per.). SPb. URL: https://gtmarket.ru/library/basis/3252 [in Russian].

Repkin V. V., & Repkina N. V. (1997). Razvivayuschee obuchenie: teoriya i praktika [Developmental learning: theory and practice]. Tomsk: Peleng [in Russian].

Smulson, M. L. (2003). Psykholohiia rozvytku intelektu [Psychology of intelligence development]. Kyiv [in Ukrainian].

Sukhomlynskyi, V. O. (1977) Rozmova z molodym dyrektorom shcoly [Conversation with a young school principal]. Vybrani tvory: u 5 t. (V. 4, p. 393–626). K.: Rad. Shkola. [in Ukrainian].

Tsukerman, G. A., & Chudinova, E. V. (2015). Chto takoe umenie uchitsya i kak ego izmeryat [What is learning ability and how to measure it]. Voprosyi psihologii, 1, 3–14 [in Russian].

Voloshyna, O. V. (2015). Pedahohika innovatsii u vyshchii shkoli: navchalno-metodychnyi posibnyk [Pedagogy of innovations in high school: a textbook]. Vinnytsia: Tvory. [in Ukrainian].

Zak, A. Z. (1996). Razvitie intellektualnyih sposobnostey u detey 9 let: uchebno-metodicheskoe posobie dlya uchiteley [The development of intellectual abilities in children of 9 years old: a teaching aid for teachers]. Moskva: Novaia shkola. [in Russian].

##submission.downloads##

Переглядів анотації: 733

Опубліковано

2021-03-23

Як цитувати

[1]
А. Подуфалов, «Методичні шляхи виховання культури розумової праці молодших школярів», ПедБез, вип. 5, вип. 1, с. 59–64, Бер 2021.

Номер

Розділ

Статті

Метрики

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.